Forfatter |
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 13 April 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg skal have lavet mig en ny 12" subwoofer, så jeg har en suwboofer forstærker til den på 240 watt 4 ohm.
Så er spørgsmålene, hvilken subwoofer skal jeg smide i? jeg vil max give 1200 kr.
Jeg har kigget på Peerless, blandt andet denne her: http://www.q-sound.dk/hifi-hoejtalere/peerless/sls12.htm Er den voldsom nok? Peerless opgiver ikke hvad max belastningen er på så jeg ved ikke om det er noget der kan bruges.
Ellers er der sådan en her: http://www.d-s-t.com/peerless/data/831857.htm
Jeg har også overvejet Cerwin Vega da jeg har hørt nogle cerwin vega sub's der virkelig sparkede røv, problemet er den eneste jeg har fundet er en bil subwoofer http://www.thansen.dk/product.asp?c=237668059&n=11321090 25&pn=1132110062 (designet er jo alt for sejt ), hvad er folks erfarringer med det? Kan det lade sig gøre til hjemmebrug (den skal maks spille et værelse op på 20 kvadratmeter)?
Er der nogen der har andre forslag til enhed?
Hvad er folks erfarringer med lukkkede eller basreflex subwoofere? (Jeg har nemlig overvejet 2 8cm basrør.)
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 14 April 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjoh - der er en Peerless der er næsten lig den du har set på hos Q-Sound, men det er ikke helt den samme. Den er på prislisten hos Dansk Audio Teknik til kr. 910,-. Bestillingsnr. er 831 857, betegnelsen 315 SWR 39 134 PPX AL 4L 8 ohm.
Næsten samme enhed, men denne egner sig lidt bedre til sub-brug. I et lukket kabinet på 100 liter (netto!) vil den have et Q på 0,8 og en resonansfrekvens på 40Hz, -3dB v. ~37Hz. Med en equalising på max +6dB ender du med et -3dB punkt omkr. 23,5Hz. Alt i alt rigtig godt for et lukket kabinet i denne størrelse - jeg tror du kan få en rigtig god, dyb & 'tør' bas, og sandsynligvis rigeligt til 20 m2!!!
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
|
Sendt: 14 April 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak mollecon, det lyder som et fornuftigt valg.
Men jeg skal altså lige høre (jeg er nysgerrig), vil den nævnte Cerwin Vega sub egne sig til hjemmebrug? Den jeg bruger nu er en billig bil subwoofer som er helt forkert, den kan kun spille "mudret-brumme-bas", derfor tænkte jeg på om bil subwoofere kan bruges til hjemmebrug?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 14 April 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt du tænker på enheder til subwooferbrug, er det jo kun deres egenskaber (parametre) der bestemmer deres opførsel - og for så vidt er der intet til hinder for at en enhed til bilbrug kan anvendes hjemme.
Men det skal understreges, at de fleste enheder til bil-subs jeg har set ikke egner sig til at give ret meget under 40Hz, mange ikke engang så langt ned. Fint til bilbrug, men taler vi 'rigtige' subs til hjemmet, vil mange nok ønske at komme en tak længere ned i frekvens.
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bil subs er som regel lavet med bla. et lavt VAS, fordi der jo af gode grunde tit ikke er plads til et 100l kabinet. En bil sub kan i første omgang virke fristende, men de er som regl lavet med andre prioteter i højsædet, end dem man gerne vil ha' til hjemme brug.
et andet faktum er at de tit er lavet (brugt penge på !) med henblik på at kunne tåle varme, frost, fugt og fysisk hårdt brug. -det er heller ikke så tit det er noget man bør prioterer så højt i en hjemme ht'er.
Alt i alt, vil en "hjemme" woofer giver langt mere fornuftig "hjemme" lyd, i den rigtige opsætning, end en auto woofer, der i pricippet er lavet til noget helt andet.
(man behøver jo heller ikke det forgyldte magnet system inde i sin hjemme sub. , men det er sikkert pisse flot i acryl subben bag i GTI'eren )
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derudover har bilsubs som oftest ret lav følsomhed (sådan er fysikkens love hvis en enhed skal gå dybt i et lille kabinet og ikke have for højt systemQ).
Derudover ville jeg ikke eq'e den Peerless 315 enhed hvs den har -3dB ved 37Hz i et 100 liter lukket kabinet. Du skal tænke på at den skal spille i et forholdsvis lille lokale (20kvm.), og roomgain er altså ret betragteligt dernede. Et godt bud vil være at roomgain ved passende placering er stort nok til at give fornuftigt output ned til ca. 25Hz med den woofer uden eq, hvorimod man med al sandsynlighed vil få for meget output i den nederste oktav når den er eq'et.
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en XLS 12" fra DAT med et boost på 6dB?
|
Til top |
|
|
Jehg Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt Peerless SWR 308, bestillingsnr. 830500 hos Dansk Audioteknik , den var imponerende. Pris ca. 1400kr. Den var i et 45L basreflekskabinet.
Jehg
|
Til top |
|
|
Jehg Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups, der kom en før mig
Jehg
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu temmeligt overbevist om, at de dér Peerless XLS enheder netop oprindeligt er designet til bil-markedet. Lavt Vas, evne til at gå rimeligt dybt i et kompakt kabinet - men ikke rigtig sub-dybt. Men selvfølgelig, de tåler en del EQ'ing med den slaglængde... . Jeg ville stadig holde mig til mit eget oprindelige forslag (i al ubeskedenhed), som jo osse er inden for det oprindeligt nævnte budget. 'Prisen' er så en større boks.
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
XLS'erne laves også til hjemme brug.
http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/wo_xls.htm
de har ikke meget til fælles (i data) med car versionerner. og det er vel det der tæller. Om en motor, en membran osv er så gode at de kan bruges til flere typer, tæller jo ikke i mod dem.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej Peter, det er rigtigt. Men jeg har altså haft de Peerless (altså hjemme-versionerne) en tur gennem et kalkulationsprogram - og det er altså svært at få dem specielt langt ned af sig selv. Man kan lave et underafstemt reflekskabinet, og derefter kompensere (EQ'e) efter behov, men det kan være lidt svært som hjemmebygger at vurdere sådan et kabinets opførsel i praksis.
Den lukkede boks jeg nævnte er meget nemmere at have med at gøre... 
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 06:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Nej Peter, det er rigtigt. Men jeg har altså haft de Peerless (altså hjemme-versionerne) en tur gennem et kalkulationsprogram - og det er altså svært at få dem specielt langt ned af sig selv. Man kan lave et underafstemt reflekskabinet, og derefter kompensere (EQ'e) efter behov, men det kan være lidt svært som hjemmebygger at vurdere sådan et kabinets opførsel i praksis.
Den lukkede boks jeg nævnte er meget nemmere at have med at gøre... 
|
|
|
ja det er rigtigt.
jeg glemte at skrive at de home versioner er lavet med hendblik på en slave konstruktion. men i sådan en spiller de også forbandet godt, og gå rigtigt dybt. se evt. peerlesses aplication notes vedr. XLS'erne.
men ja, ellers skal de have lidt elektronik hjælp.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk kan man godt regne ud hvordan de opfører sig med slaven. Den har nemlig et Vas, og ud fra det kan man beregne slavens resonans i boksen, og dermed den simulerede Helmholz-resonans . Men det blir' lidt mere kompliceret end blot at smide T/S-parametre ind i et program.
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det kan man da "nemt" men med et VAS på 20 l og det faktumat der skal sidder 1-2 slaver og et sub modul, så kommer vol. vi vist over VAS.
men det kunne være man skulle gi den en tur i LspCAD, og se hvad det giver 
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen - det betyder ik' noget at det faktiske volumen kommer over Vas! Det er forholdet mellem Vas og Vb (boks-volumen), der betyder noget . Og såfremt man bruger to, 'ser' hver jo blot det halve volumen.
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Jamen - det betyder ik' noget at det faktiske volumen kommer over Vas! Det er forholdet mellem Vas og Vb (boks-volumen), der betyder noget . Og såfremt man bruger to, 'ser' hver jo blot det halve volumen. |
|
|
øhhh
hvis det er forholdet, så er volumen af boxen da ikke ligegyldig ? eller hvad ?
jeg er ikke helt med på hvad dit indlæg går ud på 
jeg skriver blot at hvis enheden er designet til et lille vol. = lille VAS, og der er noget faktore der gør at man ikke kan undgå at kommer ud over denne, så er det måske ikke den rette enhed, da man så prøver at anvende en enhed der ikke er designet til det man er igang med at lave.
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
|
Sendt: 16 April 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe jeg har altså bestemt mig for den løsning mollecon postede i 1. svar, dels pga. den er billigst men den passer nok bedst til mit værelse.
Men I skal være velkomne til at diskutere
Du skal have tak mollecon, ifølge mine kabinetberegninger ender det indvendige volume vidst på 94 liter (jeg skal også have plads til den). Men, jeg prøvede på denne hjemmeside: http://lalena.com/audio/calculator/box/ og der skulle kabinettet være på 132 liter hvis det skulle være lukket. Er det ikke lidt voldsomt for en 12"??
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micker skrev:
Hehe jeg har altså bestemt mig for den løsning mollecon postede i 1. svar, dels pga. den er billigst men den passer nok bedst til mit værelse.
Men I skal være velkomne til at diskutere
Du skal have tak mollecon, ifølge mine kabinetberegninger ender det indvendige volume vidst på 94 liter (jeg skal også have plads til den). Men, jeg prøvede på denne hjemmeside: http://lalena.com/audio/calculator/box/ og der skulle kabinettet være på 132 liter hvis det skulle være lukket. Er det ikke lidt voldsomt for en 12"??
|
|
|
den skulle da også meget gerne virker fornuftigt.
held og lykke med projektet.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, egentligt er 132 liter ikke specielt voldsomt til en 12". Grunden til at man synes det er nok at man/vi i høj grad har vænnet os til at se enheder i 'for små' kabinetter! Det er enhedens data/egenskaber der afgør hvilken boksstørrelse den egner sig til, og her er enhedens størrelse blot én parameter blandt flere. Den 12" Peerless jeg nævnte i mit første indlæg har såvidt jeg husker en ideel boksstørrelse på ~150 liter, for et Q = 0,7. Men lige under 100 liter går osse fint .
Citat:"jeg skriver blot at hvis enheden er designet til et lille vol. = lille VAS, og der er noget faktore der gør at man ikke kan undgå at kommer ud over denne, så er det måske ikke den rette enhed, da man så prøver at anvende en enhed der ikke er designet til det man er igang med at lave."
Det er vi da enige om, Peter! 
|
Til top |
|
|