Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Beregning af subkabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cannonballs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har indkøbt stumper til en ny sub...
Enheder: 2 stk. http://www.tymphany.com/files/resources/dpeerless/830952.pdf
Forstærker: http://www.hypex.nl/index.php?option=com_content&view=articl e&id=78&Itemid=89

Jeg har så selv været igang med at beregne et kabinet, men ved ikke helt om det ser fornuftigt ud?
Nogen der ville gøre det anderledes?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2011 kl. 04:54 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ser det meget fornuftigt ud... -3 dB v. ca. 32 Hz i en stor, lukket boks. Men så får du osse en rimelig følsomhed, og en kontant basgengivelse. Det bekymrer mig lidt, at du parallelkobler - impedansen bliver meget lav, og spørgsmålet er, om ampen bryder sig om det(?).

Hvad skal du bruge subben til?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Cannonballs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 05:14 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Umiddelbart ser det meget fornuftigt
ud... -3 dB v. ca. 32 Hz i en stor, lukket boks. Men så får du osse en rimelig følsomhed, og en kontant basgengivelse. Det
bekymrer mig lidt, at du parallelkobler - impedansen bliver meget lav, og spørgsmålet er, om ampen bryder sig om det(?).Hvad
skal du bruge subben til?</span>

Så det er bedre at seriekoble dem?
Den skal primært bruges til film, men hvis den bliver super musikalsk, også til musik

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2011 kl. 05:28 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok være nervøs for ampen, så jeg ville seriekoble . I hvert fald på papiret burde en sub som denne være fin til musik. Vil du have dybere bas (måske især til filmbrug), kan du bruge EQ'ingen på ampen.

Har du overvejet at bygge to bokse, én til hver enhed? Så får du lidt frihed til at eksperimentere med placering o.s.v.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 December 2011 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Seriekobling er i mine øjne heller ikke optimalt. Jeg ville foretrække parallelt!

Men da amp'en ikke er 2 ohms stabil, var det måske en ide med en forstærker der er. Eller alternativt kunne man bruge to 8ohms enheder...

Eksempelvis denne Vifa koster omtrent det samme.

Jeg har forstået at du har købt komponenterne. Men måske du kunne nå at bytte det ene eller det andet?

Eller måske det var en idé med en ekstra forstærker og så bygge to subs...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Cannonballs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2011 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Jeg ville nok være nervøs for ampen, så jeg ville
seriekoble . I hvert fald på papiret burde en sub som denne være fin til musik. Vil du have dybere bas (måske især til
filmbrug), kan du bruge EQ'ingen på ampen.Har du overvejet at bygge to bokse, én til hver enhed? Så får du lidt frihed til at
eksperimentere med placering o.s.v.</span>

Jeg har desværre kun én forstærker:)

Cannonballs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2011 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Seriekobling er i mine øjne heller ikke optimalt. Jeg ville foretrække parallelt!

Men da amp'en ikke er 2 ohms stabil, var det måske en ide med en forstærker der er. Eller alternativt kunne man bruge
to 8ohms enheder...

Eksempelvis denne Vifa
koster omtrent det samme.

Jeg har forstået at du har købt komponenterne. Men måske du kunne nå at bytte det ene eller det andet?

Eller måske det var en idé med en ekstra forstærker og så bygge to subs...

Hvad er der galt med seriekobling?
Delene er købt brugt, så bytte bliver lidt svært :)

Kunne en push pull konstruktion være et bedre bud?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 04 December 2011 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Man serie kobler aldrig bas enheder, eller andre enheder i en højttaler! Man risiker at den ene enhed trækker hele læsset dvs
den anden kommer ikke til at lave noget ! Man kan nemlig aldrig gå udfra at to enheder er ens og deres forskellighed ville
være fatal i en subwoofer.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 December 2011 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Cannonballs skrev:

Hvad er der galt med seriekobling?
Delene er købt brugt, så bytte bliver lidt svært :) 

Ved seriekobling får enhederne skiftevis strøm fra hinanden. Det er klart at foretrække at enhederne får strømmen direkte fra forstærkeren - samtidig...

Jeg synes du skulle overveje at anskaffe en hypex mere. Uanset om du vil lave sub'en i et eller to kabinetter!

Cannonballs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Så altså én enhed pr. forstærker :)
Hvad er fordelene ved trykkammer kontra basrefleks?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 December 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Havde det været to 8ohms enheder, kunne du sagtens sætte to parallelt på den hypex. Det er kun fordi det er 4ohms enheder og hypex'en ikke er 2ohms stabil, jeg vil anbefale to forstærkere...

Trykkammer er ofte dejligt præcise og der er i sagens natur ingen risiko for portstøj.

Basrefleks kan til gengæld give dybere bas, uden equalisering. Med den rette (stor) portdiameter er portstøjen også meget begrænset og præcisionen er også fin! Alt efter portens placering kan en refleksboks være sværere at placere optimalt.

Jeg kan godt anbefale basrefleks! Men vælg en stor port!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2011 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

At enhederne skulle samvirke så dårligt, som DAO beskriver det, forekommer mig meget usandsynligt. Selvom ens enheder godt kan have lidt forskellige data (højtalerenheder er elektromekaniske konstruktioner, så der er en vis tolerance i produktionen), kan det næppe have en så alvorlig negativ effekt.

Lukkede bokse er på mange måder nemmere at have med at gøre end andre boksprincipper. Og med de pågældende enheder i en stor boks (eller to), burde man være godt kørende.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 05 December 2011 kl. 03:58 | IP-adresse registreret  

basics">Serie parallel kobling

Det er faktisk let at forstå
parallel kobling betyder at impedansen bliver det halve eller mindre end den mindste
serie kobling betyder er impedansen bliver det dobbelte ( 1 + 2 )
det gælder i hele frekvens området, også ved resonans puklerne, som der kan være flere af
flere af enhedens parameter ændre sig afhængig af koblings metoden, i forskellig retning.

eks to serie med DC ohm på 3 bliver 6 ohm
resonans puklerne som måske er 30 ohm bliver til 60 ohm og hvis de ikke er helt ens så vil den ene laver mere end den
anden, og sidder de i samme kasse så kunne de meget let modarbejde hinanden dvs den ene styrer den anden , fordi de
ikke er ens ( prøv selv at udregne subens Q ) det kunne splitte en subbox ad ( hvis man er uheldig, mekanisk ødelægge
dem ) sidder de i hver sin kasse, så kunne det jo nok gå an, men ikke når de indgår i et svingende par, der både kan være
forskellig elektrisk og mekanisk. ( og vi ved at ikke mange højttaler er mere ens end at de kan svinge med 10-20%)
det kan også ske ved parallel men der dele de om opgaven elektrisk, akustisk går det ofte galt ( i samme kammer ) også
derfor man aldrig ser at man gør det med held i en HIFI højttaler, ved PA kan det være en anden sag, de har kun til
opgave at spille højt.

System Q stiger, dæmpningsfaktor falder kraftigt ved resonans puklerne, og det værste er at to enheder kunne udgør en
svingnings kreds, fordi de ikke er ens.

Hvis man gør det så skal det være to selvstændige højttaler kasser, så kunne man være heldig .

Det er højttaler byggerens ABC, fordi en højttaler er en levende størrelse der ofte ikke gøre det man forventer og slet ikke
når de skal kører parvis :-)

forum.speakerbuilder.dk

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2011 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Nu hentydede mit sidste indlæg til, hvad DAO skrev om seriekobling. Det har før været anset for et absolut tabu at gøre det, når der var tale om basgengivelse - forstærkeren mistede kontrollen med enhederne p.g.a. den tabte dæmpningsfaktor.

I praksis lader det imidlertid til, at man udmærket kan gøre det. Troels Gravesen bruger to seriekoblede 10" basenheder i et kvartbølgekabinet á la Voigt, og kan man slippe afsted med det i et så forholdsvis livligt kabinet, går det nok osse med en lukket boks. Ellers er der jo altid muligheden for at smide et par akustiske ventiler i boksen .

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 December 2011 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Hvordan ser excursionkurven ud?
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 December 2011 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Cannonballs skrev:
Hej
Jeg har indkøbt stumper til en ny sub...
Enheder: 2 stk. http://www.tymphany.com/files/resources/dpeerless/830952.pdf
Forstærker: http://www.hypex.nl/index.php?option=com_content&view=ar ticl e&id=78&Itemid=89

Jeg har så selv været igang med at beregne et kabinet, men ved ikke helt om det ser fornuftigt ud?
Nogen der ville gøre det anderledes? 

Prøv at taste den ind som basrefleks i speakerbuilder.

Forslag:

150 liter boks (ekskl. port og enheds volumen)

Fb 20,52 Hz

Port Fx Ø10 - 30cm

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 December 2011 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

DS 4.0 er en Class D forstærker og bliver belastet på en anden måde end en KL.B. forstærker

Den har indbygget sikringskredsløb og sikkert opbygget noget a la UCD 180/400/700

Den mindste UCD 180 har jeg brugt på 2 ohms højttalere uden andre problemer, end den slog fra når max spænding var nået.

Jeg ville ikke være nervøs for at bruge den forstærker på de 2 enheder parallelkoblet
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes