Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Min diy-pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hermed min diy pladespiller. Jeg er ikke færdig endnu. Mangler fødder i rustfrit stål og en ny aluramme til at ligge ovenpå plinten. Den er opbygget med egetræbordplade skiftevis birkefiner samt et lag blygummi. Den er hul indvendig og fyldt med ovntørret sand. Scheu pladetallerken og Scheu motor samt Rega/Mitchell RB300 arm og Ortofon 2M bronze pickup.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2011 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Bruger du også Scheu'e leje? Hvad er den kommet op i af kilo (på badevægten)? Nydelig ser den i hvert tilfælde ud 

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 27 September 2011 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej Golfdane!

Ja, lejet er også fra Scheu. Man får tallerken og leje sammen. Den vejer nok 20-25kg efterhånden.

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2011 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

fantastisk pladespiller igen! :D
hvordan kommer en nybegynder som mig igang med at bygge sådan en selv? :)
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 27 September 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hej Loudandclear!

Find ud af hvor stor du vil have den, længde x bredde.Find tallerken og motor og arm. Gå ud i Silvan eller andet byggemarked. Køb bordplade i det træ du ønsker. Få det savet op i de mål du vil have. Køb en sæk ovntørret sand. Hvis ikke så køb en stiksav. Gå hjem og sav store huller i hver lag plade. De behøves ikke være ens. Jeg lod med vilje mine være meget uens. Havde en ide om at resonanser måske kunne udjævnes ved det. (det var bare en tanke, har ingen bevis). Der skal bare være hul fra anden øverste lag og ned til bundpladen ellers kan du ikke hælde sand i hele plinten når du har limet alle pladerne sammen. Samtidig skal du tænke på at kabel fra tonearm skal gå enten ud af bunden eller måske ud af siden?? Jeg har mit til at gå ud af bunden gennem et bæger uden bund, som er limet fast indeni kabinettet. Det er for at undgå, at sandet løber ud af det hul som kablet skal ud af.

Placering af tonearm kan du finde alt om inde på nettet. En løsning med et armboard som kan skubbes med inden fastgørelse er at foretrække. Resten klares med diverse skabeloner eller protractorer som du kan hente inde på nettet. Med min Rega-arm fulgte der simpelthen en skabelon til at montere efter. Det gør der normalt, men når man handler brugt skal man være forberedt på at ikke lat nødvendigvis følger med. Find en drivrem eller fiskeline som passer i forhold til motor og tallerken og du er kørende.

Håber at du kan bruge det. Det er lidt svært at beskrive en arbejdsproces, fordi når man har stået med det, er det hele så indlysende.

I alt dette her kan man måske spare penge. Bordplader i 2. sortering, en kammerat som kan save det hele ud, en som har droppet sit diy projekt og skal af med tallerken, leje og motor. Mulighederne er mange.

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 27 September 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

godt gået - tillykke herfra 

er du tilfreds med sounden ?
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 27 September 2011 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hej Ginger!

Jeg er godt tilfreds med lyden, men må indrømme at jeg kun kan holde den op mod tidligere værker jeg har ejet: Rega Planar 3, Kenwood KD990, Denon DP59L allesammen fine pladespillere, men de kan slet ikke være med her, men det var sgu heller ikke meningen. Så ville det jo være spildt arbejde når man gik efter noget endnu bedre. Så i forhold til de nævnte er den klasser bedre, men i forhold til større pladespillerværker ved jeg ikke. Sandsynligvis kan den ikke være med. Men jeg er heller ikke færdig endnu.

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej!

Ny riaa er lige landet. En Lejonklou Kinki mm-riaa. Er fra et spændende firma i Sverige. Den spiller rigtig godt med masser af detaljer og masser af krop. Nu er det ved at være svært at være cd-afspiller i mit setup. Efterhånden triumferer cd`en kun på mangel af overfladestøj og nem betjening. En riaa som absolut kan anbefales hvis man er lidt til den varme lyd.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Rainbow skrev:

Hej!

Ny riaa er lige landet. En Lejonklou Kinki mm-riaa. Er fra et spændende firma i Sverige. Den spiller rigtig godt med masser
af detaljer og masser af krop. Nu er det ved at være svært at være cd-afspiller i mit setup. Efterhånden triumferer cd`en kun
på mangel af overfladestøj og nem betjening. En riaa som absolut kan anbefales hvis man er lidt til den varme lyd.

Lejonklou er efter min mening det største "geheim-tip" til billig adgang i highend arenaen. Havde deres aktive volumenkontrol
på prøve i et tidligere setup og må indrømme at vi skulle over 100.000 kr i forforstærker med riaa, cd afspiller før det blev
bedre. Hvis den der riaa holder samme standard så tillykke .

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Flot arbejde Rainbow! Personligt synes jeg det er super sjovt at sætte sit eget personlige præg på en pladespiller, ved selv at bygge plinten. Her kan man måske få lidt inspiration til plint bygning:

LINK - The Monster

LINK - Garrard 301

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hej!

Til Janils: Det er nogle seriøse værker dem der. Måske jeg skulle prøve sådan noget på et tidspunkt.

Jeg har et design spørgsmål, som jeg passende kunne lade Forum byde ind på:

Det drejer sig om den grå ramme jeg har ovenpå plinten. Overvejer at få lavet en ramme i blank stål som matcher motor og armbase. Til gengæld matcher nuværende farven på armen. Er der nogle som har forslag?

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej!

Nu skal jeg passe på at det ikke bliver kvalmende det næste her. Egentlig er det bare tænkt som et råd til folk, der overvejer men ikke har kastet sig ud i det endnu.

Jeg står nu med et projekt som er færdigt foreløbig lige bortset fra nogle fødder i rustfrit stål. I 32 år har jeg haft pladespiller. Aldrig har jeg rigtig turdet gøre mere ved det end, at det bare skulle være ok. Pickupperne blev lidt dyrere men alligevel altid kun en jagt efter noget som spillede formiddabelt til ingen penge. En Rega Planar 3 fik gode arbejdsbetingelser, men nåede aldrig at få en rigtig god pickup på. Senere fulgte Kenwood KD990 og Denon DP59L. De fik også gode betingelser med bedre riaa og lidt dyrere pickupper. Stadigvæk bare ikke ligeså godt som cd-lyden.

Jeg læste artikler om, at pladespillere generelt var en meget dyrere investering end alt andet for at få rigtig god lyd. Til gengæld ville man så også blive belønnet rigtig meget for investeringen. Den ville give cd-afspilleren mere end kamp til stregen osv. Nej nej tænkte jeg. Det tror jeg ikke på og iøvrigt har jeg heller ikke råd. Tiden gik. Nu begyndte cd-afspilleren at blive truet lidt på sin eksistens og vinylsalget gik til gengæld opad på verdensplan. Hvad nu? Nu gør jeg det. Nu vil jeg se om der er mange flere trin på vinyltrappestigen. Jeg elsker plader, holde ved det store cover, se dem dreje rundt på pladespilleren, glæde mig i de 2 sek. hvor der ingen støv er at se og vinylet glinser i lyset, høre det diskrete lille kontaktdump, som fortæller at pickup, værk og arm skal til at fortælle en lille historie. Dejligt.

Min overbevisning er og har altid været, at det sjoveste ved denne hobby er mest muligt til så få penge som muligt. Det kan jeg sagtens overholde på resten af kæden, men på pladespillersiden satser jeg noget mere end normalt, simpelthen fordi, at det giver gevinst i en sådan grad, at man næsten ikke tror sine egne ører. Jeg anede ikke, at der lå så meget information gemt i de riller stadigvæk. Her er ikke bare en lille smule forbedring i mellemtone eller hvad jeg har oplevet med selv rimelige cd-afspillere. Vi snakker simpelthen en helt ny lyd. Ikke siden højtalerskifte har lyden på mit anlæg ændret sig så meget. En stemning man skal huske at nyde. Tænk sig så, at mit lille projekt formentlig ikke har trukket pladespillerlyden meget over mellemklassen. Der er helt sikkert masser at hente endnu. Fantastisk.

Målet med dette her er ikke, at opfordre folk til at lave en diy-pladespiller. Nej, der er så mange lækre værker til salg brugt, at man ligeså godt kan købe dem og ofre nogle penge på en god riaa samt pickup. Det ville formentlig i mange tilfælde være billigere og pænere, men det giver selvfølgelig ikke den tilfredshed med at have "skabt" den selv. Jeg vil ikke udelukke, at det lyder endnu bedre når man selv har lavet den. Skulle man sidde med stor interesse i vinyllyd, men aldrig rigtig have ofret noget på pladespillersetuppet kan jeg kun opfordre til at gøre det. Ikke med lukkede øjne(money always an object, mener jeg), men ved at indhente råd, ideer fra diverse forskellige forum på nettet. Der er oceaner af ideer og vildt spændende læsning.

I dag hørte jeg Pink Floyd: Final cut, som jeg har ejet siden udgivelsen i 1983 købt et så usexet sted som i en grænseshop i Tyskland. Den første side har jeg hørt et utal af gange, kan den baglæns. I dag hørte jeg den med fuldt skrald og må indrømme, at den aldrig nogensinde har lydt sådan før. Jeg har den på cd, spillet den på cd mange gange med drøn på, på flere cd-afspillere. Dette her i dag var helt anderledes. Detaljer, dynamik i en helt anden liga. Jeg plejer bare at nyde musikken. I dag tænkte jeg lige et øjeblik: Hvad sker der her? inden Gilmours guitar flænsede luften.

Lærer man så noget ved dette her. Håndværksmæssigt har det da givet mig lidt mere erfaring. I forhold til at tune en pladespiller har det givet mig rigtig meget. Jeg mente nok at jeg kunne det, men i processen har jeg lært nye ting til optimering og større forståelse for det tekniske. Jeg er ikke tekniker og bliver det nok heller aldrig, men der er kommet lidt mere viden på og det er da ikke så ringe endda....

PS! Skulle nogen sidde og tænke hvad det mon koster, så er svaret nok lidt blæsende i vinden fordi det afhænger af hvor gode handler man gør. Skulle jeg give et lille fingerpeg(som igen skal tages meget let) så tror jeg godt man kan regne med en start på 8-10000kr. med løbende forbedring. Kan man lave det for 5000kr. er det jo fint men det bliver svært fordi pickuppen(min erfaring) nok koster fra 3000kr. og op samt riaa til 2000kr. brugt og opad. Så er der selvfølgelig brugte pickupper også. Tjah, det ville være fedt hvis nogle kunne fremvise et rigtig godt setup til 5000kr. Hvem ved?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes