| Forfatter |
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge. Jeg står og har købt hvad jeg troede var et godt tilbud på et sæt Avance Alpha 4004 med en garanti fra sælger
om at begge virker som de skal.
Da jeg så kommer hjem og får dem sat til spiller kun den ene højttaler. Jeg har prøvet udelukkelses-metoden fra en ende
af:
alle enheder er testet og virker som de skal
det er ikke terminalerne der er bøvl med
ej heller kan jeg se/finde nogle løse forbindelser nogen steder.
Så mit eget bud er nok at det er en af komponenterne der er røget på delefilteret, men da jeg ikke har voldsom forstand på
sådan vil jeg lige høre jer ad om hvilken komponent det sandsynligvis er der er brændt af, hvis det overhovedet er en
mulighed?
Her et billede af delefilteret:
Håber i kan hjælpe! Vil dog se om jeg kan fremskaffe et multi-meter og måle på komponenterne hvis ikke vi kan komme
frem til en konklusion.
Kom gerne med løsningsforslag venner, den ene højttaler spiller jo pragtfuldt, så vil gerne have den anden i gang også!
Mvh
René
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 04:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
lad os se det fra den anen side også, den store blå kondensatore står der 4.7 og 100 på ???
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er normalt ikke spolerne den er galt med, så det er nok modstanden eller kondensatorne der enten er brændt af eller har løs forbindelse. Modstanden har en 5 watt kapacitet, så her kunne der være afsat større effekt end den er beregnet til. Men 5 watt er nu ret meget i diskantområdet...
Den blå ligner en plastikkond. (sikkert ok kvalitet) , men du kan med fordel skifte den lille Bennic bipolare til en bedre polypropylen for små penge.
Få fat på multimeteret, så kan du hurtigt afgøre hvor den er gal.
/Kris
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alpha serien er fra perioden 83-90. Kabinetterne og enhederne er faktisk OK. Men delefilter komponenterne er ikke noget at råbe hurra over. Du kan ikke nøjes med at udskifte til bedre stumper i den ene højttaler, skift i begge! Er den ene højttaler helt tavs? Så er det nok ikke i delefilteret at problemet ligger. Der er ikke andet at gøre end at fatte et multimeter! Spolerne er nok rimeligt ok, men skift for din egen skyld kondensatorerne til nogen bedre typer. (metalliserede PP).
mvh
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver at få fat i et multi-meter, og tjekker delefiltrene igennem.. Er delefilteret problemet i den ene, vil jeg opgradere alle
stumper i begge delefiltre til bedre komponenter pånær spolerne.
Jeg vender tilbage når jeg har målt på det. Tak for hjælpen drenge :)
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
| lad os se det fra den anen side også, den store blå kondensatore står der 4.7 og 100 på ??? |
|
|
4u7 K 100.
Har godt kigget på undersiden, men det lader ikke til at der er en løs forbindelse.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
| [QUOTE=nhj4] lad os se det fra den anen side også, den store blå kondensatore står der 4.7 og 100 på ??? |
|
|
4u7 K 100. 4u7 står for 4,7uF, de 100 er 100v det er hvad kondensatoren kan klarer, når du skifter kondensatore skal du købe ens modeller og modstandene på 20W
sådan 4 stykker kan du bruge http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/claritycap-sa-4-7uf.ht ml
og disse modstande http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/power-resistor-1-5ohm- 20w.html
det er bare et forslag, du kan selfølge lig også bruge andre modeller
de lodninger er ikke helt fine i kandten efter min meneing, er der kabelsko ude i enerne af ledeningerne ???? vis klip dem af og lod tingene sammen, kabelsko er  
husk at forlode tingene før du loder tingene sammen og til delefilter må der gerne bruges en god varm lodekolbe 
Har godt kigget på undersiden, men det lader ikke til at der er en løs forbindelse.
lad dig ikke snyde her, vis der er en koldlodning fra starten vil den først vise sig efter mange år og den røde ledning er ikke lodet ordenligt efter min mening, kabelsko har den tedens at de ikke holder forbenelsen da der samler sig skit mellem stik og ledning der ved ingen forbenelse, derfor skal ting lodes sammen, har været udefor at det var en kabelsko der var skylden til ingen lyd i enheden/højttaleren, håber du kan bruge det til noget 
[/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
rskriver skrev:
[QUOTE=nhj4] lad os se det fra den anen side også, den store blå kondensatore står
der 4.7 og 100 på ??? |
|
|
4u7 K 100. 4u7 står for 4,7uF, de 100 er 100v det er hvad kondensatoren
kan klarer, når du skifter kondensatore skal du købe ens modeller og modstandene på 20W
sådan 4 stykker kan du bruge 7uf.html">http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/claritycap-s a-4-7uf.ht ml
og disse modstande 20w.html">http://sidekick-audio.com/gatoshop_dk/power-resist or-1-5ohm- 20w.html
det er bare et forslag, du kan selfølge lig også bruge andre modeller
de lodninger er ikke helt fine i kandten efter min meneing, er der kabelsko ude i enerne af ledeningerne
???? vis klip dem af og lod tingene sammen, kabelsko er  
husk at forlode tingene før du loder tingene sammen og til delefilter må der gerne bruges en god
varm lodekolbe 
[IMG]style="WIDTH: 391px; HEIGHT: 237px" border=0
src="http://img602.imageshack.us/img602/4711/dsc01025copy.jp g" width=645 height=241> Har godt kigget på undersiden,
men det lader ikke til at der er en løs forbindelse.
lad dig ikke snyde her, vis der er en koldlodning fra starten vil den først vise sig efter mange år og den
røde ledning er ikke lodet ordenligt efter min mening, kabelsko har den tedens at de ikke holder forbenelsen da der samler
sig skit mellem stik og ledning der ved ingen forbenelse, derfor skal ting lodes sammen, har været udefor at det var en
kabelsko der var skylden til ingen lyd i enheden/højttaleren, håber du kan bruge det til noget 
[/QUOTE] |
|
|
Det kan du tro jeg kan! Jeg følger dit råd med at lige tjekke alle lodninger efter samt klippe kabelskoene af og lodde,
garanteret det løser problemet. Gør det ikke fixer jeg et multi-meter og måler komponenterne efter for fejl (er i gang med at
høre rundt om ikke en ven har et til at ligge.. ja den koster ikke ret meget, men på SU tæller hver krone hehe).
Mvh
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har anskaffet mig et multi-meter og indtil videre er modstanden og de 2 spoler som de skal være. Men hvordan pokker måler
jeg kondensatorerne med multi-meter?
Dette multimeter jeg bruger, hvis det er nogen hjælp:
multimeter
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
så vit jeg kan se kan du ikke måle kondensatore på det, du kan tage den der bare bibber når du rør de to sp***er, når du måler hend over kondensaroren må den ikke bibbe vis den gør det er kondensatoren stået af, det bæste du kan gøre er at afmonter delene før du måler på dem, men prøv i første omgang og se om multimetret biber når du måler på kondensatorene.
sådan en fætter skal du bruge når du måler delefildter

|
| Til top |
|
| |
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er et "hjemmelavet" filter, kan det være at spolerne ikke er afisoleret ordentligt, og så der ikke forbindelse...?
Vh Per
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du evt. beskrive hvor de forskellige ledninger går hen ?
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Hvis det er et "hjemmelavet" filter, kan det være at spolerne ikke er afisoleret ordentligt, og så der ikke forbindelse...? så vidt jeg kan se er det ikke et hjemme lavet fildter det liner det orginale mener at have set et magen til fra det mærke fra den gang
Vh Per
|
|
|
kan vi ikke lige se den højttaler forfra, et billede tak
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan desværre ikke umiddelbart finde en indstilling hvor multimeteret bipper når jeg sætter fingrene på
Rød og sort ledning: de 2 bas/mellemtone enheder. parallel- eller serieforbundet er jeg lidt usikker på.
De 2 grå i midten: diskant
Hvid og brun ledning: Terminalerne
Som njh rigtig nok er inde på, er det originalt filter :)
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Kan desværre ikke umiddelbart finde en indstilling hvor multimeteret bipper når jeg sætter fingrene på
Rød og sort ledning: de 2 bas/mellemtone enheder. parallel- eller serieforbundet er jeg lidt usikker på. De 2 grå i midten: diskant Hvid og brun ledning: Terminalerne
|
|
|
Så vidt jeg kan se på dit billede er den hvide og den brune ledning loddet på samme punkt ?
Det er ikke så smart hvis det er disse to ledninger der går til indgangsterminalerne. (+og-)
Har du prøvet at sammenligne med delefilteret i den højttaler der virker om alle leninger sidder ens i begge ender ?
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
5300happiness skrev:
Hvis det er et "hjemmelavet" filter, kan det være at spolerne ikke er afisoleret ordentligt, og så der ikke forbindelse...? så vidt jeg kan se er det ikke et hjemme lavet fildter det liner det orginale mener at have set et magen til fra det mærke fra den gang
Vh Per
|
|
|
kan vi ikke lige se den højttaler forfra, et billede tak |
|
|
Ved ikke om nhj4 mente sådan i opload, men her er de 
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu begynder det at blive interessant. Har pillet den øverste enhed ud i den højttaler der virker, og det lader ikke til at
ledningerne er identisk forbundet til selve delefilteret. Altså at kabelskoene ikke er sat de rigtige steder på den ikke spillende
højttaler.. lyder godt nok lidt mystisk, da højttaleren er bygget så det er meget svært at flytte rundt på ledninger, og hvad
skulle formålet også være.. (hvad har den sidste ejer dog haft gang i.. mon ikke det bare er mig der ser forkert..)
vender snart tilbage
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at bytte om på ledningerne fra din forstærker og på ledningerne i resten af anlægget ?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
rskriver skrev:
Kan desværre ikke umiddelbart finde en indstilling hvor multimeteret bipper når jeg
sætter fingrene på Rød og sort ledning: de 2 bas/mellemtone enheder. parallel-
eller serieforbundet er jeg lidt usikker på. De 2 grå i midten: diskant Hvid og brun ledning: Terminalerne |
|
|
Så vidt jeg kan se på dit billede er den hvide og den brune ledning loddet på samme punkt ?
Det er ikke så smart hvis det er disse to ledninger der går til indgangsterminalerne. (+og-)
Har du prøvet at sammenligne med delefilteret i den højttaler der virker om alle leninger sidder ens i begge ender ?
|
|
|
Så blev problemet sgu løst! det viste sig at der var 2 ledninger der ikke sad som de skulle! De var byttet om på en måde der
direkte lignede sabotage? Det tog da i hvert fald at skulle have hele armen inklusiv skulder inde i højttaleren før det kunne
lade sig gøre at få de to ledninger byttet.
En ledning som sad i en terminal burde have siddet i øverste bad/mellemtone og omvendt  Jeg er stadig forvirret over
hvad pointen skulle have været i at bytte dem, samt hvorfor sælger umiddelbart virkede uvidende omkring dette?
Oh well.. Det har da været sjovt at lære, og når løsningen blev fundet til sidst var det heller ikke spild af tid  .
Igen... mange tak for hjælpen alle, nu vil jeg i gang med noget seriøst lytning!!!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
detru49 Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 11 November 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at du har fået den til at spille! Hvad folk uden forstand på elektronik dog kan rode sig ud i..
Den vigtige morale fra denne fortælling er vel altid at lytte inden du køber :).
|
| Til top |
|
| |