Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 06:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: parametre på højtalerenheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har splittet to gamle Dantax SX 300 højtalere ad, og vil nu til at bygge to subwoofere til min hjemmebio, af de to 14-15" basser, der sad i dem.

MEN, nu kan jeg ikke finde Thiele parametrene nogle steder, så jeg kan ikke rigtigt finde ud af dimensionerne på Kabinetterne, på enhederne står der Dantax D-155HC.

Kabinettet de sad i var ca. 80 L, men jeg vil gerne være sikker på at det er det optimale kabinetstørrelse før jeg går igang med snedkerriet.

Kan evt. tage et billede af enheden, hvis det kan hjælpe.

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig.

Gyzz

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 April 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Det er umuligt at gætte T/S-parametre ud fra et billede, de skal
måles . Hvis bassen var acceptabel i de kabinetter de sad i, så
byg et par kasser med samme nettovolumen (eller gerne ca. 10%
mere). Ellers så må du prøve dig lidt frem

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 April 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

15" i en Dantax-højttaler på 80 liter lyder for mig som en enhed beregnet til at spille meget bas - ikke dyb bas - og slet ikke subbas, så jeg tror ikke på, de er velegnede til decideret subwooferbrug.

Jeg tror heller ikke det er til at skaffe T/S parametre på enheden, da den sandsynligvis er fremstillet i fjernøsten - og Dantax vil nok ikke ud med dens data.

Kan du ikke afprøve dem i de gamle kabinetter med en ny forplade skruet udenpå - bare for at prøve om du kommer i nærheden af noget du lydmæssigt kan lide?

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 April 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hej Gyzz

Nu ved jeg ikke hvad du har af udstyr, og hvad du kan komme i nærheden af, men det eneste der kræves for at finde enhedens parametre er, en sinusgenerator, en frekvenstæller, en 1000ohm/5Watt modstand, en 10ohm precisions modstand, et multimeter/oscilloscop der kan måle AC ned til 0,01Volt's nøjagtihed og evt. et lukket testkabinet og en lille vægt, til at bestemme Vas og Cms udfra. Med dette kan du bestemme parametrene helt nøjagtit, dette har jeg selv brugt flere gange når jeg har bygget højttalere, for der spiller jeg først enheden til, og måler så enhedens parametre når enheden er tilspillet, og bruger så disse parametre til udregning/korigering af det endelige kabinet.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

hej

det lyder lige lovligt avanceret at måle sig frem til værdierne, så jeg tror sku jeg starter med BOYES forslag og ser om jeg overhovedet kan få noget tilfredsstillende lyd ud af enhederne, og vurderer så om det er noget jeg vil bruge tid og krudt på at lave kabinetter til.

Jeg skal dog indrømme at det svier i mit hjerte at skille mig af med enhederne, men så kan jeg jo forsøge mig med lidt Tveaking, f.eks. coating af membranerne osv. så kan jeg da få lidt sjov ud af dem på den måde.

Gyzz

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz

Adictid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 August 2008 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa ..

jeg har faktisk selv et par gamle sx300 stående (Dantax) Og der sidder da en 18" basenhed i :-)

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med Thiele parametrene !!

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 August 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Adictid skrev:

Hejsa ..

jeg har faktisk selv et par gamle sx300 stående (Dantax) Og der sidder da en 18" basenhed i :-)

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med Thiele parametrene !!

I en Dantax?  Den vil jeg gerne se et billede af! *Hint*

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 August 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Hej Gyzz

Nu ved jeg ikke hvad du har af udstyr, og hvad du kan komme i nærheden af, men det eneste der kræves for at finde enhedens parametre er, en sinusgenerator, en frekvenstæller, en 1000ohm/5Watt modstand, en 10ohm precisions modstand, et multimeter/oscilloscop der kan måle AC ned til 0,01Volt's nøjagtihed og evt. et lukket testkabinet og en lille vægt, til at bestemme Vas og Cms udfra. Med dette kan du bestemme parametrene helt nøjagtit, dette har jeg selv brugt flere gange når jeg har bygget højttalere, for der spiller jeg først enheden til, og måler så enhedens parametre når enheden er tilspillet, og bruger så disse parametre til udregning/korigering af det endelige kabinet.

mvh Gorm

Nu har jeg så været nede i kælderen og finde de ting, hvad gør jeg så?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes