| Forfatter |
|
Lilliya Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 20 November 2010 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
High Fidelety forforsterker 1983
Nå trenger jeg litt hjelp fra våre gode naboer i Danmark. I
1983 brakte High Fidelety (Michael Madsen) en rekke artikler med selvbygg av en
ganske avansert forforsterker.
Jeg hadde stor glede av både å bygge og å eie denne
forforsterkeren, som forble i mitt anlegg i ganske mange år, før
”endringsdilla” igjen tok meg. Nå forble den riktignok i familien, da min mellomste sønn overtok
den. Så ble den plutselig ”stille” og far fikk igjen anledning til å pusle litt
med å gi den nytt liv. Feilen viste seg å være lett å fikse (brudd i en
printbane på strømforsyningsdelen) Nå hadde min sønn imidlertid bestemt seg for
å bytte ut sitt utstyr, slik at jeg fikk beholde forforsterkeren. I løpet av
disse årene er det mye av byggingen av denne forforsterkeren som har gått i
glemmeboken. Jeg valgte nå å skifte en del kabling til sølv. Og det er i denne
forbindelse jeg er usikker på om jeg har koblet feil og ikke slik jeg
opprinnelig gjorde i 1983.
Forforsterkeren hadde en spesiell løsning med motkoblingensom
som jeg mener å huske ble hentet tilbake
i en ”sløyfe” fra effektforsterkeren. Å føre signalet tilbake fra
effektforsterkeren er nå ikke aktuelt. Skal jeg da kortslutte punkt 306 og 307
i begge kanaler?
Noe som ytterligere forvirrer meg om dette er korrekt, er at
trafoen, som befinner seg i eget kabinett, blir ganske varm. Jeg kan ikke huske
at den ble det da den var i mitt eie for 20-25 år siden. Er det kortslutningen
av 306 med 307 som er feil og som forårsaker at trafoen blir varm?.
Jeg har ikke målt hvor mye strøm forforsterkeren trekker.
Jeg har heller ingen opplyninger om hvor stort strømtrekket totalt er.
At jeg også har byttet ut alle inn/utgangsbøssinger og
montert disse isolert fra chassiet, regner jeg med ikke er noen forklaring på
varm trafo. Opprinnelig var alle bøssinger montert med direkte forbindelse til
chassiet. Felles 0-punkt fra printet er nå forbundet til chassiet ved pick-up
inngang.
Noen som kan bidra med en oppklaring?
__________________ Eivind S
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du burde måske spørge i vintage-forummet. Såvidt jeg véd, er der et medlem af dette site, der har mange af de gamle årgange af High Fidelity liggende - han kan måske finde, scanne & maile siderne til dig.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil se når jeg får tid om jeg har de blade. Jeg lavede den forforstærker engang men husker ikke alt. Hvilken trafo bliver
brugt ? Kan huske jeg havde startproblem med varme udvikling. Det blev løst med trafo med noget lavere spænding. Tror
High Fidelity anbefalede 22 V trafo men jeg satte den ned til 18 V uden andre problemer.
|
| Til top |
|
| |
Lilliya Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic
Takk for svar.
Jeg har forsøkt forskjellige trafoer både 2x15VAC og 2x23,5VAC. Samme resultat, begge blir godt varme, slik ar det er litt ubehagelig å legge hånden på.
Du ble altså kvitt varmeproblemet ved å gå ned på trafospenningen om jeg har forstått deg rett. Det har ikke hjulpet for mitt vedkommende, derfor tolker jeg at varmegangen har andre årsaker.
Kan forforsterkreren ocillere pga at alle inn/utgangstikk nå ikke har forbinelse direkte til chassiet slik jeg har forklart i mitt første innlegg, og at dette er årsak til varmen??
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry jeg var for hurtig ude uden at have læst ordentlig. Tjae dårlige stelveje kan godt gøre kredsløb ustabile . Det burde være
simpelt at vende tilbage til det oprindelige design. Nogle messingskiver med de rigtige mål-
|
| Til top |
|
| |
Lilliya Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic
Det tipset må prøves. Takk.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Lilltya. Jeg byggede tilfældigvis konstruktionen i 82/83 og har den stående incl. den originale dokumentation - og incl. mine noter - som dog lige skal findes frem.
Men en ting er sikker: Punkt 306 og 307 skal luses/kortsluttes og punktet føres til RCA line out bøsningen. Trafoen er en 30VA rinkerne der absolut ikke skal bliver varm.
Bruger forforstærkeren som reference når andet skal handles ind... den sparker stadig mås 
Mvh/Michael
Edit: Kan man forestille sig at knægten din - har sat signal IND på line out bøsningerne? For så er det muligt at drivertransistorerne er brændt af (T312 og T314). De skal være håndlune ca. 40-50 grader.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
@Lilltya. Jeg byggede tilfældigvis konstruktionen i 82/83 og har den stående incl. den originale
dokumentation - og incl. mine noter - som dog lige skal findes frem.
Men en ting er sikker: Punkt 306 og 307 skal luses/kortsluttes og punktet føres til RCA line out bøsningen. Trafoen er en
30VA rinkerne der absolut ikke skal bliver varm.
Bruger forforstærkeren som reference når andet skal handles ind... den sparker stadig mås 
Mvh/Michael
|
|
|
Byggede tilfældigvis ? Hmm du skulle vel ikke være Madsen himself ?
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare synet af de lækre Mallory lytter og Penny & Giles volume-potentiometeret er eye-Watering.
Og alle de lækre R-Ohm transistorer i Riaa trinnet... Mums, og de guldbelagte Elma omskiftere....
Se, - det var dengang Michael Madsen og Co. VAR Guder! Der er stort set intet sket siden i den analoge verden 
Ps. Min Preamp er IKKE til salg.
PPs. Husk at Riaa impedansmodstanden til højre for punkt 102 skal passe med MC pickuppens impedans. Kører med 10 Ohm til Ortofon MC20.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Mik112 skrev:
|
@Lilltya. Jeg byggede tilfældigvis konstruktionen i 82/83 og har den stående incl. den originale dokumentation - og incl. mine noter - som dog lige skal findes frem.
Men en ting er sikker: Punkt 306 og 307 skal luses/kortsluttes og punktet føres til RCA line out bøsningen. Trafoen er en 30VA rinkerne der absolut ikke skal bliver varm.
Mvh/Michael
|
|
|
Byggede tilfældigvis ? Hmm du skulle vel ikke være Madsen himself ?  |
|
|
Hehe... Næh nej, og jeg hedder heller ikke Madsen til efternavn. Kan fortælle at konstruktionen løb op i små 10K, og det var sgu mange penge for et Diy projekt dengang. Først blev der indkøbt et hav af low-noise transistorer for en formue - for derefter at udskifte hele dynen - 32 stk. - med R-Ohm's Ulta-low-noise do. (stadig noget af det bedste du kan købe) dog med anden pin konfiguration. Men for pokker, det er en kanon Pre-amp, som jeg varmt kan anbefale.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh ja rolig nu med den strømforsyning rækker træerne altså ikke ind i helvede ! Jeg lavede den selv og eksperimenterede vildt
med afkoblingerne i strømforsyningen. Den ville få VILDT bank af meget jeg laver nu.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Åh ja rolig nu med den strømforsyning rækker træerne altså ikke ind i helvede ! Jeg lavede den selv og eksperimenterede vildt med afkoblingerne i strømforsyningen. Den ville få VILDT bank af meget jeg laver nu.  |
|
|
Strømforsyning og strømforsyning. Den skal såmænd bare opgraderes med LM317 og LM337 koblet som 24V regulatorer i stedet for de oprindelige LM7824/7924. BDX33 og BDX34 kan evt. beholdes. Som standard er reguleringen dog ok, forudsat den er monteret i det oprindelige printkort.
Du nævnte vist 2*18V trafo - det går jo ikke hvis der forventes stabile regulerede +/- 24VDC spændinger som konstruktionen kræver. Trafoen bør mindst afgive noget omkring 2*22VAC - gerne lidt mere, men det kan den oprindelige køleplade ikke klare. Min trafo er 2*24Vac/30VA ringkerne placeret 1 meter fra forforstærkeren for at undgå brum-indstråling i Riaa trinnet.
At du går og laver noget der kan banke konstruktionen er fint... det vil jeg gerne lytte til ved lejlighed. Selv har jeg professionelt brugt mere end et ½ liv på at optimere strømforsyninger, og synes mit bud er fint til den 28 år gamle-amp Er selvfølgelig interesseret i andre og bedre forslag. Men dit setup har altid manglet ca. 3-6VAC før reguleringen kører som forventet.
Det forklarer også hvorfor du aldrig fik konstruktionen op at køre uanset hvordan du forsøgte. Håber dine andre PSU er bedre designet 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig har jeg haft en spænding som fik regulatoren til at virke. Det er bare huskeren der ikke er lige 100 . IC regulatorer
lyder blot aldrig godt . Selvfølgelig prøvede jeg også LT 317 og Lt 337 som skulle være bedre end LM kredesne. At du er
proffesionell giver jeg ikke en skid for. Jeg bruger masser af tid på at rette de profesionelles hjernevaskede vildfarelser.
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Selvfølgelig har jeg haft en spænding som fik regulatoren til at virke. Det er bare huskeren der ikke er lige 100 . IC regulatorer lyder blot aldrig godt . Selvfølgelig prøvede jeg også LT 317 og Lt 337 som skulle være bedre end LM kredesne. At du er proffesionell giver jeg ikke en skid for. Jeg bruger masser af tid på at rette de profesionelles hjernevaskede vildfarelser. |
|
|
Fantastisk! Tro har altid overgået viden 
Mvh, Morse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hørelse overgår viden !
|
| Til top |
|
| |
Lilliya Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først takk til alle som har bidratt med forslag til løsning på mine "problemer" med High Fideletys forforsterker.
At jeg har gjort rett når jeg kortsluttet 306 og 307 har jeg fått bekreftet.
Trafoen skulle heller ikke bli ubehagelig varm, så her måtte jeg undersøke nærmere. Ved å måle spenninger diverse steder på strømforsyningen, fant jeg synderen.
Av ukjent grunn hadde ikke første kondensator (C701) etter ensretterbroen skikkelig kontakt til sin printbane. Spenningen over denne kondesatoren viste seg å ligge på 23,5 volt DC mot 28V DC på C 702, og det var denne målingen som fikk meg til å undersøke C 701 litt nærmere. Feilen var først ikke mulig å oppfatte for det blotte øye. Nå blir trafoen bare "håndlun" etter lengre tids bruk. Alt ser nå ut til å være i skjønneste orden.
Noen av dere har kommentert forforsterkerens kvalitet/strømforsyningen.
Jeg er enig i at den fortsatt holder god standard,også målt med dagens utstyr. Det var jo også en rett kostbar sak den gang: ca. 10.000 1983 kroner. Ganske uvanlig til selvbygg å være.
Jeg har lyttet på forforsterkeren med mine AKG 701 direkte på utgangen. Nok en gang stiller jeg meg spørsmålet: Hvorfor valgte jeg den gang å bytte denne ut med annet, nyere og "bedre" (?) utstyr. Det er forøvrig en erkjennelse jeg har måttet gjøre med også med annet utstyr jeg har byttet ut i løpet av mitt HI-Fi liv. Erfaring har lært meg at utstyr spiller forskjellig, men ikke nødvendigvis bedre. Det er mye "placido-effekt" ute å går m.h.t. hva man hører og ikke hører. Dette er noe man kanskje har lettere for å innrømme når man etterhvert har fått litt mere erfaring.
Grunnstammen i mitt nåværende utstyr har jeg beholdt i mange år. Besøk
på messer (riktignok med de lyttemessige problemer som er der) bekrefter
ofte at det foreløpig ikke er grunn til å gjøre alvorlige/større
utskiftinger i mitt anlegg.
Strømforsyningen i forforsterkeren kan forbedres ved, som det nevnes, å bytte ut regulatorene i 78 serien med mere moderne og støysvake typer. Problemet er at de nyere typer ikke er ben kompatible med de opprinnelige. Elektor brakte for noen år siden et printutlegg til en måte å konvertere LM 317/337 til forskjellige 78 typer. Hadde jeg hatt Elektors utlegg, ville jeg nok benyttet anledningen til å gjøre et slikt bytte, selv om også disse regulatorer nå har noen år på "baken". Kanskje det er noen her på forumet som sitter med Elektors forslag, eller har andre forslag som lar seg lett implementere i forforsterkerens nåværende chassis?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Selvfølgelig har jeg haft en spænding som fik regulatoren til at virke. Det er bare huskeren der ikke er lige 100 . IC regulatorer lyder blot aldrig godt . Selvfølgelig prøvede jeg også LT 317 og Lt 337 som skulle være bedre end LM kredesne. At du er proffesionell giver jeg ikke en skid for. Jeg bruger masser af tid på at rette de profesionelles hjernevaskede vildfarelser. |
|
|
Ot. Tak for kaffe. Kan se du er seriøs. Du har prøvet at få regulatoren til at virke ved at have en spænding der var ok., og din husker ikke er 100, samtidig med at du prøvede LT317/LT337 som ikke var udviklet på det tidspunkt...
Nupper lige en kringle til kaffen 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Come on de var udviklet da jeg prøvede dem. Men jeg undskylder for mit hæftige ordbrug.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Lilliya. Super at du fik den op at spille igen. Synes du skal glemme alt om strømforsynings-update-kredse hvis du er tilfreds med lyden. Det er musikaliteten det drejer sig om. C701 og C702 bør være 4700uF eller større, og gerne med lav ESR. Er lytterne fra 83 - er det måske her du med få midler kan hente lidt i lyden med nye, men er der ikke tegn på læk, synes jeg du skal køre videre som den er 
|
| Til top |
|
| |
Lilliya Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik 112
Takk for tips. Ja, lyttene fra 83, men her er ingen tegn på lekkasje. Så de blir nok sittende.
Forsterkeren blir nok lagt ut til salgs, da jeg ikke har bruk/plass til den i mitt anlegg. Grammofon har jeg for lengst kvittet meg med (av makelihetshensyn, vask og stell av LPene), men for de som fortsatt har bruk for det, burde jo denne forforsterkeren være interessant.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |