Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 09:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Miniature drossel vs spole (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
deeflex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Til mit nye projekt, med bl.a. en ScanSpeak Revalator 18W enhed, skal jeg lave en impedanskorrektion omkring 800Hz. Beregning viser jeg skal bruge en spole på over 4mH. Det er fint nok hvis man har masser af plads (og penge for den sags skyld), men jeg vil gerne undgå at skulle smide en spole på 2kg (lidt overdrevet, men I ved hvad jeg mener) i kabinettet og har derfor kigget på en miniature drossel, som kun måler 10 x 10mm.

Mit spørgsmål er så om der er nogle der har erfaringer eller viden om disse og om det er dumt at bruge dem parallelt på bas-enheden?

Til top Vis deeflex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af deeflex

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hvis beregningen siger, at du skal bruge en spole på 4mH, så er det det, der er det primært afgørende.
Så du må ud og lede efter en, som opfylder kravene til impedans, samt dine til fysisk størrelse.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Den 'går' ikke...en miniature drossel vil have alt for stor modstand og demed ødelægge dæmpningen af enheden.

Nåhh...den sidder måske ikke i serie...

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

deeflex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Hvis beregningen siger, at du skal bruge en spole på 4mH, så er det det, der er det primært afgørende.
Så du må ud og lede efter en, som opfylder kravene til impedans, samt dine til fysisk størrelse.

Det besvarer ikke rigtigt mit spørgsmål. Drosslen har naturligvis den induktion jeg er ude efter (eller tæt på, men kan nemt kombineres med flere da de jo er så små). Spørgsmålet går mere på om der er forhold jeg skal være opmærksom på eller forhold der gør det dumt/usmart/forkert/whatever at bruge en drossel frem for en 'rigtig' spole af rimelig kvalitet, når det bare skal køres parallelt ind over enheden?

Jeg er ikke nogen elektronik-haj (så havde det heller ikke været nødvendigt at stille spørgsmålet) så har mine bekymringer - især da jeg ikke rigtig kan finde andre der har brugt dem i delefiltre.

deeflex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Den 'går' ikke...en miniature drossel vil have alt for stor modstand og demed ødelægge dæmpningen af enheden.

Nåhh...den sidder måske ikke i serie...

mvh

Nej, parallelt :)

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Monacor har nogle på deres program. De er store, men trods alt ikke større end at de burde kunne være i et normalt kabinet.

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-delefilter komponent/vnr/125440/

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-delefilter komponent/vnr/125450/

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Her er også lidt til en noget billigere pris og mindre dimension men modstanden er også noget højere end monacors

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=388

deeflex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Her er også lidt til en noget billigere pris og mindre dimension men modstanden er også noget højere end monacors

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=388

Tak for link'sene Kjeldsen. Det er da i hverfald en god idé at starte med de billige, hvor jeg nok også nemmere kan afvikle tråden til den rette induktion.

Jeg er dog fortsat interesseret i at høre hvad I kloge har at sige om brugen af drossel frem for spole. Jeg forstår at modstanden kan blive et problem, men i det der også skal sidde en modstand i det parallelle korrektionsled, kan der vel korrigeres for den samlede modstand i korrektionen vha af modstanden, eller hvad?

deeflex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Måske jeg også bør nævne at det er et RLC led jeg har tænkt mig at prøve og korrigere med.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hvorfor vil du impedans korrigere på den...skal den drives af en rørforstærker..

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

deeflex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Hvorfor vil du impedans korrigere på den...skal den drives af en rørforstærker..

Fordi der er en mindre impedans pukkel i 800hz området der skaber ballade (resonans) derfra og opad i frekvens-gangen. Dette skulle en korrektion gerne kunne hjælpe på.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

deeflex skrev:

tube mania skrev:

Fordi der er en mindre impedans pukkel i 800hz området der skaber ballade (resonans) derfra og opad i frekvens-gangen. Dette skulle en korrektion gerne kunne hjælpe på.

læs her

http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm?/tools/t_i mpedanzkorrektur_en.htm

Det er ikke alle der mener man behøver impedanskorrigere, mens andre mener der er meget vigtigt at have lineær impedans. Jeg skal ikke gøre mig til dommer, men ved blot at der er flere holdninger.

deeflex
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt nærmere på de drossler og det er nok ikke alt for smart. Jeg kan se at bare en på 3.3mH har en modstand på 12 ohm - det er jo voldsomt.

Til gengæld har jeg været i udlandet (på nettet) og søgt nærmere. Jeg fandt disse: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=10138 som både er små og billige og meget tæt på de 4,24mH jeg er ude efter. Ærgeligt man så ofte skal til udlandet for at finde det man søger.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du har et RLC filter vil du jo allerede have en modstand i serie med spolen.

Hvis spolen har en DC modstand på f.eks. 8 ohm trækker du jo bare den værdi fra seriemodtanden.

I sidste ende skal det jo også ses i relation til den impedanspukkel du har ved de 800 Hz. Er den 20 ohm eller er den 50 ohm?

Med 12 ohm i parallel med f.eks. 50 ohm kommer du pænt tæt på de 8 ohm.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hvis spolen har en DC modstand på f.eks. 8 ohm trækker du jo bare den værdi fra seriemodtanden.

Det er naturligvis korrekt, men spolen skal også kunne tåle noget effekt, så tråden må vel ikke være alt for tynd. Hvor meget effekt afsættes der i et RLC led parallelt på filteret?

Men, det er sikket ligemeget om der er 0,16 ohm eller 0,85 ohm, så den billige spole med kerne er sikkert helt fin.

til trådstarter. Det er nok en god idé at vælge en lidt for stor spole. Der er tolerancer og det er nemmere at vikle af end på

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes