Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 19:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Indbygget lyd i nybyggeri (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hlollqnd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er ved at bygge nyt hus og har tænkt en del over hvordan jeg kan "indbygge" højtalere i vægge og loft for at kunne få
en god grundlæggende lydoplevelse i dagligdagen - men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an.

Jeg er klar over, at hvis jeg vil have den optimale HIFI-lydoplevelse i forbindelse med at se en film eller lytte til min ynglings
musik, kræver det en defineret lytteposition og at højtalerene placeres optimalt i forhold til denne, men det jeg i
først omgang søger er råd til hvordan jeg etablerer et ambient-højtalersetup. Lad mig forklare:

Da jeg til dagligt lever af at programmere har jeg selvfølgelig vilde planer om at implementere en vis for for "intelligens" i
mit nye hus, også på lydsiden. Et par eksempler:

1. Hvis jeg tænder for radioen forventer jeg at den kun spiller i det område af huset hvor jeg befinder mig. Hvis jeg herefter
skulle bevæge mig fra eksempelvis køkkenet og ud i gangen og derefter ind i arbejdsværelset, forventer jeg at radio-
programmet "følger med". Dette kræver altså højtalere i køkkenet, gangen og arbejdsværelset som kan styres individuelt.

2. Da huset bygges i landzonen vil jeg gerne kunne tage naturens lyde med indenfor selvom der er vægge og vinduer
imellem mig og naturen. Jeg ønsker at en udendørs mikrofon opfanger lærkens sang ved aftentide og gengiver den
indendørs i nogenlunde samme styrke og position som hvis der ikke var vægge eller vinduer i huset.

Jeg har altså brug for en lang række indbyggede højtalere for at kunne gengive og skabe en rummelig lydoplevelse. Men
hvordan kan dette laves ? Hvad skal jeg primært have fokus på ? Kommentarer, idéer og gode råd ? Hvad tænker I om mine
planer ?

Mvh

Til top Vis Hlollqnd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hlollqnd

Hawaiian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Du kan evt bruge en plc til at styre alle dine højtalere. og en håndsender med modtager tilsluttet din plc. Det bare simpelt styrestrøm. du kunne evt købe håndsender med 4 knapper, hvis du har 4 rum eksempelvis.
Hvordan du lige kringler den med fugle lyde indenfor via mikrofon aner jeg ikke. lyder lidt langt ude. kunne forstille mig der ville blive mange problemer med vejr og vind.
Til top Vis Hawaiian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hawaiian

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Det nemmeste vil nok være, at bruge fuldtone enheder. Så er du da fri for delefilter + de er lette at drive. Så skal du sikkert bruge de der bevægelses følere til lys, bare tilsluttet et kredsløb med flere ht ugange. Længere er jeg ikke kommet til.

Hlollqnd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for jeres svar. Selve styringen skal ske fra en lille linuxbox. Helt præcist hvordan det skal fungere ved jeg ikke endnu, men det skal nok
løse sig.

Fuldtone enheder ? Er det højtalere som er designet til at gengive alle frekvenser nogenlunde hæderligt ?

hvordan indbygger jeg bedst sådanne enheder i vægge og loft ? Bør de sidde i en eller anden form for kasse ?
Jeg bør vel tilstræbe at de sidder i ørehøjde ?
Til top Vis Hlollqnd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hlollqnd

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

De bør sidde i en kasse på 4-5 liter. De kan være på 5", så du opnår en rimelig god spredning og gode evner i det meste af diskanten. Da de sidder i væggen, vil denne forstærke bassen til et ganske brugbart niveau. Ja, en fuldtone er en enhed, der klarer det meste toneområdet. De kan godt komme op til ca 16khz, når de aflyttes lige forfra. Men holdes diameteren lille som de 5", er der også en spredning, der er brugbar.   Hvis de monteres en anelse over hovedet, så burde du kunne jage konen rundt i gemakkerne, når det er tid til sjov og høre musik samtidigt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes