Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Smalt kabinet godt skidt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 August 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

er der nogle der kan fortælle mig om det skidt at mine basser sidder helt op af kabinetvæggene, i kun bundkabinettet?

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Ikke helt forstået, nærmere beskrivelse (eller billede) ønskes! Generelt er det sådan, at så længe basenhederne har det rigtige kabinetvolumen at arbejde i, og kan flytte luft ugeneret (5-7 cm. på hver side af enheden burde være nok) - burde der ikke være et problem.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2010 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

hey

du kan se et billede her

http://images.hifigalleri.dk/uploads_alb_large_wm/16600_l.jp g

som du kan se, så er der kabinetside lige under den yderste del af enheden, men til gængæld ligger der ikke noget dæmpemateriale nogle steder op af enheden

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Så længe de forudsætninger, jeg nævnte i mit første indlæg, er opfyldt, tror jeg ikke, der er et problem. Og det ser der ikke ud til at være, efter billedet. Men du har ret i, at enheden sidder meget tæt på bokssiderne. Man må håbe, at boksen er lavet, så der er taget højde for det store hul til enheden - der kan ikke være mange millimeter ud til kanterne.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

hehe, nej der er ikke meget kant tilbage, de stikker faktisk lige 2 mm ud over i hver side

men det er kun testkabinetter jeg har gang i nu, det bliver jo dyrt i MDF og afbejdsløn ved fatter, hvis jeg skal lave om hele tiden

regner med at kabinettet lige bliver så der er ca 1 cm på ydersiden af chassiet i hver side

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Ja kunsten er jo at lave et kabinet, der har præcis den ønskede volumen indvendigt og samtidigt er så småt som muligt udvendigt og stadigt er meget stift.

2 lag krydsfiner af 22-30 mm (i alt 44-60 mm vægtykkelse) er i mine øjne i overkanten.

30 mm tykkelse er rigeligt, hvis du laver en ordentlig indvendig afstivning.

Teoretisk set kan en 30 mm plade, der er afstivet på midten bære det samme som 60 mm uden afstivning. Så jeg vil anbefale dig at bruge mere energi på afstivningen og så lave siderne lidt tyndere. En tyndere side vil også give mere luft umiddelbart omkring enheden.

Om enheden har nok luft kræver nok et billede fra bagsiden med enheden monteret. Dette er i sagens natur lettest at lave inden kassen er helt samlet.
Men ved 30mm tykkelse burde det ikke være et problem og ved større tykkelser kan det også klares problemfrit, hvis det er fjernet nok træ op ad enheden.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Ja kunsten er jo at lave et kabinet, der har præcis den ønskede volumen indvendigt og samtidigt er så småt som muligt udvendigt og stadigt er meget stift.

2 lag krydsfiner af 22-30 mm (i alt 44-60 mm vægtykkelse) er i mine øjne i overkanten.

30 mm tykkelse er rigeligt, hvis du laver en ordentlig indvendig afstivning.

Teoretisk set kan en 30 mm plade, der er afstivet på midten bære det samme som 60 mm uden afstivning. Så jeg vil anbefale dig at bruge mere energi på afstivningen og så lave siderne lidt tyndere. En tyndere side vil også give mere luft umiddelbart omkring enheden.

Om enheden har nok luft kræver nok et billede fra bagsiden med enheden monteret. Dette er i sagens natur lettest at lave inden kassen er helt samlet.
Men ved 30mm tykkelse burde det ikke være et problem og ved større tykkelser kan det også klares problemfrit, hvis det er fjernet nok træ op ad enheden.

tak for din tid

men det skal jo lige siges at det KUN er prøve kabinetter, grunden til jeg ahr 2x20mm plader på i den ene side, er fordi jeg skulle bruge 20mm mere for at kunne have bassen i fronten.

havde først lagt mig fast på at der skulle sidemonterede basser i, men det blev noget skidt synes jeg, så derfor bar jeg nødsaget til at sætte en side mere på, og så skære ud i fronten, ellers skulle jeg smide det hele ud

jeg har også intern afstivning, bla lige over hvor bassen sad i siden, ca midt på kabinettet

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2010 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

ohh ja, og til dig også molle

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Tak for det . Jeg har selv prøvet at bygge en subboks, hvor (for)pladen var smal i forhold til enhedens dimensioner. Jeg prøvede at forebygge problemer ved at sætte et par ekstra lister tæt op ad for- & sideplade, hvor hullet til enheden var, inde i boksen. Boksen har klaret skærene indtil videre, og den har ellers fået lov til at spille rigeligt højt. Boksen er selvfølgelig osse afstivet ud over det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes