Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 14:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hjælp til byggeri af anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StefanRvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2011 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hej
Har skrevet et indlæg her, men skriver også herinde så jeg kan få input flere steder fra..

Hej folkens. En kammerat og jeg har tænkt os at bygge et anlæg til årets Roskilde, og vil gerne høre jeres mening om vores
planer.

Har bestilt denne forstærker på Ebay.

Så vidt jeg kan vurdere skulle det være en ok forstærker der kan trække en del..

Min kammerat her en del højtalerenheder liggende derhjemme som han har fundet til storskrald o.l. (11 diskanter og 1 bas),
og vi har tænkt os at montere et par af dem på.
derudover har vi tænkt os at købe disse højtalere og koble på

Har også kigget lidt på disse højtalere, er de noget værd? Og hvad med de
her? De bruger ikke lige så høj effektforburg som de førstenævnte, så tror bedre at
forstærkeren kan trække dem..

Vi vil også gerne ha' en ok bas på så har kigget lidt på disse, kan i vurdere om der er nogle af dem der kan bruges?

bit.ly/iB8BC1
bit.ly/l75vap
bit.ly/lLjan4
bit.ly/mm8W27

Tænker at den sidstenævnte vil være bedst, da den ikke har så højt effektforbrug

Vil forstærkeren kunne trække et par af min kammerats diskanter, de nævnte t-hansen højtalere og en af de nævnte bas'er?

Som batteri har vi tænkt os at købe dette
Og parallelkoble det sammen med et lille 12 V min kammerat har (Kender ikke kapaciteten, men omkring 12-15Ah vil jeg
tro).
Vi vil så montere det her stik for at få det til at passe med stikket i forstærkeren:

Til sidst vil jeg lige høre hvordan det fungere med volumenkontrol på den nævnte forstærker. iflg
manuelen bør man ikke montere et potentiometer, så justerer man bare volumen direkte
fra
fx iPoden?

Glæder jer til at høre jeres mening om vores planer.

Mvh
Stefan
Til top Vis StefanRvO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanRvO

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

StefanRvO skrev:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=94 592
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=91 948
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=91 949
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=31 621

Tænker at den sidstenævnte vil være bedst, da den ikke har så højt effektforbrug

Produktet blev ikke fundet, skriver den ved hvert link

Så det er ikke nemt at guide, men hvorfor diskanter på når der er i selve højttaleren ?
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

StefanRvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Har postet nogle nye links. Af en eller anden grund smider forumet mellemrum ind i de andre links...

Ang diskanterne, så tænkte vi at vi jo lige så godt kunne smide dem på når min kammerat jo har nogle liggende, men jeg har
aldrig prøvet at bygge sådan noget her før, så kan godt være at det ikke gør nogen forskel..?

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Af de basser du linker til, vil du få mest ud af denne

link

Da den har højst følsomhed (94 db)

Jo højere følsomhed, jo bedre omsætter den forstærkerens watt til lyd.

Mht flere diskanter på, så vil du selvfølgelig få mere diskantlyd og hvis det er ønsket så er det fint.

Men sætter du ekstra diskanter på som så skal dæmpes, så afsætter du wattene fra forstærkeren i andet end lyd

Husk at 4 ohms enheder trækker dobbelt så meget strøm fra forstærkeren og dermed batteriet, som 8 ohms enheder.

StefanRvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Ok, har læst lidt, og iflg denne http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1687&zoneid=3
artikel, svarer følsomheden til lydstyrken højtaleren vil spille med ved 1W. Iflg min forstærkers specifikationer kan den
levere
40W til en 8 ohm enhed og 100W til en 4 ohm enhed.

denne højtaler har en impendans på 4 ohm og
en
følsomhed på 89 dB.

Iflg ovenstående artikel forøges lydstryken med ~3dB ved en fordobling af effekten. vil ovenstående højtaler derved kunne
levere ~109dB ved 100W, mens denne vil
kunne
levere ~110dB ved 40W, da den har en følsomhed på 94 dB. Er det korrekt forstået?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet GTX-1 og GTX-2 fra Thansens Xzound, og her er GTX-2 klart bedst. Med to sæt 6x9" er I godt kørende (serieforbundet - ikke parallelt). Og så må I vælge - enten bruger I bilhøjttalerne fra Thansen (hvilket er klart det nemmeste), eller også samler I selv basenheder og diskanter, og laver delefilter (en hel del sværere). Lad være med at blande det sammen.

Glem alt om effektopgivelsen for højttalerne - som bantan skriver, skal I kigge på følsomheden i stedet.

I behøver ikke noget potentiometer - men så skal I passe på med ikke at have iPod'en skruet for højt op.

Lad være med at koble to forskellige batterier sammen. Det er meget bedre at have det lille batteri som reserve.

Måske kan I få lidt inspiration fra et af mine projekter: http://hififorfolket.dk/index.php?id=65

StefanRvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Ok, skriver lige så hvad vores indkøbsplaner er:

1stk 4x100W forstærker

2x2 6x9” bilhøjtalere

12V-60Ah batteri

Vi havde så som sagt tænkt os at købe bassen her
og smide et par af min kammerats diskanter på. Men det siger du er en dårlig ide. Hvorfor? Er det ikke bare at smide dem i
forstærkerens udgangsporte eller er der mere i det end det?

På de T-hansen højtalere vi har tænkt os at købe, er der så ikke angivet nogen følsomed, men vil de ikke normalt ligge
omkring 89dB?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Ja, der er mere i det end det - der skal laves delefilter, altså nogle bestemte spoler, kondensatorer og modstande, som sørger for, at der kun bliver sendt de frekvenser ud til de enkelte enheder, som de skal tage sig af.

På sådan nogle komplette bilhøjttalere er der indbygget delefilter.

På de andre 6x9" Thansen højttalere er følsomheden 92dB, så det er dine sikkert også.

Der står heller ikke impedans nævnt, men den er sikkert 4 Ohm. Og husk, når du sætter 4 stk. 4 Ohms højttalere til én forstærker, så skal de serieforbindes - altså for hver kanal skal ledningerne gå: Forstærkerplus til højttaler1plus - højttaler1minus til højttaler2plus - højttaler2minus til forstærkerminus. Giver det mening?

Grunden er, at hvis du sætter dem parallelt, altså forbinder plus til plus hele vejen rundt, så kommer højttalernes samlede impedans ned på 2 Ohm, og det kan meget nemt brænde forstærkeren af (fordi det er tæt på en kortslutning). Når du serieforbinder, kommer impedansen op på 8 Ohm - og det er helt fint.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

StefanRvO skrev:
Ok, skriver lige så hvad vores indkøbsplaner er:

1stk 4x100W forstærker

2x2 6x9” bilhøjtalere

12V-60Ah batteri

Vi havde så som sagt tænkt os at købe bassen products_id=91949">her
og smide et par af min kammerats diskanter på. Men det siger du er en dårlig ide. Hvorfor? Er det ikke bare at smide dem i
forstærkerens udgangsporte eller er der mere i det end det?

På de T-hansen højtalere vi har tænkt os at købe, er der så ikke angivet nogen følsomed, men vil de ikke normalt ligge
omkring 89dB?

Jeres ide er fin nok og jeg ville også sætte 4 stk 6x9 i serie 2 & 2 (+ fra forstærker til + på den ene 6x9 og fra minus på den
6x9 til + på den anden 6x9 og fra minus på den anden 6x9 til minus på forstærkeren) og så det samme på den anden kanal.

Så er der 2 kanaler i overskud til bassen

Evt kunne i droppe bassen og sætte en 6x9 på hver af de 4 kanaler og så lave kassen en del større, så kommer der mere
bas fra de 4 stk 6x9

P.S. Sætter du diskanterne direkte på forstærkerens udgange, vil jeg tro de diskanter holder i et par minutter eller mindre,
der skal MINDST en kondensator imellem

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Traditionelle diskanter holder ikke til det, men hvis det er piezo diskanter kan de fint sættes direkte til.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg tror i vil få meget mere ud af at købe et båd/autocamper batteri end et bilbatteri. Problemet med bil batterier er at de er lavet til at give høj strøm på kort tid, det er derfor ikke designet til at levere "lavere" strøm over konstant forbrug.

Ydelse til pris mæssigt, tror jeg i vil få meget mere ud af at købe et batteri som vist på den linket side.

http://www.batterishoppen.dk/produkter/show_caravan_og_marin e.htm

Sidste års roskilde jeg havde jeg last bil batterier (stort bilbatteri) og de varede ca. 6-8 timer.. så skulle de oplades.. jeg havde hørt om andre de havde batterier der kunne holde næsten 2 dage ved god blæs på!! Jeg kender ikke deres setup eller hvor mange watt jeg trak (vi lavede en dårlig løsning med strømformer - forstærker - B&O højtalere)

Kunne være fedt, hvis andre lige gad at give deres erfaring med fritids batteri vs bil batteri.

Mvh Kim

Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu, bilbatterier er fine nok - men jeg har kun erfaring med de mindre scooterbatterier. Jeg byggede sidste år et anlæg med 2 6x9" Thansen højttalere, en TA2020 forstærker (ikke mange watt, men fin lydstyrke alligevel) og to 7Ah batterier - og med ét batteri kunne det køre med godt drøn på i ca. 48 timer, før vi måtte skifte til batteri nr. 2. Et dejligt anlæg, som også kan bæres i én hånd.

En 12V-220V omformer er håbløst ineffektiv, så jeg synes egentlig, det er meget pænt, at traktorbatteriet kunne køre 6-8 timer.

StefanRvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Min kammerat siger at der er delefilter på de diskanter han har, så de burde bare kunne sættes til. Tænkte, som bantan siger,
at sætte 2 t-hansen højtalere til hver af de første porte, og så en bas til en af de andre porte og to diskanter på den sidste port.
Skal der så noget foran bassen, eller er det kun nødvendigt med diskanterne? Vil forstærkeren ikke kunne levere færre watt
(og dermed spille lavere) til højtalerne hvis vi sætter 2 i serie og dermed kommer op på en højere modstand?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Ah, jeg så ikke, at den er 4-kanals. Jeg ville, hvis jeg var jer, sætte en Thansen-højttaler på hver udgang (I skal lige huske at købe to Y-phono-kabler, så I kan levere samme signal ind i de 4 indgange).

Med et delefilter på diskanten og ingenting på bassen brænder I ikke noget af - men det vil sikkert ikke lyde ret godt. Delefiltre skal passe til enhederne, og til enhedernes sammenspil - det er faktisk noget af det sværeste ved at bygge højttalere selv. Men det kan godt være, I synes, det bliver godt nok. Men hvorfor vil I så have Thansen-højttalerne med? De passer garanteret ikke sammen med de andre i lydstyrke, impedans, følsomhed og så videre. Hvis I endelig vil kombinere det, så brug Thansen-højttalere og den ekstra bas - og drop diskanterne - synes jeg.

"Vil forstærkeren ikke kunne levere færre watt (og dermed spille lavere) til højtalerne hvis vi sætter 2 i serie og dermed kommer op på en højere modstand?"

Helt så enkelt er det ikke. I princippet giver det mere effekt at gå ned i impedans, men lydtrykket bliver ikke nødvendigvis højere - blandt andet bliver forstærkeren mere presset, når man nærmer sig kortslutning. Og den opgivne impedans er en slags gennemsnit - det er meget forskelligt, hvordan enhederne opfører sig ved forskellige frekvenser. I praksis skal man helst holde sig mellem 4 og 8 Ohm - i gennemsnit. Men det er jo ikke noget problem, når der er fire kanaler i forstærkeren - det havde jeg som sagt overset - så bare glem, hvad jeg skrev om serieforbindelser

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jamen, så bare kør på med bil batterier. Det var bare mega irreterende at skulle skifte mellem batterierne hver 6 time.. især fordi jeg skulle køre hjem med de 20 kg tunge blokke for at sætte en ny til opladning ;)

Held og lykke - husk - DET SKAL SPILLE HØØØØØJT!

Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Læg forresten mærke til, at den forstærker kun er på 4x30W i virkeligheden - men det er også fint.

StefanRvO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2011 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
I skal lige huske at købe to Y-phono-kabler, så I kan levere samme signal ind i de 4 indgange

Skulle vist følge med forstærkeren. Ellers har jeg sikkert noget liggende

Vi klarer os uden delefilter på bassen. Min ven vil ret gerne have sine diskanter på, men jeg prøver at se om jeg kan overbevise ham om at det ikke vil få det til at lyde bedre..

dysterland skrev:
Men det er jo ikke noget problem, når der er fire kanaler i forstærkeren - det havde jeg som sagt overset - så bare glem, hvad jeg skrev om serieforbindelser

Vi skal vel stadig have serieforbindelser ved nogle af kanalerne hvis vi skal have bassen på.
vil det bedre at sætte t-hansen højtalerne i serie med hindanden end at sætte en af dem i serie med bassen? Vi kunne også sætte den bas som min ven har (4ohm) i serie med t-hansen højtaleren, og så de to i paralel med den bas som vi køber. Så vil der være en total modstand på 4 ohm på den kanal. Vil forstærkeren godt kunne trække så mange højtalere på samme kanal?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Drop din vens ene bas - det bliver skrammel, hvis I ikke sørger for at få begge kanaler ens.

Med en kombination af serie og parallel kan man ganske rigtigt komme tilbage på 4 ohm. Og forstærkeren kan godt trække det - men I vil ikke få mere lydstyrke end med én 4 ohms enhed, til gengæld vil lyden blive dårligere. Jo flere enheder, jo sværere bliver det at lave god lyd.

I kan købe ét sæt Thansen-højttalere og ét sæt bas-enheder - og sæt så én højttaler/enhed på hver kanal. Det er passende for forstærkeren, og det vil lyde bedst og højest.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Maj 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Enheder der skal spille i hvert sit frekvensområde, sætter man ikke i serie

I har egentlig kun 2 muligheder:

1: 4 stk 6X9 højttalere, en på hver udgang.
2: 2 stk 6X9 højttalere, en på hver af de 2 udgange og en bas på en af de andre udgange.

Første løsning giver bedst resultat, hvis kassen får volumen nok

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Maj 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Drop din vens ene bas - det bliver skrammel, hvis I ikke sørger for at få begge kanaler ens.

Med en kombination af serie og parallel kan man ganske rigtigt komme tilbage på 4 ohm. Og forstærkeren kan godt trække det - men I vil ikke få mere lydstyrke end med én 4 ohms enhed, til gengæld vil lyden blive dårligere. Jo flere enheder, jo sværere bliver det at lave god lyd.

I kan købe ét sæt Thansen-højttalere og ét sæt bas-enheder - og sæt så én højttaler/enhed på hver kanal. Det er passende for forstærkeren, og det vil lyde bedst og højest.

Præcis som dysterland siger.
Dog ville jeg nu gå efter noget med høj følsomhed, så der kan komme lyd ud, uden den tunge belastning.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes