| Forfatter |
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at lave min subwoofere om og bare lige for at være sikker på jeg at jeg kobler dem rigtigt har jeg lavet en tegning.
Mine subs er 8ohms enheder, med en minimums impedans på 4.9ohm.
jeg har forbundet mine subs sådan her
Det skulle meget gerne give 4ohms nominel og 2.45ohms minimum hvis jeg ikke tager helt fejl.
Please correct me if i'm wrong!
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 25 November 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser umiddelbart rigtigt ud. Men jeg er ret så nysggerig efter at hører om det er 8 stk 10" XXLS enheder du har tænkt dig at spille med... og også hvilken forstærker der skal slæbe det. For uanset hvor fint du kobler dine enheder... så kommer det der til at kræver nogle muller, især hvis det er i små kabinetter med korrigering i bunden, hvilket det ofte er set peerless blive brugt til.
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ha lavet 2 nye H-baffler, hver bestykket med 8 peerless XLS 830452 enheder. oprindeligt var der 12 i hver. men det
er for stort.
De bliver trukket af en Crown XTI effekt og den har rigeligt muller til at korrigere dem selv om det er open baffle.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
vil jeg fanme gerne høre ss
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 27 November 2010 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg kan se, så parallelkobler du 4 stks., som du så serieforbinder med 4 andre parallelkoblede - så det skulle passe. Men det er en skrap belastning, som en Crown dog nok skulle kunne klare.
To bafler med 8 i hver er ikke 'for stort'? 
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene, skulle bare lige sikre at jeg ikke var helt tosset
Crown forstærkeren kan klarer 2 ohms belastning. så den skulle være i vinkel
Det er ikke for stort når man kommer fra 2 søjler med 12 i hver
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor højt deler du? Du skal et stykke op over 100 Hz før impedansen er nede omkring 4 ohm. Indenfor det kraftige Eq frekvensområde er impedansen meget højere end 4 ohm og er en let belastning - alt andet lige.
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at du skal parallelkoble alle enhederne for at få en rimelig dæmpningsfaktor. Enhederne har et impedansmaksimum på 53 ohm ved 19 Hz, så der bliver ikke tale om nogen dæmpning ved resonansfrekvensen ved en delvis serieforbindelse. Korrektionen kunne eventuelt udføres passivt ved hjælp af en (kraftig) spole for at sikre at impedansen ikke bliver for lav ved de højere frekvenser.
Når enhederne sidder i en åben baffel er du afhængig af den elektriske dæmpning ved resonansfrekvensen, da du ellers vil få et meget højt Q og dermed en upræcis bas.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er bestemt ikke nogen fare for for høj Qt - snarere det modsatte. Dine Peerles har et Qt på 0,17 hviklet er meget lavt til en åben baffel. Der skal korrigeres en masse - evt. kan du med fordel sætte en effektmodstand i serie med signalet. Det lyder lidt mærkeligt, men virker i praksis. Se evt. et af de Excel regneark der findes på nettet.
Har også selv H-dipoler med LAT svarende til 8 x 12" pr. side. De har dog en Qt på 0,55 hvilket fungerer glimrende. Jeg skal kun hæve dem ca. 6 dB ved 25 Hz for at få et passende output.
Se evt. billeder og beskrivelse her:
http://www.soundimage.dk/Eloquence%20and%20LAT%20700/Eloquen ce.htm

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i at Q bør være højere end 0,17. Det er dog ikke uden betydning om Q bliver dobbelt så stort eller 10 gange så stort ved seriekobling. Det må være muligt at regne ud hvor stort Q bliver.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Qt ændrer sig ikke ved seriekobling af ens enheder i samme volumen (med en svingspole der bevæger sig i et magnetfelt). Der findes en matematisk forklaring, men den går hen over hovedet på mig. Se evt. på Fritz Linkwitch's hjemmeside.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 29 November 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er noget af et projekt! :)
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Hvor højt deler du? Du skal et stykke op over 100 Hz før impedansen er nede omkring 4 ohm. Indenfor
det kraftige Eq frekvensområde er impedansen meget højere end 4 ohm og er en let belastning - alt andet lige. |
|
|
Det kan du faktisk ha ret i. men jeg er ikke sikker på hvor jeg kommer til at dele endnu. der må målinger i rummet vise.
Så det jo heldigt det er en open baffle. så det nemt at komme til enhederne
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
Jeg synes at du skal parallelkoble alle enhederne for at få en rimelig dæmpningsfaktor. Enhederne har et
impedansmaksimum på 53 ohm ved 19 Hz, så der bliver ikke tale om nogen dæmpning ved resonansfrekvensen ved en delvis
serieforbindelse. Korrektionen kunne eventuelt udføres passivt ved hjælp af en (kraftig) spole for at sikre at impedansen ikke
bliver for lav ved de højere frekvenser. |
|
|
Jeg holder mig til aktiv deling. ville være helt tosset andet når der er indbygget DSP i forstærkeren. plus de spoler plejer at
være DYRE!  selvfølgelig værd at overveje hvis det hjalp, men skal lige eksperimenterer med det aktive filter først.
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Der er bestemt ikke nogen fare for for høj Qt - snarere det modsatte. Dine Peerles har et Qt på 0,17
hviklet er meget lavt til en åben baffel. Der skal korrigeres en masse - evt. kan du med fordel sætte en effektmodstand i
serie med signalet. Det lyder lidt mærkeligt, men virker i praksis. Se evt. et af de Excel regneark der findes på nettet.
Har også selv H-dipoler med LAT svarende til 8 x 12" pr. side. De har dog en Qt på 0,55 hvilket fungerer glimrende. Jeg
skal kun hæve dem ca. 6 dB ved 25 Hz for at få et passende output.
Se evt. billeder og beskrivelse her:
http://www.soundimage.dk/Eloquence%20and%20LAT%20700/Eloquen ce.htm

|
|
|
Nej mener bestemt heller ikke der er fare for høj Qt. Normalt skal enhederne ha en Qt på 1 eller derover, for ikke at rulle af
for tidligt. Så XLS enheden virker jo ikke åbenlyst som den oplagte enhed. men der er flere designs på nettet der har brugt
dem med held.
I seriemodstand? Det lyder da meget underligt. Hvad skulle det gøre godt?
Ret imponerende subs du har  Tror lige jeg kigger på din side her senere i aften
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils.
Hvordan har du beregnet hvor bred bafflen og hvor lange siderne skal være? Jeg har læst diverse studier i alm open baffle. H-
og U baffler. men har stadig ikke fundet en måde at beregne det på.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa,
Det ser spændende ud, er meget begejstret for det med stort membran areal. Lad mig skynde mig at nævne at lige dipoler
kender jeg kun fra bl. a. den 15" der sad i mine hedgangene Dali Skyline2000. Her noteredes til tider et pænt
membranudslag.
Men med 16 stk. 10" vil de vel ikke bevæge sig ret meget ved 20 - 25Hz? Åben baffel, er hummelen her, at "kabinettet ikke
lyder af noget"? Alt i alt må der være en god følsomhed tilstede...
Skulle de alligevel få "tæv" vil jeg anbefale en lav deling for at forhindre evt. modulation af højere frekvenser (10x højere
oppe) og holde delingen evt. ved en 50 - 60 Hz.
Post endelig nogle billeder, er nysgerrig for det videre forløb
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
|
|
|
Seriemodstanden hæver enhedernes Q, hvilket giver mere output ved lavere frekvenser. Da enhedernes impedans samtidig er høj ved lave frekvenser er dæmpningen på grund af modstanden ubetydelig. Ved højere frekvenser, hvor enhedernes impedans er lavere, sker der en dæmpning af output. Resultatet er et mere lineært output fra enheder med lavt Q.
Ved at bruge en spole i stedet (som også har en modstand) opnås samme virkning. Desuden sker der en yderligere korrektion af frekvensgangen.
Prisen på spolen er nok ubetydelig i forhold til prisen på basenhederne. Størrelsen (værdien) på spolen er forholdsvis begrænset på grund af enhedernes lave impedans.
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
CasperCU skrev:
|
|
|
Seriemodstanden hæver enhedernes Q, hvilket giver mere output ved lavere frekvenser. Da enhedernes impedans
samtidig er høj ved lave frekvenser er dæmpningen på grund af modstanden ubetydelig. Ved højere frekvenser, hvor
enhedernes impedans er lavere, sker der en dæmpning af output. Resultatet er et mere lineært output fra enheder med lavt
Q.
Ved at bruge en spole i stedet (som også har en modstand) opnås samme virkning. Desuden sker der en yderligere
korrektion af frekvensgangen.
Prisen på spolen er nok ubetydelig i forhold til prisen på basenhederne. Størrelsen (værdien) på spolen er forholdsvis
begrænset på grund af enhedernes lave impedans. |
|
|
arhh ja selvfølgelig. Det må lige prøves. når jeg kommer dertil. Selve ideen med at sætte passive komponenter i serie med
enhederne er jeg IKKE glad for, men det betyder ikke at det ikke skal prøves.
Ja det siger du, men jeg er en fattig elev. alle enhederne er købt brugt(Billigt!) har omkring 3000kr, til træ, stål front
plade(perforeret). foden. maling og lak.
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Halløjsa,
Det ser spændende ud, er meget begejstret for det med stort membran areal. Lad mig skynde mig at nævne at lige dipoler
kender jeg kun fra bl. a. den 15" der sad i mine hedgangene Dali Skyline2000. Her noteredes til tider et pænt
membranudslag.
Men med 16 stk. 10" vil de vel ikke bevæge sig ret meget ved 20 - 25Hz? Åben baffel, er hummelen her, at "kabinettet ikke
lyder af noget"? Alt i alt må der være en god følsomhed tilstede...
Skulle de alligevel få "tæv" vil jeg anbefale en lav deling for at forhindre evt. modulation af højere frekvenser (10x højere
oppe) og holde delingen evt. ved en 50 - 60 Hz.
Post endelig nogle billeder, er nysgerrig for det videre forløb
|
|
|
ja ekstra membran areal er altid dejligt
Hummelen er nok bare at det kan lade sig gøre hehe. det ikke fylder helt så meget og så har jeg oplevet med min tidligere
subs at det er nemmere at integrerer dem i rummet.
Har ikke bestemt mig for delingen endnu. men bliver ihvertfald under 100hz.
skal jeg bestemt nok gøre. men er mest på det teoretiske plan lige nu. skal ha bestemt den endelige baffle størrelse først
|
| Til top |
|
| |