Sendt: 28 Maj 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er ved at bygge nyt hus og har tænkt en del over hvordan jeg kan "indbygge" højtalere i vægge og loft for at kunne få
en god grundlæggende lydoplevelse i dagligdagen - men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an.
Jeg er klar over, at hvis jeg vil have den optimale HIFI-lydoplevelse i forbindelse med at se en film eller lytte til min ynglings
musik, kræver det en defineret lytteposition og at højtalerene placeres optimalt i forhold til denne, men det jeg i
først omgang søger er råd til hvordan jeg etablerer et ambient-højtalersetup. Lad mig forklare:
Da jeg til dagligt lever af at programmere har jeg selvfølgelig vilde planer om at implementere en vis for for "intelligens" i
mit nye hus, også på lydsiden. Et par eksempler:
1. Hvis jeg tænder for radioen forventer jeg at den kun spiller i det område af huset hvor jeg befinder mig. Hvis jeg herefter
skulle bevæge mig fra eksempelvis køkkenet og ud i gangen og derefter ind i arbejdsværelset, forventer jeg at radio-
programmet "følger med". Dette kræver altså højtalere i køkkenet, gangen og arbejdsværelset som kan styres individuelt.
2. Da huset bygges i landzonen vil jeg gerne kunne tage naturens lyde med indenfor selvom der er vægge og vinduer
imellem mig og naturen. Jeg ønsker at en udendørs mikrofon opfanger lærkens sang ved aftentide og gengiver den
indendørs i nogenlunde samme styrke og position som hvis der ikke var vægge eller vinduer i huset.
Jeg har altså brug for en lang række indbyggede højtalere for at kunne gengive og skabe en rummelig lydoplevelse. Men
hvordan kan dette laves ? Hvad skal jeg primært have fokus på ? Kommentarer, idéer og gode råd ? Hvad tænker I om mine
planer ?
Mvh
|