Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilter problemer, hjælp! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 November 2010 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Hej drenge. Jeg står og har købt hvad jeg troede var et godt tilbud på et sæt Avance Alpha 4004 med en garanti fra sælger
om at begge virker som de skal.

Da jeg så kommer hjem og får dem sat til spiller kun den ene højttaler. Jeg har prøvet udelukkelses-metoden fra en ende
af:
alle enheder er testet og virker som de skal
det er ikke terminalerne der er bøvl med
ej heller kan jeg se/finde nogle løse forbindelser nogen steder.

Så mit eget bud er nok at det er en af komponenterne der er røget på delefilteret, men da jeg ikke har voldsom forstand på
sådan vil jeg lige høre jer ad om hvilken komponent det sandsynligvis er der er brændt af, hvis det overhovedet er en
mulighed?

Her et billede af delefilteret:

Håber i kan hjælpe! Vil dog se om jeg kan fremskaffe et multi-meter og måle på komponenterne hvis ikke vi kan komme
frem til en konklusion.

Kom gerne med løsningsforslag venner, den ene højttaler spiller jo pragtfuldt, så vil gerne have den anden i gang også!

Mvh
René
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 November 2010 kl. 04:55 | IP-adresse registreret  

lad os se det fra den anen side også, den store blå kondensatore står der 4.7 og 100 på ???
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Det er normalt ikke spolerne den er galt med, så det er nok modstanden eller kondensatorne der enten er brændt af eller har løs forbindelse. Modstanden har en 5 watt kapacitet, så her kunne der være afsat større effekt end den er beregnet til. Men 5 watt er nu ret meget i diskantområdet...

Den blå ligner en plastikkond. (sikkert ok kvalitet) , men du kan med fordel skifte den lille Bennic bipolare til en bedre polypropylen for små penge.

Få fat på multimeteret, så kan du hurtigt afgøre hvor den er gal.

/Kris

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 November 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Alpha serien er fra perioden 83-90. Kabinetterne og enhederne er faktisk OK. Men delefilter komponenterne er ikke noget at råbe hurra over. Du kan ikke nøjes med at udskifte til bedre stumper i den ene højttaler, skift i begge!
Er den ene højttaler helt tavs? Så er det nok ikke i delefilteret at problemet ligger.
Der er ikke andet at gøre end at fatte et multimeter!
Spolerne er nok rimeligt ok, men skift for din egen skyld kondensatorerne til nogen bedre typer. (metalliserede PP).

mvh
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver at få fat i et multi-meter, og tjekker delefiltrene igennem.. Er delefilteret problemet i den ene, vil jeg opgradere alle
stumper i begge delefiltre til bedre komponenter pånær spolerne.

Jeg vender tilbage når jeg har målt på det. Tak for hjælpen drenge :)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
lad os se det fra den anen side også, den store blå kondensatore står der 4.7 og 100 på ???

4u7 K 100.

Har godt kigget på undersiden, men det lader ikke til at der er en løs forbindelse.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 November 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
[QUOTE=nhj4] lad os se det fra den anen side også, den store blå kondensatore står der 4.7 og 100 på ???

4u7 K 100. 4u7 står for 4,7uF, de 100 er 100v det er hvad kondensatoren kan klarer, når du skifter kondensatore skal du købe ens modeller og modstandene på 20W

sådan 4 stykker kan du bruge http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/claritycap-sa-4-7uf.ht ml

og disse modstande http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/power-resistor-1-5ohm- 20w.html 

det er bare et forslag, du kan selfølge lig også bruge andre modeller

de lodninger er ikke helt fine i kandten efter min meneing, er der kabelsko ude i enerne af ledeningerne ???? vis klip dem af og lod tingene sammen, kabelsko er

husk at forlode tingene før du loder tingene sammen  og til delefilter må der gerne bruges en god varm lodekolbe

Har godt kigget på undersiden, men det lader ikke til at der er en løs forbindelse.

lad dig ikke snyde her, vis der er en koldlodning fra starten vil den først vise sig efter mange år og den røde ledning er ikke lodet ordenligt efter min mening, kabelsko har den tedens at de ikke holder forbenelsen da der samler sig skit mellem stik og ledning der ved ingen forbenelse, derfor skal ting lodes sammen, har været udefor at det var en kabelsko der var skylden til ingen lyd i enheden/højttaleren, håber du kan bruge det til noget

[/QUOTE]

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

rskriver skrev:
[QUOTE=nhj4] lad os se det fra den anen side også, den store blå kondensatore står
der 4.7 og 100 på ???
4u7 K 100. 4u7 står for 4,7uF, de 100 er 100v det er hvad kondensatoren
kan klarer, når du skifter kondensatore skal du købe ens modeller og modstandene på 20W

sådan 4 stykker kan du bruge 7uf.html">http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/claritycap-s a-4-7uf.ht ml

og disse modstande 20w.html">http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/power-resist or-1-5ohm- 20w.html 

det er bare et forslag, du kan selfølge lig også bruge andre modeller

de lodninger er ikke helt fine i kandten efter min meneing, er der kabelsko ude i enerne af ledeningerne
???? vis klip dem af og lod tingene sammen, kabelsko er

husk at forlode tingene før du loder tingene sammen  og til delefilter må der gerne bruges en god
varm lodekolbe

[IMG]style="WIDTH: 391px; HEIGHT: 237px" border=0
src="http://img602.imageshack.us/img602/4711/dsc01025copy.jp g" width=645 height=241> Har godt kigget på undersiden,
men det lader ikke til at der er en løs forbindelse.

lad dig ikke snyde her, vis der er en koldlodning fra starten vil den først vise sig efter mange år og den
røde ledning er ikke lodet ordenligt efter min mening, kabelsko har den tedens at de ikke holder forbenelsen da der samler
sig skit mellem stik og ledning der ved ingen forbenelse, derfor skal ting lodes sammen, har været udefor at det var en
kabelsko der var skylden til ingen lyd i enheden/højttaleren, håber du kan bruge det til noget

[/QUOTE]

Det kan du tro jeg kan! Jeg følger dit råd med at lige tjekke alle lodninger efter samt klippe kabelskoene af og lodde,
garanteret det løser problemet. Gør det ikke fixer jeg et multi-meter og måler komponenterne efter for fejl (er i gang med at
høre rundt om ikke en ven har et til at ligge.. ja den koster ikke ret meget, men på SU tæller hver krone hehe).

Mvh

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Har anskaffet mig et multi-meter og indtil videre er modstanden og de 2 spoler som de skal være. Men hvordan pokker måler
jeg kondensatorerne med multi-meter?

Dette multimeter jeg bruger, hvis det er nogen hjælp:
multimeter

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 November 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

så vit jeg kan se kan du ikke måle kondensatore på det, du kan tage den der bare bibber når du rør de to sp***er, når du måler hend over kondensaroren må den ikke bibbe vis den gør det er kondensatoren stået af, det bæste du kan gøre er at afmonter delene før du måler på dem, men prøv i første omgang og se om multimetret biber når du måler på kondensatorene.

sådan en fætter skal du bruge når du måler delefildter

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 November 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hvis det er et "hjemmelavet" filter, kan det være at spolerne ikke er afisoleret ordentligt, og så der ikke forbindelse...?

Vh Per
Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 11 November 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Kan du evt. beskrive hvor de forskellige ledninger går hen ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 November 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:
Hvis det er et "hjemmelavet" filter, kan det være at spolerne ikke er afisoleret ordentligt, og så der ikke forbindelse...? så vidt jeg kan se er det ikke et hjemme lavet fildter det liner det orginale mener at have set et magen til fra det mærke fra den gang

Vh Per

kan vi ikke lige se den højttaler forfra, et billede tak

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Kan desværre ikke umiddelbart finde en indstilling hvor multimeteret bipper når jeg sætter fingrene på

Rød og sort ledning: de 2 bas/mellemtone enheder. parallel- eller serieforbundet er jeg lidt usikker på.
De 2 grå i midten: diskant
Hvid og brun ledning: Terminalerne

Som njh rigtig nok er inde på, er det originalt filter :)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 11 November 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Kan desværre ikke umiddelbart finde en indstilling hvor multimeteret bipper når jeg sætter fingrene på

Rød og sort ledning: de 2 bas/mellemtone enheder. parallel- eller serieforbundet er jeg lidt usikker på.
De 2 grå i midten: diskant
Hvid og brun ledning: Terminalerne 

Så vidt jeg kan se på dit billede er den hvide og den brune ledning loddet på samme punkt ?

Det er ikke så smart hvis det er disse to ledninger der går til indgangsterminalerne. (+og-)

Har du prøvet at sammenligne med delefilteret i den højttaler der virker om alle leninger sidder ens i begge ender ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

5300happiness skrev:
Hvis det er et "hjemmelavet" filter, kan det være at spolerne ikke er afisoleret ordentligt, og så der ikke forbindelse...? så vidt jeg kan se er det ikke et hjemme lavet fildter det liner det orginale mener at have set et magen til fra det mærke fra den gang

Vh Per

kan vi ikke lige se den højttaler forfra, et billede tak

Ved ikke om nhj4 mente sådan i opload, men her er de

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Nu begynder det at blive interessant. Har pillet den øverste enhed ud i den højttaler der virker, og det lader ikke til at
ledningerne er identisk forbundet til selve delefilteret. Altså at kabelskoene ikke er sat de rigtige steder på den ikke spillende
højttaler.. lyder godt nok lidt mystisk, da højttaleren er bygget så det er meget svært at flytte rundt på ledninger, og hvad
skulle formålet også være.. (hvad har den sidste ejer dog haft gang i.. mon ikke det bare er mig der ser forkert..)

vender snart tilbage

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 November 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at bytte om på ledningerne fra din forstærker og på ledningerne i resten af anlægget ?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

rskriver skrev:
Kan desværre ikke umiddelbart finde en indstilling hvor multimeteret bipper når jeg
sætter fingrene på Rød og sort ledning: de 2 bas/mellemtone enheder. parallel-
eller serieforbundet er jeg lidt usikker på. De 2 grå i midten: diskant Hvid og brun ledning: Terminalerne 

Så vidt jeg kan se på dit billede er den hvide og den brune ledning loddet på samme punkt ?

Det er ikke så smart hvis det er disse to ledninger der går til indgangsterminalerne. (+og-)

Har du prøvet at sammenligne med delefilteret i den højttaler der virker om alle leninger sidder ens i begge ender ?

Så blev problemet sgu løst! det viste sig at der var 2 ledninger der ikke sad som de skulle! De var byttet om på en måde der
direkte lignede sabotage? Det tog da i hvert fald at skulle have hele armen inklusiv skulder inde i højttaleren før det kunne
lade sig gøre at få de to ledninger byttet.

En ledning som sad i en terminal burde have siddet i øverste bad/mellemtone og omvendt Jeg er stadig forvirret over
hvad pointen skulle have været i at bytte dem, samt hvorfor sælger umiddelbart virkede uvidende omkring dette?

Oh well.. Det har da været sjovt at lære, og når løsningen blev fundet til sidst var det heller ikke spild af tid .

Igen... mange tak for hjælpen alle, nu vil jeg i gang med noget seriøst lytning!!!

Mvh

detru49
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 November 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Godt at du har fået den til at spille! Hvad folk uden forstand på elektronik dog kan rode sig ud i..

Den vigtige morale fra denne fortælling er vel altid at lytte inden du køber :).

Til top Vis detru49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detru49

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes