Hej!
Nu skal jeg passe på at det ikke bliver kvalmende det næste her. Egentlig er det bare tænkt som et råd til folk, der overvejer men ikke har kastet sig ud i det endnu.
Jeg står nu med et projekt som er færdigt foreløbig lige bortset fra nogle fødder i rustfrit stål. I 32 år har jeg haft pladespiller. Aldrig har jeg rigtig turdet gøre mere ved det end, at det bare skulle være ok. Pickupperne blev lidt dyrere men alligevel altid kun en jagt efter noget som spillede formiddabelt til ingen penge. En Rega Planar 3 fik gode arbejdsbetingelser, men nåede aldrig at få en rigtig god pickup på. Senere fulgte Kenwood KD990 og Denon DP59L. De fik også gode betingelser med bedre riaa og lidt dyrere pickupper. Stadigvæk bare ikke ligeså godt som cd-lyden.
Jeg læste artikler om, at pladespillere generelt var en meget dyrere investering end alt andet for at få rigtig god lyd. Til gengæld ville man så også blive belønnet rigtig meget for investeringen. Den ville give cd-afspilleren mere end kamp til stregen osv. Nej nej tænkte jeg. Det tror jeg ikke på og iøvrigt har jeg heller ikke råd. Tiden gik. Nu begyndte cd-afspilleren at blive truet lidt på sin eksistens og vinylsalget gik til gengæld opad på verdensplan. Hvad nu? Nu gør jeg det. Nu vil jeg se om der er mange flere trin på vinyltrappestigen. Jeg elsker plader, holde ved det store cover, se dem dreje rundt på pladespilleren, glæde mig i de 2 sek. hvor der ingen støv er at se og vinylet glinser i lyset, høre det diskrete lille kontaktdump, som fortæller at pickup, værk og arm skal til at fortælle en lille historie. Dejligt.
Min overbevisning er og har altid været, at det sjoveste ved denne hobby er mest muligt til så få penge som muligt. Det kan jeg sagtens overholde på resten af kæden, men på pladespillersiden satser jeg noget mere end normalt, simpelthen fordi, at det giver gevinst i en sådan grad, at man næsten ikke tror sine egne ører. Jeg anede ikke, at der lå så meget information gemt i de riller stadigvæk. Her er ikke bare en lille smule forbedring i mellemtone eller hvad jeg har oplevet med selv rimelige cd-afspillere. Vi snakker simpelthen en helt ny lyd. Ikke siden højtalerskifte har lyden på mit anlæg ændret sig så meget. En stemning man skal huske at nyde. Tænk sig så, at mit lille projekt formentlig ikke har trukket pladespillerlyden meget over mellemklassen. Der er helt sikkert masser at hente endnu. Fantastisk.
Målet med dette her er ikke, at opfordre folk til at lave en diy-pladespiller. Nej, der er så mange lækre værker til salg brugt, at man ligeså godt kan købe dem og ofre nogle penge på en god riaa samt pickup. Det ville formentlig i mange tilfælde være billigere og pænere, men det giver selvfølgelig ikke den tilfredshed med at have "skabt" den selv. Jeg vil ikke udelukke, at det lyder endnu bedre når man selv har lavet den
. Skulle man sidde med stor interesse i vinyllyd, men aldrig rigtig have ofret noget på pladespillersetuppet kan jeg kun opfordre til at gøre det. Ikke med lukkede øjne(money always an object, mener jeg), men ved at indhente råd, ideer fra diverse forskellige forum på nettet. Der er oceaner af ideer og vildt spændende læsning.
I dag hørte jeg Pink Floyd: Final cut, som jeg har ejet siden udgivelsen i 1983 købt et så usexet sted som i en grænseshop i Tyskland. Den første side har jeg hørt et utal af gange, kan den baglæns. I dag hørte jeg den med fuldt skrald og må indrømme, at den aldrig nogensinde har lydt sådan før. Jeg har den på cd, spillet den på cd mange gange med drøn på, på flere cd-afspillere. Dette her i dag var helt anderledes. Detaljer, dynamik i en helt anden liga. Jeg plejer bare at nyde musikken. I dag tænkte jeg lige et øjeblik: Hvad sker der her? inden Gilmours guitar flænsede luften.
Lærer man så noget ved dette her. Håndværksmæssigt har det da givet mig lidt mere erfaring. I forhold til at tune en pladespiller har det givet mig rigtig meget. Jeg mente nok at jeg kunne det, men i processen har jeg lært nye ting til optimering og større forståelse for det tekniske. Jeg er ikke tekniker og bliver det nok heller aldrig, men der er kommet lidt mere viden på og det er da ikke så ringe endda....
PS! Skulle nogen sidde og tænke hvad det mon koster, så er svaret nok lidt blæsende i vinden fordi det afhænger af hvor gode handler man gør. Skulle jeg give et lille fingerpeg(som igen skal tages meget let) så tror jeg godt man kan regne med en start på 8-10000kr. med løbende forbedring. Kan man lave det for 5000kr. er det jo fint men det bliver svært fordi pickuppen(min erfaring) nok koster fra 3000kr. og op samt riaa til 2000kr. brugt og opad. Så er der selvfølgelig brugte pickupper også. Tjah, det ville være fedt hvis nogle kunne fremvise et rigtig godt setup til 5000kr. Hvem ved?