| Forfatter |
|
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 12 Marts 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må man "kopiere" et højtalerdesign. Jeg går ud fra at man til 'privat brug' (DIY) gerne må, men må et højtalerfirma kopiere designet fra en anden højtaler?
Tænker lidt på det med Mistral SAG-350, som er meget.. "inspireret" af B&W's 800 serie.
Men er det 'lovlogt' - hvis det nu bare er en 'almindeligt udsende højtaler, som mere elle mindre bare er firkantet, men med nogle finneser. Hvor går grænsen? 
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 12 Marts 2011 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så længe man på nogen måde kan argumentere for, at det er inspireret af, og ikke kopieret fra, så tror jeg nok, det er fuldt lovligt (omend dårlig stil). Tænk fx på alle de stole, som ligner Arne Jacobsens 7'er til forveksling. Det er ulovligt direkte at kopiere, som det fx også bliver gjort med Arne Jacobsens stole, men det er ikke ulovligt at sælge stole, som ligner
(og nej, jeg har ingen designerstole, hverken ægte eller kopier - det er bare et eksempel).
|
| Til top |
|
| |
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 12 Marts 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay. Jeg tænker også.. - Når det kun er designet, gør det vel ikke så meget, det jo andre enheder osv. og der jo nok også lidt forskel på at kopiere f.eks. JBL's TI250, som jo har et unikt design, et eller andet sted, også ligner Dali skyline (...)
Men sådan en højtaler som bare er firkantet osv, kan der der vel ikke være den store "patent" på designet, det er vel netop mere "design højtalere" - Minipoder, Gallo Referance 3, B&W nautilus osv.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 12 Marts 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det mener jeg osse. Det ville desuden være svært, i praksis umuligt, at administrere en så strikt fortolkning af ideen om copyright. Men, grænsen kan være hårfin...
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Reglen er vel at, hvis ikke der er taget patent på det må man godt lave noget der ligger MEGET tæt på. Det er svært at hævde at man har rettigheden til noget der ikke er beskydtet af en registrering.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 05:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
Reglen er vel at, hvis ikke der er taget patent på det må man godt lave noget der ligger MEGET tæt på. Det er svært at hævde at man har rettigheden til noget der ikke er beskydtet af en registrering.
m@dsen |
|
|
Nok ikke 'patent' kære madsen, og 'meget' tæt på må du ikke lokke sagesløse ud i.. fy En tøjhaler har sjældent tilstrækkelig højde af nyskabelse, men måske noget proces, design eller andet specielt, der kan beskyttes.. kik her http://onlineweb.dkpto.dk/pvsonline/ (Og ja, kender dem og ved hvad der foregår hos dem  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 07:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare passe på, ikke at male dine højtalere røde. Den farve har grundfos pumper patent på
|
| Til top |
|
| |
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=FinnC]
[QUOTE=m@dsen] Reglen er vel at, hvis ikke der er taget patent på det må man godt lave noget der ligger MEGET tæt på.
Det er svært at hævde at man har rettigheden til noget der ikke er beskydtet af en registrering.
Helt rigtigt, der skal skelnes mellem patentrettigheder og alm. ophavsret. Jeg tror ikke der er problemer i at andre bruger både
samme enheder og filter, blot må det ikke kunne forveksles med dem de er "inspireret" af.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 05:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
gask skrev:
[QUOTE=FinnC]
[QUOTE=m@dsen]Det er svært at hævde at man har rettigheden til noget der ikke er beskydtet af en registrering.
|
|
|
Du forsimpler situationen til registreringen alene gask, og det vil ikke holde i en konkret retssag  Det generelle er: Den der først fik ideen eller udviklede xyz har rettigheden, hvis det kan bevises via dokumentation, billeder, vidner etc. Selve beskyttelsen og formel registrering på en konkret dato og klokkeslet er det næste trin. Så et kendt design, ide eller metode kan en anden ikke rende hen og kræve rettighed på. Til brug rent privat brug derhjemme kan vi fuske efter lyst og behov, men som erhverv må man ikke misbruge andres opfindelser, ideer, processer etc. som sine egne. Samme grundlag gælder også for tekst, grafik, billeder og i øvrigt næsten enhver 'frembringelse', der indgår under ophavsret, og den er til forskel fra Copyright i udlandet gratis og kræver ikke en formel registrering.
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
[QUOTE=gask] [QUOTE=FinnC]
[QUOTE=m@dsen]Det er svært at hævde at man har rettigheden til noget der ikke er beskydtet af en registrering.
|
|
|
Du forsimpler situationen til registreringen alene gask, og det vil ikke holde i en konkret retssag
Jeg kan se at du åbenbart har et indgående kendskab til retspraksis.  Det bøjer jeg mig selvfølgelig for.
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 24 Marts 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er tale om 'mønsterbeskyttelse' og IP-rettigheder for kreativt design, så naturligvis kan en designer ikke slippe afsted med
at lave kopier af f.eks. B&O's forfærdelige design. Derudeover kan der i designet ligge tekniske patenter, på feks. fasekontrol
ved at finurligt designe enhedens indkapsling o.l.
Jeg tror ikke der er 'rabat' for at lave en kopi privat, du kunne jo sælge den brugt, men der er en straf for særlig grov,
kommerciel udnyttelse. Det bedste er ikke at blive opdaget, f.eks. ved stolt at publicere sin hjemmesyede Gucci-taske på
internettet.
Men jurist er jeg jo altså ikke.
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |