| Forfatter |
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er så småt ved at designe nyt HT system. vil gerne lave 3 vejs, evt + sub.
Min umiddelbare kandidat er Accuton C78, der også er den bedste jeg mindes at have hørt, men det er en del år siden. http://www.accuton.de/drivers/detail.php?driver=8&matID= 4&appID=2
Vil gerne dække området omkring 300Hz-5KHz. Har i andre gode ideer', følsomhed er ikke kritisk, da jeg vil køre aktivt.
Kom med jeres bud på bedste mellemtone enhed, gør jo ikke noget den er billigere .
Jeg har følgende enheder liggende: Accuton C22 diskant. Audiotechnology Flexunit 6½", og en scanspeak 18w46 kevlar enhed. Nævner dem kun som ekstra info, er ikke sikkert at de skal bruges systemet.
f.eks. Swan ser spændende ud til en helt anden pris: http://www.swanspeaker.com/products/products.aspx?cid=9& sid=50&pid=147 __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audiotechnology C-Quence 15 cm, kan deles lavere end 300Hz. Men ved ikke, hvordan de passer sammen med din diskant.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten har jeg ikke noget mod at dele skarpt da det bliver digitalt.
__________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
| Audiotechnology C-Quence 15 cm, kan deles lavere end 300Hz. Men ved ikke, hvordan de passer sammen med din diskant. |
|
|
Må jeg lige undersøge nærmere, som sagt er det ikke et must, at enheden passer til mine nuværende.
Jeg er overbevist om Mellemtoneenheden er den mest kritiske, så må der bare findes noget der matcher.  __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er meget glad for Flexunit 5". De skulle kunne gøre det.
Har også et par sæt C-Quence 15 cm, og de kan også gøre det - men synes nu Flexunits er en lille smule bedre.
Du går heller ikke galt i byen med de Accuton.
Har selv et sæt diskanter og 2" mellemtoner - vildt gode enheder.
En lille joker kunne være Eton. De er forholdsvis billige og er utroligt dynamiske - og meget overset i DK efter min mening.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil sige prøv at kigge lidt på:
Peerless hds 5 1/4" Nomex enhederne
eller
SB AcusticT 5" SB15NRXC30-8
Dem har jeg meget gode erfaringer med.
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun tilslutte mig Ulrik77 mht SB enheden. Den er simpelthen fremragende til prisen.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4920
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LGrau!
Du skal allerførst overveje hvilken klang du ønsker fra en mellemtone-enhed. Desværre har metalmembraner ofte en kedelig tendens til at "ringe" højere i frekvens, end der hvor enheden er beregnet til at spille. Det betyder, at der skal benyttes stejle filtre, med "mange" komponenter. Metalmembraner giver ofte en meget detaljeret og imponerende, men også direkte klang.
Vælger du en enhed med papir/pap eller poly-etellerandet(plastic), så slipper du for dette, og kan samtidig minimere antallet af komponenter i dit filter. Pap/papir/plastic giver en mere naturlig klang, og med den rette enhed er det mindst lige så detaljeret, som en god metalmembran.
Jeg ville kigge på ScanSpeak, hvis jeg skulle starte et projekt a la dit. Men pas på med for store mellemtone-enheder. De har det med at "råbe"... 4"-5½" er i mine ører det bedste.
Kig evt. på Revelator eller Illuminator mellemtone-enhederne.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville være fint hvis i også smider et link og ca. pris. 
http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/5-s b15nrxc30-4/
Ærgeligt der ikke er waterfall plot med, er den fornuftig helt oppe til 5KHz? vil helst ikke dele i den kritiske mellemtone område, så hellere give afkald på den dybe ende.
Forresten er jeg ikke helt sikker på min range(300Hz-5KHz), hvad er jeres erfaringer mht delefrekvens til mellemtone?
Jeg har kun lavet 2 vejs indtil videre, og føler det er for meget en kompromisløsning. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quad ELS63 (fuldtoneelektrostathøjttaler).
Den har meget lav forvrængning, og så sparer du diskanterne (og en ekstra delefrekvens - og en forstærker).
Hvis du - som jeg - kombinerer dem med en dipol woofer, bliver det ikke meget bedre.
Jeg endte med den, da jeg søgte den bedste mellemtoneenhed.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Hej LGrau!
Du skal allerførst overveje hvilken klang du ønsker fra en mellemtone-enhed. Desværre har metalmembraner ofte en kedelig tendens til at "ringe" højere i frekvens, end der hvor enheden er beregnet til at spille. Det betyder, at der skal benyttes stejle filtre, med "mange" komponenter. Metalmembraner giver ofte en meget detaljeret og imponerende, men også direkte klang.
|
|
|
Vil lige nævne at jeg benytter digitalt filter, så der kommer ikke flere komponenter ved stejle filtre. Bruger allocator der kører op til 8. orden.
Ellers fint indlæg . __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Quad ELS63 (fuldtoneelektrostathøjttaler).
Den har meget lav forvrængning, og så sparer du diskanterne (og en ekstra delefrekvens - og en forstærker).
Hvis du - som jeg - kombinerer dem med en dipol woofer, bliver det ikke meget bedre.
Jeg endte med den, da jeg søgte den bedste mellemtoneenhed. |
|
|
Er måske den optimale løsning, men prismæssigt nok en for stor mundfuld, selvom der spares en forstærker. Hvad står koster ESL63, hvis man stadig kan købe dem?
Jeg er umiddelbart heller ikke helt vild med Dipoler p.g.a. bagudstrålingen, Kræver vel god dæmpning af bagudtrålingen for at denne ikke "ødelægger" lyden? __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4920
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Mikkel Gige skrev:
|
Hej LGrau!
|
|
|
Vil lige nævne at jeg benytter digitalt filter, så der kommer ikke flere komponenter ved stejle filtre. Bruger allocator der kører op til 8. orden.
Ellers fint indlæg .
|
|
|
Det havde jeg lige overset - men det ændrer nu ikke ved enhedernes generelle karakteristik, metal mod pap.
|
| Til top |
|
| |
hifileif Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.prøv at lytte til en scan speak 12mu,det fåes ikke meget bedre,du kan evt. høre den hos mig.
Leif
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau
Eftersom du nok ikke skal bruge den ved minimum den halve delefrekvens fra dette opbrud på membranen, vil det ikke være nogen hørbar ulemper. Deler du ved 3khz, skulle den stadig være ret præcis.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Boman skrev:
Quad ELS63 (fuldtoneelektrostathøjttaler). Den har meget lav forvrængning, og så
sparer du diskanterne (og en ekstra delefrekvens - og en forstærker). Hvis du - som jeg - kombinerer dem med en dipol
woofer, bliver det ikke meget bedre. Jeg endte med den, da jeg søgte den bedste mellemtoneenhed. |
|
|
Er måske den optimale løsning, men prismæssigt nok en for stor mundfuld, selvom der spares en forstærker. Hvad står
koster ESL63, hvis man stadig kan købe dem?
Jeg er umiddelbart heller ikke helt vild med Dipoler p.g.a. bagudstrålingen, Kræver vel god dæmpning af bagudtrålingen
for at denne ikke "ødelægger" lyden? |
|
|
Jeg har lige solgt et par ELS63 for 5000 kr.
Jeg er - efter at have spillet på almindelige højttalere med kabinet i 35 år - blevet overbevist om dipolernes fordele.
Dog kræver dipolerne helst minimum 1 meter til bagvæggen
Se eventuelt min indsigtsartikel nederst på forsiden.
Før ELS63 benyttede jeg André's og Eirik's båndhøjttalere, de er næsten lige så gode (jeg har stadig et par). __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 06 September 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
efter 4 år med esl63 røg de ud til fordel for et sæt snell K
jeg blev træt af den lukkede udynamiske mellemtone fra en højtaler uden bund og top
og ja - der blev virkelig prøvet mange amps - mission 777 var blandt de bedre såvidt jeg husker
|
| Til top |
|
| |