Hejsa.
Jeg søger et svar på et simpelt spørgsmål vedr. et 3. ordens Butterworth Lowpass filter, fra mine B&W DM604 S3 højtalere.
Det er næsten pinligt simpelt, men jeg har ikke helt kunne Google mig frem til svaret, og jeg er desværre en elektronik-newbie.
Sagen er at jeg ønsker at benytte mine B&W DM604 S3 højtalere, som Sub/Bassektion til et DIY båndhøjtaler projekt. Det er selvfølgelig kun tænkt som en midlertidig løsning...
Ideen er at benytte Bassektionen, som er de nederste 2/3 af højtaleren, udenom dens normale delefilter. Altså lave separate indgangsbøsninger til bassen og en vippekontakt, så de kan skifte mellem Sub-tilstand og normal-tilstand. I sub-tilstand benyttes B&W højtaleren med aktivt delefilter.
Spørgsmålet går derfor på om B&W'en delefilter gør andet, end at fungere som simpelt Lowpass-filter (ifølge manualen deles der ved 450Hz).
Så vidt jeg kan se, minder delefilteret om et simpelt 3. ordens Butterworth filter, men med en ekstra modstand.
Det ser sådan ud:
Indgang + _____Spole________Spole___________ Basenhed +
|
|
Kondensator
|
|
Modstand
|
|
Indgang - __________________________________ Basenhed -
Det er den modstand jeg er lidt i tvivl om. Hvad laver den ?
Jeg er egentligt ret sikker på, at den næppe kan være ansvarlig for nogle eksotiske korrektioner her, som det elektroniske filter så vil mangle. Har jeg ret ?
På forhånd mange tak for svaret, og undskyld det måske idiotiske spørgsmål

Mvh. Martin Roerup