Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Boominator 2012 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2012 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hey. Ville lige dele dette års festivalanlæg med jer. Det er "boominatoren" designet af Saturnus fra diyaudio.com. Sidste
år byggede jeg også en, men dette års selvbyg er meget mere detaljeret og veludført end den første. Jeg har ikke meget at
sige om den rent teknisk. Hvis man gerne vil lære mere kan man besøge:

The
Boominator - diyaudio.com

boominator.dk.

Enjoy!

EDIT Det tog mig lige lidt at finde ud af billederne, men nu er de her.

Der er lidt flere billeder over selve byggeprocessen, som kan ses her:
Boominator 2012
slideshow
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Juli 2012 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

Thanks Nice

Audio går nye veje, med alternativ sol energi osv
Bad Bad alle dem med Klasse A forstærker mm

Nærmer det sig HIFI ?

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2012 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk ret sjovt, DAO... For indenfor lyder det ret ringe, men tager man det udenfor og spiller på en åben græsmark - ja
så spiller det fænomenalt. Lydkvaliteten er slående udendørs og det er også det den er designet til.

Det eneste jeg nu kunne ønske var bedre er diskanterne. De har været ret billige og lyder også derefter. Men til fulde
mennesker = perfekt. Basserne lyder rigtig godt.

Der er faktisk også en Neutrik PowerCon fatning (den blå), hvor der kan tilsluttes solceller :)

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 24 Juli 2012 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:

Det eneste jeg nu kunne ønske var bedre er diskanterne. De har været ret billige og lyder også derefter.

Det burde da være ret enkelt at finde andre diskanter med samme følsomhed? er det ikke 94db/m?

Det kan du da bare smide i uden at tænke så meget over det. Jeg mener da også at der er en anbefaling af et andet horn, hvis man vil bruge flere penge på dyret.

her er nogen baseret på bånd, der har fået roser på nettet:

KFT - 130 M

http://www.lautsprechershop.de/pdf/f...neo_cd3_5h.pdf

http://www.lautsprechershop.de/pdf/f..._neo_cd1_0.pdf

RBT-95SR - Ribbon Tweeter

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/x/shp/oxbaseshop/c l/details/cnid/ff4417790a181e530.50334604/anid/98b4ba77b2658 ffb0.05235853

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2012 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Tak for venligheden, Meier. Sagen er dog sådan at jeg har brugt nogle billige kopier af de gode Motorola KSN1001A piezoer. De
originale koster 15 $ pr. stk. plus lidt fragt fra USA. Dem jeg har brugt har jeg købt hos elextra.dk for 35 kr. stk.

Derudover er de ikke helt nemme at fjerne igen. De er monteret indefra og hele kassen er limet sammen med byggefugemasse
og skruet sammen.

Skal nok bygge en helt ny en hvis jeg vil have de gode diskanter. Som sagt har jeg heller ikke designet dette festivalanlæg,
men det er Saturnus fra diyaudio.com, der anbefaler de enheder, der sidder i kassen. Han har arbejdet på projektet i over 10
år :)

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 27 Juli 2012 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Tak for venligheden, Meier. Sagen er dog sådan at jeg har brugt nogle billige kopier af de gode Motorola KSN1001A piezoer. De
originale koster 15 $ pr. stk. plus lidt fragt fra USA. Dem jeg har brugt har jeg købt hos elextra.dk for 35 kr. stk.

Derudover er de ikke helt nemme at fjerne igen. De er monteret indefra og hele kassen er limet sammen med byggefugemasse
og skruet sammen.

Skal nok bygge en helt ny en hvis jeg vil have de gode diskanter. Som sagt har jeg heller ikke designet dette festivalanlæg,
men det er Saturnus fra diyaudio.com, der anbefaler de enheder, der sidder i kassen. Han har arbejdet på projektet i over 10
år :)

Helt ok - jeg tror nu også at det dækker de krav der er stillet (lang batterilevetid f.eks)

Jeg ville bare påpege, at netop diskanten kan laves MEGET bedre, hvis man er villig til at betale ved kasse 1

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2012 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Har du evt tænkt på at lave 1/4 bølge horn ?

Noget ala det her kasse er set forfra med den
skrå
forplade, hul til enhed og bas port
Det indvendige areal af kammeret skal være den sammen som din bas enhed, længden af kassen bestemmes af din
højttalers egenresonans f.eks. hvis den er 60 Hz så giver det 340/60 = 5,66 meter, 5,66 / 4 = 1,416 meter dvs
afstand fra enhed til port, hvor porten skal have samme areal som din bas enhed!
bagefter dæmper man boksen indvendt ind til at din bas resonans i kassen falder til det halve, så skal du nok få boom
effekt. Evt til et andet/nyt projekt.
Princippet er det samme som en bas pipe i et kirke orgel.

Selv med et rimeligt billige AC volt meter burde dette kunne måles med en tone generator og en modstand på 1000
ohm,

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2012 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Interessant!

Jeg kunne helt sikkert godt finde på at lave et hornkabinet som projekt. Jeg tror dog jeg skal sættes ind i detaljer omkring
denne type kabinetter. Det er ikke noget jeg har arbejdet med før. Men det er måske dig jeg skal snakke med når det er? Jeg
har dog et par andre projekter jeg ønsker at lave først. Jeg er heller ikke lavet af penge :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Meget sjov fest højtaler. At den klarer sig meget bedre udendørs er oplagt, og helt OK. Den skal jo ikke vurderes ud fra almindelige hifi standarder, det er absurd. De billige piezodiskanter er notorisk hidsige, men brugt i det fri absorberes denne i høj grad.

Kvartbølge bokse til dette formål er efter min mening en blindgyde. De vil blive for store, da deres laveste grænsefrekvens afhænger af tunnelens længde - og den bliver for lang. Bare lidt under 100 Hz kræver én meter.

Der er alligevel en enkelt ting, der undrer mig: Hvorfor stereo? Hvorfor ikke bare smide kanalerne sammen til mono, og spare det ekstra besvær med at lave en dobbelt boks? Herregud, ingen sidder jo og lytter efter raffinementer i stereoperspektiv og deslige .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2012 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Interessant!
Det er ikke noget jeg har arbejdet med før. Men det er måske dig jeg skal snakke med når det er?

Må ha overset dit skriv her & Ja det er du velkommen til

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Kvartbølge bokse til dette formål er efter min mening en blindgyde.

Det mener jeg så ikke, når det er i fri luft hvor kobling til luften omkring er ganske vigtig med færrest mulige watt! :-)
60,70-80 Hz er vel i det område boom boom ligger

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
.Der er alligevel en enkelt ting, der undrer mig: Hvorfor stereo? Hvorfor ikke
bare smide kanalerne sammen til mono, og spare det ekstra besvær med at lave en dobbelt boks? Herregud, ingen sidder jo
og lytter efter raffinementer i stereoperspektiv og deslige .

Simpel grund - mono klasse d forstærkere er bare ikke til at støve op til en ordentlig pris. Man kan ende med at betale helt
ned til 50 kr. for en TA2020 chip klasse d forstærker på eBay (inkl. fragt!!!).

Derudover er det dobbelte antal højttalere også en fordobling (+3 dB) af lydstyrken. For mig at se, er det vigtigste at lave en
boks til en højttaler der kræver et urimeligt lille kabinet, så den er lettere at have med rundt, som samtidig kan tunes til en
forholdsvis lav frekvens OG så skal følsomheden være omkring 95 dB/w/m. Det klarer P. Audio HP-10W til en formidabel pris
og derfor bliver den brugt :)

Skal man på festival kan det være en idé at overveje strømforbrug så man slipper for at slæbe rundt på tunge batterier.
Derfor er en klasse d forstærker med mere end 20 W peakeffekt lidt af en strømsluger. Det skal man huske på.

Og så skal man selvfølgelig lige selv finde ud af hvor meget power man egentlig har brug for :)

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 August 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Boominator har en temmelig alvorlig design fejl, som jeg synes i skal få afhjulpet, I blokere ventilations hullet igennem polstykket, Det resulterer i øget forvrængning og reduceret effektivitet.

Så når de to enheder limes sammen bør der indsættes nogle afstands klodser der tillader at luften kan passere ud til siderne.

Rubennn skrev:
men tager man det udenfor og spiller på en åben græsmark - ja så spiller det fænomenalt. Lydkvaliteten er slående udendørs

At lyden er anderledes udendørs skyldes at refleksioner er stort set elimineret.

mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

@PeterX: Det er ikke nogen designfejl så vidt jeg er orienteret. HP-10W enheden har ikke "drilled pole core" men hullet er der
alligevel af en eller anden grund.

Saturnus der har designet boominatoren har skrevet følgende inde på 41hz.com:

"On the HP10Ws it doesn't exist in that even though the hole is there. It's also blocked from the factory because they have
instead implemented a mesh center dome. You could in principle do the same by cutting a (small) round hole in the center dome
and glueing some speaker cloth over the hole to avoid dust coming in."

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2012 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Grøn dyst på DTU: Ølkasse-højttaler med solpaneler til festivalfolket
Tre masterstuderende på DTU Elektro præsenterede på DTU's Grøn Dyst 2012 en klasse D-forstærker monteret i en
ølkasse med højttaler og forsynet med strøm fra et solcellepanel.

groen-dyst-paa-dtu-oelkasse-hoejttaler-med-solpaneler-til-fe stivalfolket

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2012 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at starte på 3. semester på elektroteknologi på DTU og jeg var med til kurset "Ingeniørarbejde", som de snakker om
i videoen i løbet af mit 1. semester.

Vi har stadig ølkasse-boomboxen stående et sted (Den spiller dog LAAAANGT fra lige så godt som Boominatoren)

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2012 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

rigtig godt med lidt faglig stolthed, selv gjort er jo altid vel gjort   

men måske kan ØL kasser bruges til at lave et skelet inden i en højttaler, 2-3 stykker i forlængelse af hinanden, det
er jo (næsten) graftis afstivning (må jeg da selv lige gruble lidt over :), ja inspiration kommer de mystiske steder fra

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2012 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være at det ser ud som om det er gratis afstivning, men den omkringsiddende ramme af kassen er ikke særlig
tyk og vibrerer ret let. Forstærkeren skulle ikke spille meget mere en over 50 % før det begyndte at rasle, hvilket efter min
mening overhovedet ikke er holdbart

Jeg kan meget bedre lide filmbelagt krydsfinér af birk (støbekrydsfinér) fordi det er så damn stift. Der behøves næsten ingen
afstivning med så lille et kabinet, som der er brugt til boominatoren. Kassen er fuldstænding "død" når der spilles på max.
volume - stort set al energi kommer ud gennem porten og membranen.

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2012 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Peter X skrev:

Boominator har en temmelig alvorlig design fejl, som jeg synes i skal få afhjulpet, I blokere
ventilations hullet igennem polstykket, Det resulterer i øget forvrængning og reduceret effektivitet.

Så når de to enheder limes sammen bør der indsættes nogle afstands klodser der tillader at luften kan passere ud til
siderne.

At lyden er anderledes udendørs skyldes at refleksioner er stort set elimineret.

mvh

Mht. dette har jeg lige stødt på endnu noget information fra designeren selv (Saturnus fra diyaudio.com):
Saturnus skrev:

The vented pole piece in speaker driver's primary function is cooling of the pole piece to increase power handling. And a
Boominator hardly needs to have the full 600W power handling per driver.

The vented pole piece has little to no effect on the sound contrary to popular belief. The reason is simple. With a 10" driver
it's only about 2-3% of the total amount of air moved by the cone that will flow through the pole piece. And even though
there will be a slight compression of that air resulting from blocking the pole piece it is really miniscule compared to the
enormous compression the rest of the moved air sees in the vented cabinet.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 September 2012 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Med al skyldig respekt, mener jeg ikke, at Saturnus forklaring holder vand - selvom han sagtens kan have ret i, at det i praksis intet betyder i dette system. Såfremt en højtalerenhed har en massiv centerdome, skal luftrumfanget mellem denne og magnetsystemets centerpol luftes, i hvert fald hvis enhedens membran skal bevæge sig ret meget - ellers forårsager den manglende trykudligning uliniaritet, d.v.s. forvrængning. Det er jo ikke hele enhedens bevægelse, der skal tages i betragtning, men det relative størrelsesforhold ml. luftmængden i det førnævnte rumfang, og bevægelsen. Og det kan dreje sig om betydeligt mere end 2-3 % ved større bevægelser.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes