Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lakering af birkefiner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 25 September 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at lave nogle hylder til mit anlæg ud af 20mm birkefiner. For at give dem en lille smule glød og gøre dem mere
modstandsdygtige overfor snavs og tilsvarende, overvejer jeg kraftigt at lakere dem. Jeg tænker på noget silkemat lak som
ikke gulner, men giver træet en lille smule glød og får det til at se knap så mat og lyst ud som rå birkefiner.

Men - jeg har aldrig rigtig prøvet at lakere før. Skal man købe sådan noget spray-lak fra byggemarkedet eller skal det være
traditionel lak der påføres med pensel eller svamp? Og hvilken type lak er velegnet?

Er et lag tilstrækkeligt eller skal der lakeres flere gange? Og kan man slibe lakken mellem hvert lag og til slut for at få et
bedre resultat? I så fald kunne jeg godt tænke mig at vide om det skal være groft, fint eller meget fint sandpapir.

Resultatet må gerne blive pænt og jeg er ikke bange for at gøre mig umage, men jeg er nødt til at vide hvor man skal passe
på og hvad man ikke skal gøre :-)

Jeg håber at der er nogen der kan give mig nogle gode råd og besvare mine måske dumme spørgsmål :-)

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 September 2011 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid brugt skibslak - der påføres med pensel og "ligesom flyder ud"

Det plejer at give rigtigt pæne og meget slidstærke overflader

nuukies
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 September 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Har selv lavet hifimøbel i finsk krydsfiner, altså birk.

Lakeret med "almindelig" vandbaseret halvmat lak, glans 25 så vidt jeg husker.

Jeg har lakeret 3 gange med mellemslibning efter 1. og 2. lakereing.

Jeg har brugt en god 100 kr.'s pensel.

Jeg vil understrege at den 3. lakering gjorde hele forskellen:

Så var den der, meget lækkert  Og holdbart ? Ja !

Til top Vis nuukies's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nuukies

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 September 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har lavet en plint til min pladespiller, i finsk birkefiner.
Jeg brugte også ganske almindelig vandbaseret lak, mener det var glans 50.

Den fik vist 6 lag lak, med slibning ind i mellem med korn 180, så vidt jeg husker.

Der er et enkelt billede af resultatet her:
Plint

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

JanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 September 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

nuukies skrev:

Jeg vil understrege at den 3. lakering gjorde hele forskellen:

Så var den der, meget lækkert  Og holdbart ? Ja !

Jeg har også lavet en omgang hylder af birkekrydsfiner og lakeret med silkemat lak, men kun 2 gange med mellemslibning imellem. Det blev aldrig helt godt/jævnt så jeg tror det er helt rigtigt at der skal minimum 3 gange til
Til top Vis JanJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanJ

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 September 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Fornuftige råd der gives.

Hvis man ikke er vant til at bruge spraylak, er det sjældent, at man opnår et godt resultat med det.

Med hensyn til "almindelig" lakering:

-Det kan betale sig, at købe en dyr pensel!

-Husk at pensle i træets åreretning.

-Lakér i tynde lag. (Kun dyppe spidsen af penslen i lakken, lad være med at fylde den op med lak.)

-Når man lakerer ude ved kanterne, skal man trække penslen ud over kanten, ikke ind over kanten, så undgår man kager af lak på træets endeflader.

-Mellemslib med fint sandpapir og husk, at det ikke er en grundig slibning!

-Hav tålmodighed! Hvis du ikke synes, det er pænt nok, så giv det en gang mere.

God arbejdslyst.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 25 September 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hold da op. Du kunne undervise på malerskolen.  

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 September 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Et alternativ til lak, er at oliebehandle med hvidpikmenteret træolie. Det er let at arbejde med - påføres med klud, blød svamp eller lignende (vejledning står på emballagen).

Fordelen er, at olien trænger ned i træet i stedet for at lægge sig ovenpå. Der kommer derfor ikke ujævnheder - hverken når du behandler oprindeligt, eller når det senere skal efterbehandles. Her kan du blot slibe evt. pletter af med fint sandpapir, og derefter påføre et nyt olielag.

Første gang skal det have min. 3-4 gange, men så får du også en overflade der minder om lakeret træ - men imo med en bedre glød.

Ulempen er, at det skal efterbehandles ca. hvert andet år, hvor der dog normalt kan nøjes med en enkelt omgang, med mindre overfladen bliver brugt flittigt.

Jeg har oliebehandlet hovedparten af mine træmøbler - inkl. køkkenbordplader - og har ikke fortrudt.

Der findes adskillige gode mræker på markedet - eks. Trip-Trap, Junckers m.fl., der fås i både byggemarkeder og malerforretninger.

Blot et alternativt forslag til overvejelse.

God arbejdslyst.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2011 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Jeg takker meget for de mange fine svar allerede - jeg er dog lige nødt til at stille lidt flere spørgsmål før jeg er helt
overbevist om hvad jeg skal gøre

Det med olien lyder jo nemt i forhold til lak. Jeg har selv brugt olie til bordplader, men her har det været massive stykker
træ i modsætning til krydsfiner som er relativt tynde lag oven på hinanden. Men det gør måske ikke noget? Altså - jeg ved jo
ikke noget om det - det er jo derfor jeg spørger

Som jeg nok allerede har nævnt, så er det hylder til min anlæg jeg er ved at lave. Med det mener jeg, at det ikke er noget
der sandsynligvis bliver slidt meget i det daglige brug, da der bare skal stå noget på hylden, som man normalt ikke flytter
på.

Men... hvis jeg skal bruge olie, så skal jeg have noget andet end det jeg har brugt på mine bordplader. Her har træet nemlig
fået en helt anden kulør og er blevet meget mere gyldendt og mørkt. I dette tilfælde ønsker jeg at bevare den lyse farve af
birkefineren så vidt muligt, men tilføje en smule glans. En lille smule gyldenhed/mørkning vil også være ganske fint, bare det
ikke er voldsomt.

Umiddelbart er jeg stadig mest tændt på at bruge lak i denne situation. Men - er jeg nødt til at bruge en pensel? Eller kan jeg
bruge en svamp som med olie? Jeg tænker at det på den måde nok er nemmere at få jævnt, nu hvor jeg ikke er
verdensmester med en pensel?

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 26 September 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hvis du er meget nervøs for, at det skal blive ujævnt, så spring på olien. Ingen lak med svamp! Min egen stereobænk er såmænd lavet i oliebehandlet krydsfinér.  

Jeg sværger til Trip-Trap-olie, men skal ikke påstå at det ene fabrikat er bedre end det andet. Hvis man blander Trip-Trap's naturolie med den hvidpigmenterede i forholdet 1:1, ser resultatet stort set ubehandlet ud, dog med en anelse "olieglød" (-som jeg også generelt synes er smukkere end lak).

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 26 September 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Klar lak plejer at flyde af sig selv. Bare påfør det i et tyndt jævn lag og gentag behandlingen en gang pr dag til du synes der er glans og dybde nok. Det er ikke svært at arbejde med. Brug en 7cm bred pensel istedet for en rund og påfør det i lange bløde strøg.

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 September 2011 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

det er da ligemeget hvilken pensel det er og hvor stor den er så længe man kan styre det. med hensyn til lak kommer det an på mange ting, hvor udsat det er og der er fordele og ulemper ved både vandige og alkyd lakker.vandige gulner ik så hurtigt som feks alkyd men alkyd er mere robust, end vandige, vandige tørre hurtigere end alkyd. men der findes en kombination af dem der hedder plastalkyd, jeg tror jeg ville fortrække at give dem en silkemat klar gulvlak evt noget blitsa
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

kimz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 September 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Påfør første gang lak fortyndet ca en trediedel, mellemslip de første 2 gange, der efter kan du lakere dem færdige, jeg vil foreslå en lakrulle, det er lidt nemmere at ligge et et ensartet lag, derefter bliver du bare ved til du ikke kan se årene i træet, når du kikker skrådt indover dem, der er både der bliver behandlet sådan, de får ca 18 lag med mellemslipning for at mætte træet, så voldsomt bliver du nok ikke gå til verks, nøjs med halvdelen ;-)
Til top Vis kimz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimz

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 September 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Det med olien lyder jo nemt i forhold til lak. Jeg har selv brugt olie til bordplader, men her har det været massive stykker
træ i modsætning til krydsfiner som er relativt tynde lag oven på hinanden. Men det gør måske ikke noget? Altså - jeg ved jo
ikke noget om det - det er jo derfor jeg spørger

Du kan sagtens oliebehandle krydsfinerplader. Blot skal endefladerne sandsynligvis have et par ekstra gange, og der skal tørres grundigt efter inden det tørrer helt.

pvh1987 skrev:
Men... hvis jeg skal bruge olie, så skal jeg have noget andet end det jeg har brugt på mine bordplader. Her har træet nemlig
fået en helt anden kulør og er blevet meget mere gyldendt og mørkt. I dette tilfælde ønsker jeg at bevare den lyse farve af
birkefineren så vidt muligt, men tilføje en smule glans. En lille smule gyldenhed/mørkning vil også være ganske fint, bare det
ikke er voldsomt.

Den mørke farve opstår når der benyttes olie naturel uden hvidpikmentering. Den olietype anbefales af samme årsag til mørke træsorter. Til lyse træsorter som eks. birk, skal derfor benyttes hvidpikmentet olie. Den fremhæver den lyse farve, og er med til at sikre at træet ikke mørkner. Da olien trænger ned i træet i stedet for at lægge sig ovenpå, kan du endvidere opfriske træet om nogle år hvis det trænger, ved at gentage oliebehandlingen uden at det ender med et tykt lag.

Hvidolie og naturel står normalt side om side i alle byggemarkeder m.v. Hvis du vælger denne metode, skal du ikke blive forskrækket over at det ligner hvid maling når du påfører det. Når du efterfølgende tørrer olien af, bliver der kun tilstrækkeligt hvidt tilbage til at bevare den lyse farve.

God arbejdslyst - uanset hvad du vælger at behandle med.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 September 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da lige give mit indskud.

Jeg gør følgende.

Slib fineren mat med noget kort 800-1000.
Rengør (jeg brugte bare noget bremseskiverens til at affedte)

Påfør lak med pendsel.

Lad det tørre i en dags tid minimum.

mellemslib med kort 800-1000.

Påfør lak med pendsel.

mellemslib med kort 800-1000.

Påfør lak med pendsel.

skib med kort 1000 og derefter kort 2000.

Påfør autosol og så skal du bare i gang med skofedt!

Efter godt 3-4 timer per kabinet skinner de som aldrig før og overfladen vil være helt blank uden nogen form for overflade fejl. :-)

Hvis du tør, kan man bruge en poler skive på en vinkelsliber. BEMÆRK at vinkelsliberen skal være med variable omdrejninger (max 400 og evt mindre) da du ellers brænder hul i lakken og fineren.
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres fine svar. Der er godt nok mange muligheder. Jeg tror jeg vil prøve mig lidt frem på nogle små stykker træ
inden jeg går i gang med hylderne. Så kan jeg få en fornemmelse af hvordan det er at lakere med en pensel.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes