Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Temperatur på diy psu (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hej forum.

Det er min plan at jeg vil bygge en DIY Dac fra www.dddac.de  (nogen der har erfaring med den, og ved om den spiller godt ??? ) Nå men jeg har så bygget en strømforsygning ud fra denne tegning : http://www.dddac.de/pics/dddac1543mk2/powersupply-idea-5.gif

Jeg har så lige sat strøm til psuèn for at tjekke at den virker. Den ligger stabilt på 12 volt (ved godt tegningen siger 11 volt, men det kan jeg senere ændre på trimmeren senere) Men de to transistore bliver ret varme synes jeg. Jeg har monteret en "heatsink" på begge to, jeg har et stege termometer, som jeg har sat ved Tip2955 transistoren, og den stiger ret hurtigt til omkring 80 grader, og bliver så der + -. Jeg har sat en 55 watt 12 bil pære på udgangen, så belastningen ligger lige under 5A ved 12 volt, som den jo burde kunne trække. Men er det meget normalt at en transistor bliver omkring 80 grader ? Jeg tænker, at den er jo ikke er monteret i et kabinet endnu, så den har jo god luft omkring sig ?  Diode broen er også ret varm.

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

ljm21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Juni 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa
Jeg synes det lyder meget rimeligt.

Lidt hurtig overslagsregning:
Du har et spædingsfald på cirka (20-12=8V) over transistoren. Ved 5A afsætter du så (5A*8V=40W) i transistoren.
Hvis din køleplade har den termiske modstand på 1K/grad som der står på tegningen vil temperaturen stige med 40 grader. den faktiske termiske modstand vil være lidt højere på grund af modstand fra junction til hus og fra hus til køleplade, så en temperatur stigning på 50-60 grader lyder ikke urealistisk.
Komponenterne tager ikke skade af temperaturer i den størrelsesorden som du oplever :-)

Skal du bruge den til at forsyne en DAC? I så fald kommer du næppe til at trække mere end højst 1A.

Mvh
Lars

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2011 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Så er jeg mere rolig :-) Det er godt nok en 120va ring trafo jeg bruger, med 2x15volt, som jeg bare har koblet paralelt, da jeg kun skal bruge én udgang.

Hvis jeg nu skal sætte en lysdiode ind, som idikerer at der er tændt, hvor sætter jeg den så smartest ind, og hvad skal jeg bruge ?

Ja den skal trække den omtalte DDDAC. Så ja den kommer ikke til trække mere end 1-2 Amp. Men det er dejligt med lidt overskud :-)

Du virker til at have ret godt styr på det. Jeg er ret neewbie på det her område. Var det sådan at du gad, fortælle i korte træk, hvad de forskellige komponenter i min strømforsygning gør, og hvad de sidder der for. Så jeg får lidt forståelse for tingene. Bare lige i korte træk :-)

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

ljm21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg skal gerne prøve, men rettelser er velkomne. Min kredsløbsanalyse er lidt rusten...

Diodebroen 'B40' sørger for at ensrette vekselstrømmen til noget der minder om jævnstrøm.

Alle kondensatorerne sørger for at udglatte strømmen, så det bliver en stabil spænding.

LM317 er en regulerbar spædingsregulator, som bruges til at indstille spædingen. Den kan dog kun tåle en ampere, så strømmen til den begrænses af modstanden på 2.2 ohm.

Når spændingen over modstanden stiger over ca. 0.7 V vil transistoren MJ2955 begynden at lede og derved aflaste spændingsregulatoren. Det sker ved 0.7V/2.2ohm = 0.3 A.

Strømforsyningen er i øvrigt meget solidt konstrueret. Ekstra stor transformator, meget store kondensatorer og høj max strøm. Jeg vil tro den er god for en del mere end 5A, hvis der er tilstrækkelig køling af regulator og transistor.

Du kan sætte en lysdiode ind mellem udgangen og stel. Den skal serieforbindes med en modstand for at begrænse strømmen. Modstanden skal være (11V-1.2V)/0.01A=980ohm ~ 1 kohm. Størrelsen er ikke så kritisk, alt mellem 1k og 3k kan bruges :-)

Mvh
Lars

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

ljm21 skrev:
Jeg skal gerne prøve, men rettelser er velkomne. Min kredsløbsanalyse er lidt rusten...

Diodebroen 'B40' sørger for at ensrette vekselstrømmen til noget der minder om jævnstrøm.

Alle kondensatorerne sørger for at udglatte strømmen, så det bliver en stabil spænding.

LM317 er en regulerbar spædingsregulator, som bruges til at indstille spædingen. Den kan dog kun tåle en ampere, så strømmen til den begrænses af modstanden på 2.2 ohm.

Når spændingen over modstanden stiger over ca. 0.7 V vil transistoren MJ2955 begynden at lede og derved aflaste spændingsregulatoren. Det sker ved 0.7V/2.2ohm = 0.3 A.

Strømforsyningen er i øvrigt meget solidt konstrueret. Ekstra stor transformator, meget store kondensatorer og høj max strøm. Jeg vil tro den er god for en del mere end 5A, hvis der er tilstrækkelig køling af regulator og transistor.

Du kan sætte en lysdiode ind mellem udgangen og stel. Den skal serieforbindes med en modstand for at begrænse strømmen. Modstanden skal være (11V-1.2V)/0.01A=980ohm ~ 1 kohm. Størrelsen er ikke så kritisk, alt mellem 1k og 3k kan bruges :-)

Mvh
Lars

Mange tak, for en fyldestgørende forklaring. Jeg blev meget klogere der, og det var lige det jeg havde håbet på :-) Liget et sidste spørgsmål. Jeg har sat en træng finsikring i serie mellem primær udgange på traffoen, og den ene ac indgange på B40. Er det ikke den rigtige måde af gøre det på ?

Begrænse strømmen, du mener begrænse spændingen ikke ?

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

DEn spiller altså ikke godt ! Lad nu være med at spille din tid ! Jeg lavede en med 60 paralelle kredse . Det bedste man
kan sige om den er " analoge tendenser ". Den får dog det meste til at lyde unuanceret og kedeligt. Forældet teknik så det
batter !
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

DEn spiller altså ikke godt ! Lad nu være med at spille din tid ! Jeg lavede en med 60 paralelle kredse . Det bedste man
kan sige om den er " analoge tendenser ". Den får dog det meste til at lyde unuanceret og kedeligt. Forældet teknik så det
batter !

Okay, det er jeg ked af at du siger :-( Hvad skal man så kigge efter ? En buffalo dac, er jo ikke til at komme i nærheden af.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes