Forfatter |
|
Bassmann Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer :)
Jeg ville gerne igang med noget DIY og det jeg har i tankerne er en passiv forforstærker... Jeg er lige stødt på Yamaha YPC-1 som lyder rigtig lækkert og som Yamaha entusiast var jeg i særdeleshed begejstret. Jeg er selvfølgelig ikke særligt begejstret for prisen som var ca 11000 kr i 2005. En hurtig søgning på nettet afslørede en ret kort liste af komponenter der ifølge flere DIY forummer kunne skaffes for 200 US dollar?!
Jeg synes i det hele taget det ville være spændende med nogle bud på en passiv preamp uden at det behøver blive for specifikt... Hvis der findes nogen med tegninger og lister med komponenter samt måske nogle erfaringer ville det blive værdsat.
MF passiv preamp ser også helt fantastisk ud men så vidt jeg ved bliver flere af komponenterne lavet "in house" ??
tak for jeres tid!
Mvh Sebastian
|
Til top |
|
|
Bassmann Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt i tvivl omkring link regler... men Rick Chinn skriver noget om making a passive preamp... jeg ved ikke hvad jeg skal tolke af det han skriver...
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal det være en yamaha? ellers har et medlem der hedder ramma herinde lavet en super en....prøv at send ham et PB herinde.....
vh velkommen
|
Til top |
|
|
Bassmann Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit indlæg!
Nej det skal ikke være en Yamaha. enhver form for opskift eller ide til en passiv forforstærker skal være velkommen.
mvh Sebastian
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil du selv lave det hele eller vil du f.eks. bruge "halvfabrikata" som DACT?
Jeg ville nok gøre plads til noget buffer-elektronik hvis du skulle finde ud af at passiv pre ikke er sagen for dig.
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv også at se på http://www.diyhifisupply.com fra Hong Kong. De har et sæt med det hele for $ 99 plus porto
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassmann, jeg har modtaget din pb og du har fået en pb fra mig, med nogen forhåbentlig brugbare links og råd vedr passiv preamp.
Du vil opdage, at det ikke bare lige noget man flikker sammen på en fredag aften
men det er spændende at arbejde med og når den sidder i skabet, så vil du opdage at det er den mest ufarvede og naturlige lyd du hørt nogensinde fra nogen aktiv preamp, den største udfordring er at få den passive preamp til at spille de dybe frekvenser med fuldt niveau __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
Bassmann Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for jeres indlæg!
for lige at halvsvare.... :)
Jeg har intet imod halvfabrikat og særligt DACT ser meget lækkert ud!
Jeg har modtaget en PB fra Ramma og fik jeg tilladelse ville jeg poste svaret her i tråden!
Der er kort sagt læsestof i hans svar til at man kan komme rigtig godt igang med sit projekt
hvis man ønsker sig en lækker passiv preamp!
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bassmann Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det skal jeg da lige love for! tak for dit bidrag!
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs Sebastian
Jeg har også en opskrift på et batteridrevet buffertrin med netop DACT CT101 og DACT attenuator, såfremt det havde din interesse?. Jeg skal selv ha
lavet mit eksemplar færdigt i løbet af 2012, og her i stuen fungerede det uovertruffen.
Mvh thor __________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassmann skrev:
mange tak for jeres indlæg!
for lige at halvsvare.... :)
Jeg har intet imod halvfabrikat og særligt DACT ser meget lækkert ud!
Jeg har modtaget en PB fra Ramma og fik jeg tilladelse ville jeg poste svaret her i tråden!
Der er kort sagt læsestof i hans svar til at man kan komme rigtig godt igang med sit projekt
hvis man ønsker sig en lækker passiv preamp!
|
|
|
Bassmann du har min tilladelse til offentligøre det du har lyst til fra min pb,
der er ikke noget at skjule og det kan måske inspirere andre til et passivt projekt, sat rigtig sammen er det passive princip alt andet overlegent lydmæssigt, uanset prisniveau, forudsat man er til neutral og naturlig lyd __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
almarx Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
På First Watt findes en passiv preamp jeg selv har, men der er desværre kun to indgange, hvis man har brug for flere. Den er
designet af Nelson Pass og bliver ligeså god som de stumper man bygger med. Den kan jeg anbefale, men man skal lige tænke
over, at det ikke er en forforstærker der giver en særlig lydprofil eller forskønnelse, som de fleste forforstærkere gør.
|
Til top |
|
|
Bassmann Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som et spændende projekt du har gang i Thor! omend det ikke er en passiv forstærker tror jeg det kunne være fedt og ikke bare for mig, om du postede dit projekt? Under alle omstændigheder må du gerne sende det til mig for jeg vil mægtig gerne se en masse bud på forforstærkere der egner sig til DIY.
Bjarne: Du taler en del om tilpasning af den passive enhed til effektforstærkeren? kan du uddybe det lidt mere og hvordan har du fået balanceret dit setup ud? er det muligt at bygge en passiv forstærker som kan operere med flere forskellige effektforstærkere? Jeg vil poste noget af indholdet fra din mail og særligt de links du sendte med tror jeg mange kunne have gavn af i fremtiden.
Almarx: er det ikke muligt at mod. den så der er flere indgange? ellers kan du vel få en switch-box el. lign. jeg ved godt det er imod filosofien (signalvej) men hvis din preamp er god nok kan det jo være der ikke er for stort et tab forbundet med det?!
endnu engang tak fordi i hjælper til med at skabe en interessant tråd!
|
Til top |
|
|
Bassmann Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk ikke brugt nogen tegninger til min passive preamp fra
andre, den er blevet til på et stykke A 4 papir, og så omsat til en
færdigbygget dualmono preamp.
har er et link hvor du kan se processen, det er lagt op hos Hifi
Collective i England, Nick bad mig om at få lov til at offenliggøre min
preamp på hans site og det fik han så lov til
http://www.hificollective.co.uk/images2/data_review.gif
Det skulle være ret nemt at se opbygningen af preampen, omskifteren,
vil det nok være umulig at skaffe da det er NOS Jan komponent (US army
Supply)den kvalitet bygges ikke mere, men en god Elma eller Seiden vil
gøre god fyldest her.
Hifi Collective sælger kits, som du selv kan bygge eller få bygget,
og så bruge det du vil have i konstruktionen, er der noget du bliver i
tvivl om er jeg sikker på at Nick vil hjælpe dig,hvis du sender ham en
mail
http://www.hificollective.co.uk/catalog/-c-113_147_177.html
En anden mulighed er Goldpoint i USA, omend lidt dyre, da man kommer til at betale mons og told
http://www.goldpt.com/prices.html
mht til danske udbydere af passive preamps, så er der ikke nogen jeg
kender der kan tilbyde noget der virkelig dur ud over NLE eller DACt, de
ligger i den høje prisende
hvis du ønsker en billig og god løsning kan du også købe hos Ericyam i
Kina, det er ham jeg har købt kabinet ved, og det er høj kvalitet til
en fornuftig pris, han har en shop på ebay
http://www.ebay.com/sch/ericyam/m.html?_nkw=&_armrs=1&am p;am p;_from=&_ipg=25&_trksid=p3984
endvidere er der Audio8com i Hong Kong, som sælger stumper og diy i meget høj kvalitet
har købt flere ting hos dem, bla stik og signalkabler
http://www.8audio-mall.com/servlet/StoreFront
Så har du lidt at starte på, regn ikke med at lyden er optimal første
gang du bygger noget passivt, du skal finde ud af hvilken impedans der
passer til dit effekttrin for at få det til at køre optimalt, undgå
endvidere at ville spare på komponeter, det går ud over lyden, gode
modstande og omskiftere er et must og ligeledes gode kabler.
Du vil kunne få gode råd fra Nick ved Hifi collective, han kender
meget til passive preamp, læs hans hjemmeside grundigt, der er mange
forklaringer på klangforskelle på feks modstande, den måske vigtigste
komponent i en passiv preamp.
håber ikke det er for meget info på en gang, giv dig god tid til at
finde ud af hvad det er du ønsker din preamp kunne teknisk og
lydmæssigt, find ud af hvor meget du vil ofre på sagen.
god fornøjelse med projektet, du vil opdage at det kan være tidskrævende at gennemføre, hvis den skal sidde lige i skabet
mvh
Bjarne Sørensen
|
Til top |
|
|
Bassmann Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lå lige i min indbakke samme aften som jeg havde sendt en forespørgsel på lidt info om en passiv preamp. der er sandt at sige læsning til de resterende vinteraftener her!
personligt er jeg meget begejstret for goldpoints færdigbyggede passive preamp og de tilbyder den i et væld af udgaver til meget fine priser. Jeg skal ikke kunne sige hvordan de lyder men det ser meget fint ud.
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassmann skrev:
Det lyder som et spændende projekt du har gang i Thor! omend det ikke er en passiv forstærker tror jeg det kunne være fedt og ikke bare for mig, om du postede dit projekt? Under alle omstændigheder må du gerne sende det til mig for jeg vil mægtig gerne se en masse bud på forforstærkere der egner sig til DIY.
Bjarne: Du taler en del om tilpasning af den passive enhed til effektforstærkeren? kan du uddybe det lidt mere og hvordan har du fået balanceret dit setup ud? er det muligt at bygge en passiv forstærker som kan operere med flere forskellige effektforstærkere? Jeg vil poste noget af indholdet fra din mail og særligt de links du sendte med tror jeg mange kunne have gavn af i fremtiden.
Almarx: er det ikke muligt at mod. den så der er flere indgange? ellers kan du vel få en switch-box el. lign. jeg ved godt det er imod filosofien (signalvej) men hvis din preamp er god nok kan det jo være der ikke er for stort et tab forbundet med det?!
endnu engang tak fordi i hjælper til med at skabe en interessant tråd!
|
|
|
Du skal have fundet den loadmodstand der passer til dit effekttrin, det kan være feks 10 kohm,25 kohm,50 kohm, 100 kohm, det er de mest brugte værdier til de fleste effektrin på marked, de 2 lave til transistortrin og de 2 høje til rørtrin, man kan ekspermentere med alternative værdier efter eget valg, hver gang man skifter loadmodstanden til en ny impedans, skal man rekalkulere stringværdierne, eller får man problemer med steppene, med meget uharmoniske steps med vilkårlig rækkefølge.
det er dog forholdsvis nemt at gøre med denne string kalkulator, indsæt den nye værdi og kalkuler og du har den nye modstands række.
her link til en stringkalkulator for shunted attentuator
http://homepages.tcp.co.uk/~nroberts/shunt.html
PS: lige en kort bemærkning, jeg er ikke ekspert på området attentuatorer, jeg er bare en køkkenbordsamatør med hammer/ søm og loddeklatter, med tilstrækkelig stædighed til at få det til at lykkedes til sidst, efter utallige forsøg i skulle lige se min skrotkasse,det er ikke for børn __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
her er en passiv med Noble potmeter 10Kohm med en sjondt regulering, det er de to modstande på hver 10Kohm.
omskifteren er et Elma med 6 indgange.

|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har desværre ikke gode erfaringer med passive linie "forstærkere". Enten mangler der niveau eller impedans passer ikke. Troels Gravesen har bygget en aktiv et rørs EZ fra DIYHiFiSupply som jeg har lånt af ham i et par uger. Den er MEGET tæt på at lyde lige så godt min TRAM. Et basis kit kan købes for usd 300,-, der skal dog investeres i udgangs kondensatorer. Enten tinfoil-PP til en hund eller guld-sølv-olie til 10 X op. Man behøver ikke at bruge 1mF! Man kan ikke høre forskel på 2 eller 20hz afskæring, fasedrej i den ende kan jeg/man ikke høre. Så mindre kondensatorer kan bruges med godt resultat!
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen!
vis man kun skal bruge cd og ikke anet så er der lige en fin lille passiv fætter her.
Noble potmeter 10Kohm, Riken modstande ( 3 styks 1W på 18Kohm = 6,1Kohm per kanal ) , sølv tråd 0,80mm ren sølv udglødet og stik fra Audio Note, boksen har jeg fået så hved inte om den anet det er hårt plast, kan kun sige at der er hul igenem, det er den jeg selv bruger idag, må så skifte kabler når jeg skal høre tuner,cd og tv 

|
Til top |
|
|