Emne: DIY RIAA med kap og ohmsk last vælger ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
mikeaarup Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 03 Januar 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg vil høre om der er nogen som har særdeles god erfaringer med nogle DIY Riaa'er?
Jeg har bladret lidt på internettet, men ikke rigtig fundet noget som bider sig rigtig fast i min byggelyst. Jeg kunne godt tænke
mig nogle hvor der i forvejen var tegnet kontakter til forskelllig kapacativ og ohmsk load, som man vil kunne vælge på
forpladen, istedetfor at at skulle ned og skubbe ind og ud af en sokkel på indgangsbenene af en opamp.
Glæder mig til at høre fra jer!
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 03 Januar 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg har lige bygget en fra Dantimax, der
har varibel ohmsk og kapacitiv belastning. Der er det godt nok "museklaverer" man trykker ned, men det kan jo bare føres op
til fronten med omskiftere i stedet, hvis man har lyst.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 03 Januar 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hva med en NLE riaa? http://www.pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/NLE_20.htm
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo meget godt ud- men det er godt nok også til den pebrede side.. Tænkte nu på noget lidt mere DIY agtigt- som f.eks
bare et diagram...
MVH Mike
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 03 Januar 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diagrammer er der masser af, bl. a. her: http://sound.westhost.com/project25.htm
Problemet med dem er, at der ikke er et diagram over alle de modstande og kondensatorer, der skal sidde i indgangen - hvilket jeg formoder, er det, du efterlyser.
Og det er fordi, der ikke er noget særligt ved det. Det drejer sig egentlig kun om at vælge, hvor mange modstandsværdier og kondensatorværdier du vil bruge, forbinde dem sammen i komponentens ene ende og lade komponentens anden ende gå op til en drejeomskifter eller lignende, og så lade omskifterens fællesben være "komponentens andet ben".
Du kan også lade modstanden være trinløs ved at bruge et potentiometer, men så har du nok ikke den helt store kontrol med, hvilken værdi den er indstillet til, men du vil have alle muligheder for at fintrimme lyden. Det samme er lidt sværere med kondensatorer, da der SVJV ikke lige findes justérbare kondensatorer til de værdier, der skal bruges til pickupper. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 31 Marts 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Diagrammer er der masser af, bl. a. her: http://sound.westhost.com/project25.htm
Problemet med dem er, at der ikke er et diagram over alle de modstande og kondensatorer, der skal sidde i indgangen - hvilket jeg formoder, er det, du efterlyser.
Og det er fordi, der ikke er noget særligt ved det. Det drejer sig egentlig kun om at vælge, hvor mange modstandsværdier og kondensatorværdier du vil bruge, forbinde dem sammen i komponentens ene ende og lade komponentens anden ende gå op til en drejeomskifter eller lignende, og så lade omskifterens fællesben være "komponentens andet ben".
Du kan også lade modstanden være trinløs ved at bruge et potentiometer, men så har du nok ikke den helt store kontrol med, hvilken værdi den er indstillet til, men du vil have alle muligheder for at fintrimme lyden. Det samme er lidt sværere med kondensatorer, da der SVJV ikke lige findes justérbare kondensatorer til de værdier, der skal bruges til pickupper. |
|
|
Så kan en af mine konstruktioner måske have interesse ?. En opdateret udgave af en gl. konstruktion. En Low noise RIAA - med omskiftere til valg af impedans (ohm) og kapacitet (pf), samt omskiftning mellem MC og MM pickup.
Se diagram på: http://bbi1846.homepage.dk/Mythos.pdf
PS: Du kan iøvrigt godt få en "justerbar" kondensator - i den størrelsesorden, som skal bruges til en pickup. Det er så en drejekondensator - som f.eks. kan varieres fra 20 - 470pF. De blev brugt i tunere i gamle dage. De kan f.eks se sådan ud:

De kan være svære at skaffe i dag, men jeg nu nogle stykker liggende.
C. Nielsen
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
boholm skrev:
Diagrammer er der masser af, bl. a. her:
http://sound.westhost.com/project25.htm Problemet med dem er, at
der ikke er et diagram over alle de modstande og kondensatorer, der skal sidde i indgangen - hvilket jeg formoder, er det,
du efterlyser. Og det er fordi, der ikke er noget særligt ved det. Det drejer sig egentlig kun om at vælge, hvor mange
modstandsværdier og kondensatorværdier du vil bruge, forbinde dem sammen i komponentens ene ende og lade
komponentens anden ende gå op til en drejeomskifter eller lignende, og så lade omskifterens fællesben være
"komponentens andet ben". Du kan også lade modstanden være trinløs ved at bruge et potentiometer, men så har du nok
ikke den helt store kontrol med, hvilken værdi den er indstillet til, men du vil have alle muligheder for at fintrimme lyden.
Det samme er lidt sværere med kondensatorer, da der SVJV ikke lige findes justérbare kondensatorer til de værdier, der
skal bruges til pickupper. |
|
|
Så kan en af mine konstruktioner måske have interesse ?. En Low noise RIAA - med omskiftere til valg af impedans
(ohm) og kapacitet (pf), samt omskiftning mellem MC og MM pickup.
Se diagram på: http://bbi1846.homepage.dk/Mythos.pdf
PS: Du kan iøvrigt godt få en "justerbar" kondensator - i den størrelsesorden, som skal bruges til en pickup. Det er så en
drejekondensator - som f.eks. kan varieres fra 20 - 470pF. De blev brugt i tunere i gamle dage.De kan f.eks se sådan ud:

De kan være svære at skaffe i dag, men jeg nu nogle stykker liggende.
C. Nielsen
|
|
|
Hej Canielsen- nu er jeg ved at nærstudere og Pspice din konstruktion lidt- hvilket lukker op for posen af dumme
spørgsmål:-)
*hvad er din R19 og R18 værdier?
*vælger man MM/MC ved at flytte jumperen hvor fra og hvor til? (Atlså hvad er MM og hvad er MC?)
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 04 April 2011 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diagram rettet så værdier kan læses. Jumperne kan flyttes hver især, så forskellige indgangsfølsomheder kan opnås, og derved give mulighed for endnu en tilpasning afhængig af hvilken pickup der anvendes.
C. Nielsen
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|