Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 03:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: kabinet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dauerbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg er hel nybegynder inden for det her.

Jeg har kastet mig ud i at bygge mig et par højtalere.

højtalerne som der er tale om er:
Seas  W15ch001
Seas  W22EX001
sna scan speak 23w/4557T00
pasivsub scan speak 23w/4557T02

Jeg er i tvivl om hvor stort kabinettet skal være og hvor meget liter luft enhederne skal bruge.

Jeg har kunnet læse mig til, at man kan bygge kabinettet som closed eller som en reflex box, men ved ikke hvad der bedst kan svare sig til de typer enheder jeg gerne vil have.

Jeg er meget interesseret i jeres meninger og inputs til hvordan jeg griber det an. Smile

Hilsen Peter
Til top Vis Dauerbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dauerbjerg

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Som nybegynder indenfor højttaler-byg bør du købe et færdigt højttaler-kit, ellers skal du finde én som kan udmåle
frekvensgang og give dig info vdr. delefilter - det er ikke noget man gætter sig til !    Alternativet kan være aktiv delefilter.

Læs først:   Lyd & Højttalerbyg i 9 artikler her på siden - de findes her:        http://www.hifi4all.dk/content/artikler.asp

Så ved du mere om emnet inden du skal bygge.

Der findes flere firmaer i DK, som sælger færdige byggesæt, måske endda med nogle af de enheder du ønsker at bruge -
google er din ven !
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Skal der ikke en diskant i?

Det er dyre enheder, og det vil være synd at ødelægge dem med en dårlig konstruktion. Der findes blandt andet Rabu acoustics der hjælper med delefilter og kabinet beregninger.

Du skal nok bygge de første 5 højttalere før du overhovedet begyndet at have en idé om hvad der skal til.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Dauerbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

hej  Kim og Kjeldsen, tak for jeres hurtige svar.

Kim, det er fordi jeg har en tegnet noget helt unikt jeg skal bygge det er som en box, som så skal spartles og bygges i glasfiber så den for et helt unikt udseende. 

Jo, Kjeldsen der skal en diskant i, som er scan speak d3004/6004/602010, som bliver bygget for sig selv ovenpå  højtaleren i en søjle.

Som før nævt så ville jeg virkelige gerne ha lidt hjælp, med hvordan jeg udregner hvor mange liter jeg skal lave det på, og hvad forskelen er på en closed og en reflex box, og hvad som ville lyde bedst ???

håber i kan hjælpe mig ?

Kan i henvise mig til nogle programmer som kan udregne hvor mange liter luft ? og hvordan programmet virker ?

Til top Vis Dauerbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dauerbjerg

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Her er lidt der kan hjælpe dig på vej

http://www.holmacoustics.com/downlo...seUserGuide.pdf

http://195.140.133.34:8080/htbutik.htm

Men, man lære ikke at køre bil bare fordi man kan færdselsreglerne og har læst bilens manual. Det er ikke så nemt, som du får det til at lyde, og en fire-vejs konstruktion er ekstremt svært. To-vejs er forholdsvist nemt, men allerede tre-vejs er svært.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hej Dauerbjerg

Jeg må altså giver Kjeldsen ret. Det er sgu svært bare lige at ramme hovedet på sømmet første gang. Jeg har selv lige med
møje og besvær fået banket mine egne højttalere sammen. Og jeg har bestemt lært en masse under det arbejde. selv om
jeg prøvede at læse og spørge alle jeg kom i nærheden af. så gælder det virkelig om at holde tungen lige i munden. Du skal
f.eks lige sætte dig ned og tænke over i hvilken rækkefølge du vil samle tingene. kabelføring osv. vægt, stabilitet,
egenressonanser i kabinet, dæmpefyld. Ja der er mange ting. desuden skal forskellige enheder have forskellige bafler for at
yde optimalt. det gør meget stor forskel om man afrunder kanter eller sætter enhederne i midten eller lidt til den ene
side(diskant og mellemtone).

mange mener at lukket bas er bedst, mens andre sværger til refleks. igen er det noget personligt, som kun du kan ultimativt
beslutte dig for. så du må prøve dig lidt frem
Men studér hjemmesider som f.eks troelsgravesen.dk   Her er tons af meget vigtig og dybsindig viden, som er møj svære at
komme udenom

herefter kan du prøve at bruge "programmet" fra denne side:
http://tkhifi.homepage.dk/javapro/lukketboxe.html
Eller:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Men husk nu at enheder spiller anderledes og ændre deres parametre efterhånden som de bliver spillet til og ophæng bliver
med fleksibelt.

Bauhaus er rigtig flinke til at skære MDF plader ud - du betaler kun for pladeprisen. så kan du tegne og designe lidt. og
herefter gå ned og hente nogle plader som du kan bygge diverse testkasser af. Så begynder du så småt at finde ud af hvad
dine enheder kan og ikke kan
på den måde kan du lege med placering af enheder, deres indbyrdes påvirkning af hinande, dvs hvordan de enten ophæver
eller forstærker hinandens signaler. Der er mange mange ting endnu, men dem må du selv lede lidt efter. læs især grundigt
på Troels' hjemmeside. der er rigtig mange guldkorn at hente - ikke ultimative guldkorn - men ihvertfald en mand som har
pænt stor succes med mange af sine konstruktioner. så gå du bare igang med at læse og bygge testkasser. Og pas nu på du
ikke får blæst en masse penge af på dyre enheder, før du har øvet dig lidt. for du mister bare på det, når du skal sælge
igen.
held og lykke med det - for når du først kommer i gang, så opdager du hvor meget der kan gøres bedre eller anderledes, og
så er du nødt til at bygge igen - gør dit forarbejde grundigt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes