| Forfatter |
|
tobiazz Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efter hånden lavet flere forskellige systemer dog uden at have målt dem, mest af alt fordi jeg syns at det er bygge processen der er den sjoveste del, men nu kunne jeg godt tænke mig at få noget simpelt måle grej så jeg måske kunne få lavet nogle endnu mere vellydende systemer :) Problemet er bare at jeg bestemt ikke er millionær, så til som CLIO behøver ikke ikke en gang nævne, det skal være billigt og simpelt... Jeg tænker mest på at finde en billig, men rimelig linær mikrofon kapsel og så en billig mic-forforstærker, sætte det hele til min pc og så bruge det gratis program "Holm acustic" :) Men hvor finder jeg disse dele?! har selv fundet frem til dette: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.asp x?item=24142&path=239000000,239500000,240500000 Og så tænker jeg at der må findes et DIY modul der kan bruges som mic-forstærker? Ellers så findes der jo dette færdige produkt der skulle være ret godt :) http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php ?cPath=30&products_id=35Er der nogle der kan komme med nogle forslag? :) Mvh Tobias
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan kigge med her selvom det er en ældre tråd
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62398
Mikrofonkapslen der linkes til fås stadig, og er præcis nok uden kalibrering. Det er kun hvis du vil have ultrapræcise målinger, at du skal få den kalibreret.
De fleste andre kapsler er slet ikke præcise nok.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tobiazz Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, jeg har nu fundet ud af at jeg skal have fat i en panasonic "WM-61A" kapsel... den står i 25-50kr, så det er jo bestemt ikke galt, problemet er bare at jeg ikke kan finde en forhandler i DK, kun en i UK og en i US, og begge vil have ca 150kr i fragt :s
Så nu er spørgsmålet bare om i ved hvor man kan købe sådan en fætter, evt få den bestilt?
Ps. Jeg har fået fat på en mic forstærker, som også er hovedtelefonforstærker :P
Mvh Tobias,
|
| Til top |
|
| |
hhenne Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv ebay.com - der kan man ofte få tingene billigt - kig efter 'free shipping'.
I de fleste tilfælde har man tingene med posten i løbet af en uges tid.
Jeg har vist nogen liggende, så hvis du har travlt og gider køre til Virum kan du sende mig en personlig besked
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tobiazz skrev:
|
Hej igen, jeg har nu fundet ud af at jeg skal have fat i en panasonic "WM-61A" kapsel... den står i 25-50kr, så det er jo bestemt ikke galt, problemet er bare at jeg ikke kan finde en forhandler i DK, kun en i UK og en i US, og begge vil have ca 150kr i fragt :s
|
|
|
Den monacor MCE2000 i mit link er en WM-61, det er blot en rebranding af Monacor
se her http://tkhifi.homepage.dk/simpelspeakermes/speaker-mes-simpe l.html
Den er dog steget til 99 kr. i mellemtiden, og findes ikke længere som Monacor produkt. Erstatningen fra Monacor MCE2500 er ikke velegnet.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
greyscale Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tobiazz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fundet 6 styk til 20 dollars med shipping på ebay, så det er jo meget godt! jeg må skriv når jeg har fået dem hjem :)
Er der måske nogle der, når alt er oppe og køre kan hjælpe mig med at lave en kalibrering af den mic som jeg får lavet?
Tak for hjælpen ind til videre :)
Mvh Tobias
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at lægge toldgebyr på = 150 kr. og moms. Selv tolden slipper du for pga. beløbsstørrelsen.
|
| Til top |
|
| |
tobiazz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan der! Fik brevet med de (MEGET) små kapsler i går, og har også fået en EMU Tracker Pre der skal fungere som mic forstærker.
Har fået lavet et hurtigt set-up og med Holm's lille program er det super nemt at lave målinger :)
Fandt på første måling fx ud af at diskanten på mine højtalere var vendt til forkert fase :) så det var godt lige at få det ændret, samt at man hurtigt kunne se forskellen på de to målinger, før/efter fase vending, et ca 5db løft fra 5khz-10khz forsvandt og alting lød ikke så skabt som før :)
MEN PROBLEM PROBLEM!!!
Alle målinger jeg laver, og lige meget hvad jeg prøver så får jeg et kæmpe peak ved 50hz, jeg mener 20db eller sådan? og det frem kommer også selv om jeg ikke har sat min HT til (ingen lyd) har prøvet at tage mit strømkabel ud af min laptop, skifte forstærker, flytte signalkabler væk fra strømkabler, men intet hjælper:(
Nogle ideer?
Og BTW hvis der er nogle der kan komme med en lille guid til hvordan jeg bedst bruger Holms program ville det være super :)
Mvh Tobias
Ps, jeg har 4 kapsler i overskud, smid en PM hvis du er interesseret...
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis 50 Hz? Brum fra el nettet? Ellers er det rumresonans.
|
| Til top |
|
| |
hhenne Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er højest sandsynligt brum, der opsamles på vej fra mikrofonen til mikrofonforstærkeren. Det er det hvis:
50 hz niveauet er konstant når du skruer op for lyden, og hvis det ændrer sig sammen med det generelle niveau, når du skruer op og ned for mikrofon forstærkeren.
For at reducere dette brum er det vigtigt at bruge skærmet kabel og jo kortere kablet er, jo bedre.
Mikrofonforstærkeren har vistnok balanceret indgang - altså 3 ben. Du kan evt. eksperimetere med, hvilken kombination af 2 ledninger fra kapslen til de 3 ben, der giver mindst brum. Endnu bedre vil det måske være at bruge et balanceret kabel, hvor du har to ledninger inde i en skærm. Men først find ud af om det er brum, der opsamles på vej til mikrofonforstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har du jo købt men jeg bruger:
http://www.thomann.de/dk/behringer_ecm_8000.htm
http://www.thomann.de/dk/the_tbone_micplug_usb.htm
Et sæt til 560 kroner og sammen med Holm har man et billigt, nemt og rimelig OK sæt.
|
| Til top |
|
| |
tobiazz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hhenne skrev:
Det er højest sandsynligt brum, der opsamles på vej fra mikrofonen til mikrofonforstærkeren. Det er det hvis:
50 hz niveauet er konstant når du skruer op for lyden, og hvis det ændrer sig sammen med det generelle niveau, når du skruer op og ned for mikrofon forstærkeren.
For at reducere dette brum er det vigtigt at bruge skærmet kabel og jo kortere kablet er, jo bedre.
Mikrofonforstærkeren har vistnok balanceret indgang - altså 3 ben. Du kan evt. eksperimetere med, hvilken kombination af 2 ledninger fra kapslen til de 3 ben, der giver mindst brum. Endnu bedre vil det måske være at bruge et balanceret kabel, hvor du har to ledninger inde i en skærm. Men først find ud af om det er brum, der opsamles på vej til mikrofonforstærkeren.
|
|
|
Har nu prøvet at lave et balancered kabel, og det hjælper vist lidt, :)
|
| Til top |
|
| |