Forfatter |
|
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogen der kan forklare mig foreskellen på disse to konstuktioner?
efter hvad jeg kan læse mig til på nettet, så skriver NOGLE at det er det samme, men nogle skriver at det IKKE er det samme
så nu er jeg i tvivl, hjælp mig hvis i kan __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene at det er det sammen, men er ikke sikker!
__________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er MTM/MDM blot en konstruktion, hvor der sidder en mellemtone både over og under diskanten, mens der skal en særlig konstruktion af delefilteret til, for at det er en "ægte" D'appolito-konstruktion. Det er vist noget med, hvordan de to mellemtoner påvirker spredningen fra hinanden og fra diskanten afhængig af filtertypen. Correct me if I'm wrong
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Bidstrup har fat i noget. Det er imidlertid delefilteret i sammenhæng med de indgående enheder, der bestemmer, hvorvidt konstruktionen fortjener betegnelsen D'Appolitto. De to (bas/)mellemtone-enheder skal kunne 'se' hinanden, rent akustisk, op til & med delefrekvensen til HF-enheden. Og det stiller meget store krav til enhederne, i praksis især til diskanten, som skal kunne arbejde ret dybt ned i frekvens, for at de to andre enheder ikke 'mister forbindelsen' til hinanden.
De hensyn tager man ikke i almindelige MDM konstruktioner, hvor man så til gengæld akcepterer, at de optimale udstrålingsforhoold fra højtaleren kun dækker et begrænset lytteområde.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
så det vil sige at den diskant jeg har nu, den er liniær ned til ca 500hz, og har en resonans ved 425hz, den ville godt kunne bruges så
molle, nu siger du at enhederne skulle kunne "SE" hinanden, hvad mener du så med dette? __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
En diskant der går så langt ned skulle kunne bruges, ja. Du må dog huske, at det vil øge belastningen på enheden, når du sætter den til at arbejde længere ned i frekvens - både elektrisk og akustisk.
Det med at enhederne 'ser' hinanden, hænger sammen med frekvensen, og dermed bølgelængden, og enhedernes størrelse. Enhederne skal firkantet sagt virke som én enkelt enhed gennem hele det frekvensområde, de udstråler. I princippet bør yderkanterne af de to membraner ikke være længere fra hinanden, end den halve bølgelængde af den øverste frekvens, de arbejder med. Er delefrekvensen op til diskantenheden f.eks. 2 kHz., må enhedernes kanter således ikke være mere end 85 mm. fra hinanden, når de er længst væk!
Sidder der en diskantenhed imellem de to enheder, begynder det virkeligt at knibe med pladsen... Selv hvis man kan fire en smule på ovenstående skrappe krav, og man har en diskantenhed med et lille chassis, kommer man næppe over 4" med (bas/)mellemenhederne.
Det er hårdt at være D'Appolitto fan .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 07:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
super gode svar du har der molle
men det kan så rent faktisk lade sig gøre med den diskant jeg har der, den har et ydermål på 62mm
men som jeg læser det, så skal enhederne sidde så tæt som muligt, og så er resten der gør foreskellen på en MDM og d'appolito, egentlig bare konstruktionen af delefiltret? __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad for en diskant har du? Det er ekstremt vigtigt at du finder en som holder forvrængningen nede når du deler så lavt,
mange diskanter kommer til at lyde skingert.
Test både med harmonisk og intermodulation målinger.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 396
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
D'appolito topologien giver den akustiske fordel at den vertikale spredning er samlet og ensartet i modsætning til almindelige konfigurationer, hvor der optræder udfasning også kaldet 'lobing'.
Så vidt jeg husker bruges et 3. ordens delefilter til den "ægte" D'appolito. Under alle omstændigheder er det filterets 'lobing' karakteristik som afgør om det er rigtig D'appolito.
Mvh.
Kris
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|