Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: High Fidelity Fase Regulerede Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 September 2011 kl. 05:11 | IP-adresse registreret  

Nogle der kan huske High Fidelitys Servo styrede og Fase regulerede suwoofer fra start halvfemserne. ? Jeg lavede sådan
en med 2 stk. Peerless 12 " dengang. Subwooferen røg til de evige skrot marker men kredsløbet har jeg stadig.   Det
sidder i en pæn flad kasse med smuk udformning af elektronikken ( havde stadig tålmodigheden i behold ) .
Reguleringer i flere trin og selv fremstillede print. Enda mulighed for at trække 2 x 15 volt ud til udvendige kredsløb.

Har lige fundet det frem fra gemmerne da ven er igang med at sammenbygge hans Duelund/DCA Scanspeak Revelator
system med pushpull 12 " i samme nyetablerede kabinetter.

Spørgsmålet til læserne er om de kan huske artiklen om den servo styrede subwoofer fra start halvfemserne da jeg mangler
dokumentationen på det kredsløb incl. low pass filteret der blev brugt.

Ligger nogen inde med artiklen som jeg mener Janils var forfatter til ?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 September 2011 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har måske noget liggende på en gammel bærbar!! Men jeg ved altså ikke hvornår jeg for tid til at finde den frem, eller om
det stadigvæk er der!!

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Ville være fantastiskt hvis du fandt det ! Servo kredsløbet vil jeg ikke bruge men resten ville det være fedt at få styr på.

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 September 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej.

Artiklen var i virkeligheden 3 artikler, 2 af janils og én af mig - nemlig den med servokredsløbet. Jeg skal gerne lave en pdf af artiklen og sende et link til forummet, men det kan godt være der går et par dage. Jeg skal lige have fat i bunkerne igen, men det kommer.

vh

Hans J. Klarskov Mortensen

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2011 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hans Mortensen skrev:

Hej.

Artiklen var i virkeligheden 3 artikler, 2 af janils og én af mig - nemlig den med servokredsløbet. Jeg skal gerne lave en pdf
af artiklen og sende et link til forummet, men det kan godt være der går et par dage. Jeg skal lige have fat i bunkerne igen,
men det kommer.

vh

Hans J. Klarskov Mortensen

En helt usædvanlig hjælpsomhed.    Måske også andre på forummet vil finde det anvendeligt .

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Tak for rosen!

Artiklen var ikke så langt væk, som jeg troede. Den kan nu findes på adressen http://www.hjkm.dk/audio/?Audio_Stuff_at_hjkm.dk%2Faudio:Acc elerationsfeedback_subwoofer

vh

Hans Jørgen

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 September 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej Hans

kan du skaffe alle 3 Artikler
V.H.Carsten
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 02 September 2011 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej Hans,

Sjovt at høre fra dig igen. Roder du stadig med super hotte OTL forstærkere?

Husker det som et rigtigt sjovt projekt. Min version med 2 stk. 10" Scan Speak enheder fungerede perfekt. Prøvede så senere at bygge 2 større systemer med Monacor basser, men de kom aldrig til at virke optimalt. Var en overgang meget hooked på at lege med acellerator chips, som dem der anvendes til udløsning af air-bags i biler. Der er væsentlig mere følsomme og lineære end den primitive piezo chip vi anvendte. Måske en dag hvor man får tid?

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 September 2011 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hej Hans,

Sjovt at høre fra dig igen. Roder du stadig med super hotte OTL forstærkere?

Husker det som et rigtigt sjovt projekt. Min version med 2 stk. 10" Scan Speak enheder fungerede perfekt. Prøvede så
senere at bygge 2 større systemer med Monacor basser, men de kom aldrig til at virke optimalt. Var en overgang meget
hooked på at lege med acellerator chips, som dem der anvendes til udløsning af air-bags i biler. Der er væsentlig mere
følsomme og lineære end den primitive piezo chip vi anvendte. Måske en dag hvor man får tid?

Har du resten af artiklen ? Jeg synes faktiskt også det fungerede rimeligt ok. Valgte det dog fra da jeg byggede min første
Duelund. I dette tilfælde bliver der to i push pull kobling i hver side og sammenbygget med resten af højttaleren i et matrix
kabinet da vi fandt at
Duelunds ( kontroleret utætte kabinet udelukkende virker når enhederne er 5 " eller mindre. Større enheder får kabinettet til
at
flexe for meget og lyden maskeres af resonanser i kabinetet.

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej Jan og alle andre.

Det gik vist lidt hurtigt - jeg glemte et opslag, men nu ligger det hele der!

http://www.hjkm.dk/audio/downloads/AccelerationsFeedbackSubw oofer.PDF

Vedr. de andre artikler: Jeg kan godt skanne dem, men det er Janils'.

Mit eget Peerless-system er faktisk først blevet sendt på pension for et par år siden, hvor jeg begyndte at eksperimentere med Linkwitz' aktive systemer (Orion og Pluto). Orion har ikke meget brug for en subwoofer af denne type, men måske Pluto kunne udbygges med den.

Og til Jan: Tak i lige måde! (Altså at høre fra dig igen) Jeg havde nøjagtig sammme tanke som dig, og var igang med at indkøbe accelerometrene, men de var svære at få fat i dengang, fordi det hele gik til bilindustrien - men det kunne være sjovt at prøve. Som du siger, måske får man tid.

(Undskyld hvios det næste er for meget off topic!)
Jeg byggede for et par år siden en inverteret Futterman OTL med 6c33 rør, men den er også delvis pensioneret, fordi jeg p.t. bruger aktive systemer. Den 6080 baserede jeg arbejde med den gang beslutte jeg mig for at skrotte. 6080-rørene i den opstilling var alt alt for sårbare (jeg ved ikke hvor mange jeg mistede) og lyden var egentlig ganske skrækkelig - lidt a la en dårlig bipolar transistorting. Siden har jeg også eksperimenteret med digital rumkorrektion, men bøvlet stod ikke helt i forhold til anstrengelserne. Men programmet som kan genere filtrene fik jeg da skrevet. Se hjemmesiden.

vh

Hans Jørgen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes