| Sendt: 21 Januar 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv rodet lidt med CAT7 kabel.
Der hvor det har sin berettigelse, synes jeg er når man kører differantielt, altså balanceret. Et CAT7 kabel er jo opbygget som twisted pair - dette par bruger man til det differantielle signal, kold i den ene og varm i den anden, og så stel i den udvendige skærm. På den måde har man min. kapacitet og indstrålet støj undertrykkes 40dB i modtager enden på den differantial forstærker der sidder her. (Udfra teorien om at indstrålingen er identisk på både den positive (varm) og negative (kold) leder og dermed udlignes.)
Til balanceret er min anbefaling derfor: Hvert par er 1 signal, kold og varm og stel i yderkappen. Man vinder ikke noget ved at parsnore flere par, da forforstærkeren (driver) dermed skal drive en højere kapacitet og ubalance.
Til bilstereo, formoder jeg du skal køre single ended i RCA/phono stik.
Her ville jeg køre "pseudo-balanceret":
Til hver kanal bruges et par. Plus i den ene tråd og stel i den anden. Den ydre skærm stelles så i den ene ende - følgende signalvejens retning - ved forforstærkeren. At skærmen monteres her, er at udgangsimpedansen på forforstærkeren typisk er ca. 100 ohm - hvorimod indgangsimpedansen på forstærkeren typisk er 47k ohm. Altså tror jeg forforstærkeren er bedst til at undertrykke indstrålet støj...
Har taget et billede af et CAT7 kabel for at illustrere lidt:

Her ville jeg som dig, køre: plus i grøn og stel i hvid til den første kanal = Front Left plus i orange og stel i hvid til den næste kanal = Front Right plus i blå og stel i hvid = Sub og så forbinde skærmen til stel i det ene af stikkene...
Det sagt, så har jeg endnu ikke nærlyttet på CAT7 som signalkabel!!
Mvh Jensby
|