Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 15:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diagram, kaskodekoblet amp: HiFi 1984 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KDYDIY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Mon der skulle være nogen, der ligger inde med et diagram for den kaskodekoblede effektforstærker, som var et selvbygger projekt i bladet High Fielity i 1984 - vistnok oktober-november? - eventuelt en kopi af artiklen?

Jeg har et sæt, der har tjent mig i mange år, men den ene har nu fået et problem 

Vist i strømforsyningsdelen, fordi der er mere end 60V på punktet, der på printet er markeret som "52V" og den ene af indikator-lysdioderne er uden lys.

Det ville bare være fedt fortsat at kunne holde disse gode gamle projekter kørende. Jeg driver dem i øvrigt af DIY RIAA-for-forstærkeren fra High Fidelity starten af samme år.

Er der andre, der stadit har glæde af disse apparater?

Til top Vis KDYDIY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KDYDIY

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Hvis ingen leverer før, kan jeg godt . . . lidt senere; en dag eller to.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

jarech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Hej Bo,

Jeg kunne også bruge diagrammet til den konstruktion, har engang fået smidt papirerne væk

i et oprydnings flip.

Har to udgange liggende der venter på et kabinet.

MVH

Jan

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Send mig en PM.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

KDYDIY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juni 2011 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Først en tak til Bo for diagrammerne!

Jeg har fået løst problemet og her er feed-back - måske er der nogen, der kan bruge det:

Der var to problemer.

Problem 1: Den ene lysdiode i ±52V-forsyningen var uden lys og der var mere end 60V på punktet ”+52V”.

Det viste sig, at lysdioden var stået af. En erstatning blev monteret, men selvom den lyste, så var der stadig 60V på udgangen af spændingsregulatoren, og det kunne ikke reguleres ind med P201.

Analyse: Lysdioden D203 udgør sammen med R202 og transistoren en konstantstrømsgenerator, der trækker konstant strøm gennem R203-P201. Dermed kan spændingen på basis af T202 styres og holdes konstant, og spændingen på udgangen af forsyningen er dermed reguleret og konstant. Den ny lysdiode havde tilsyneladende større spændingsfald, hvilket gav en større strøm og dermed et andet spændingsinterval for basis-spændingen på T202.

Løsning: R202 blev øget, så strømmen gennem den kom ned på det, den var før (100 Ohm trimmer i serie): Dette kunne måles som spændingsfaldet over den sammenlignet med spændingsfaldet over R206.

Problem 2: Effekten afsat i R203 og R205 er tilsyneladende i overkanten, for de er begge varmeskadede (i begge mine mono-blokke). Nu har det jo kørt i mange år uden problemer, men for god ordens skyld...

Løsning: R203 og R205 er begge på 3,92k. Det er en 1% type, men værdien er ukritisk (spænding justeres med P201-P202), så de blev udskiftet med 2 stk 8,2k (5% type) i parallel: Én monteret på sædvanlig måde og én på bagside af print. 

Endnu en gang tak for hjælpen og for forum'et.
Til top Vis KDYDIY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KDYDIY

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes