Forfatter |
|
Bach-Rock Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 46
|
Sendt: 17 April 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil det være nogen fordel at fremstille kabinettet eller bare bafflen i stål eller alu? Jeg har adgang til udstyr der kan lave det meste af den slags, og det kunne jo være sjovt at prøve... Hvad vil fordelene være og bagdelene? Evt. Sandwich konstruktion?
Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe...
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 17 April 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke stål eller alu alene, og mest på grund af reflektioner, men da gerne med akryl og træ i en sandwich-konstruktion!!!
|
Til top |
|
|
Bach-Rock Forum Bruger

|
Sendt: 17 April 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det meste kan lade sig gøre med cnc maskiner, så jeg kunne vel godt lave en sandwich-konstruktion med nylon eller andet og evt bitumen... En Alu/bitumen/nylon/alu konstruktion...?
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 17 April 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var et hjemmebesøg i High Fidelity for en del år siden hvor manden havde en højtaler bygget i en sandwich med rustfritstål eller lign. og et eller andet mellemlæg. Den var totalt død at banke på. Du skal være opmærksom på at stål kan være let magnetisk og det kan påvirke højtaleren. Prøv evt. efter med en meget kraftig magnet. Ellers er allu sikkert fint og burde ikke være magnetisk med mindre der er blandet noget i. En konstruktion med flere tynde lag (3-5mm) lagt sammen med enten MDF eller bitumen og måske nylon som du nævner kan sikkert fungere fint. Hvis du virkeligt har adgang til noget stort maskineri og har råd til at købe flere 100 kg allu har jeg set en selvbyg konstruktion der måske var noget at kaste sig over. Jeg skal lige se om jeg kan genfinde et link!
Mvh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 April 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænk bare på JBL TI-serien; det er sandwich, så det batter!!!
|
Til top |
|
|
Bach-Rock Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har overvejet det med alu eller rustfrit som materiale, forbi det er umagnetisk... Men dagsprisen på både alu og rustfri et temmeligt høj, så hvis man kunne lave en sandwich af først rustfri (hmm pæn ht'er?) så blygummi eller andet (træ/mdf ?) og til sidst en plade igen af alu eller rustfri... Vil 15 mm ikke være nok i teorien? 5mm rustfri+5mm mdf+ 5mm rustfri...?
Der er muligheder nok - bare der er penge nok!
Til Granholm: Det lyder som en spændende konstruktion - men flere 100 kg alu kan jo godt blive temmeligt peberet...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 April 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm!!! En frontbaffel skal op på mindst 1 tomme, gerne 2 tommer.
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 18 April 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad snakker vi om her .. ? Højttalere ?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja en baffel plejer at være betegnelsen på fronten på en højtaler ;o)
Jeg kan ikke finde den højtaler jeg talte om. Måske har jeg held i en gammel mail når jeg kommer på arbejde i morgen. Men det var en konstruktion fremstillet ved at fræse ud i en masiv klods til hele højtaleren så det er noget af en klump der skal købes hjem og der er nok ikke så mange bearbejdningscentre i Danmark der kan gabe over sådan en.
Hvis du laver fronten mere end en tomme tyk skal du have en skrå fas på indersiden af monterings hullerne (45 grader) så enheden ikke kommer til at side i et "rør" men kan ånde frit bagtil. Det gælder ikke diskant men bas og mellemtone med mindre de er i eget kammer.
Mvh
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki oki .. godt ord igen .. :)
man har vel lov at lære ..
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7536
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Hm!!! En frontbaffel skal op på mindst 1 tomme, gerne 2 tommer. |
|
|
Hvad får dig til at nå frem til den konklusion - de færreste højttalere har så tykke frontbafler?! Jeg kan sagtens følge dig, men undtagelsen bekræfter som bekendt regelen. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7536
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Tænk bare på JBL TI-serien; det er sandwich, så det batter!!! |
|
|
Jeps, men intet metal.... __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 04:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror de højtalere fra Hifi & Elektronik var Zikra højtalere. En Lowther PM-4 (mener jeg den hedder) og 2 stk. 21W-8555. Delefilteret var med kæmpe luftspoler viklet af 2,6 mm tråd.
Mener at kunne huske at materialeprisen var 30.000 kr. Om det var pr. stk. kan jeg ikke huske... Jo, og hver højtaler var skruet sammen med 120 skruer!
Det er da helt vildt...
Mener den havde en følsomhed på 90 db og gik rent i 30 hz....
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2004 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK den er der stadig sådan da. Prøv med www.magico.net og se under produkter - konstruktion. Her er noget til de lange vinteraftner ;o)
Mvh
|
|
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.
Er alu ikke paramagnetisk?
Mvh.
Frederik Carøe Duelund Coherent Audio
|
Til top |
|
|
sound Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 22 April 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kontruktion i rustfrit stål kan faktisk være bedre end et i træ.
Forklaring: rustfrit vejer mindst 3 - 4 gange mere end træ og er samtidig ikke magnetisk.
Hvis du har adgang til en cnc kantpresse kan du bukke bagsiden og siderne i èt stykke som en U profil. Hvis du kan bukke 3 stykker der passer ind i hinanden og limer dem sammen vil du dermed opnå en sandwich konstuktion. Hvis du bruger 3-4 millimeter godstykkelse og samtidig svejser eller limer afstivninger invendigt i kabinettet opnår du en hårdhed og stivhed i kabinettet som de færreste fatter uden at have set det.
Der er naturligvis en række ulemper den den slagts projekt. Eks skal du passe på at limen ikke smelter hvis du svejser top og bund fast. Et andet er konstruktion af frontbaffel og montering af dette. Alt skal være temmelig nødagtigt og desuden er rustfrit stål temmeligt kostbart - lidt surt hvis man får beregnet kabinettet forkert. Så jeg vil nok anbefale at være sikker i sin sag inden man kaster sig ud i det.
|
Til top |
|
|
Bach-Rock Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har adgang til rigtig meget cnc udstyr, men dog ikke en kantpresse... Men om jeg skal til at bygge i alu eller rustfast, kommer vist ud på et... Det er pisse dyrt uanset hvad jeg vælger! 
Noget helt andet er - man skal være temmelig påpasselig med håndteringen af materialet hvis man skal kunne bruge overfalden til noget som helst uden at skulle coate dem...
Kunne man ikke vælge fronten som det eneste der blev fremstillet i alu/stål ? Med nogle monteringsbeslag på indersiden af siderne og top/bund hvor efter det hele blev boltet sammen? 
|
Til top |
|
|
sound Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 24 April 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil mene du sagtens kan nøjes med at lave frontbaflet i stål men det skal bare være så kraftigt at det ikke synger med når der er gang i enhederne. jeg tror det bedste ville være en montering med skruer igennem baflet ind i en ramme inde i kabinettet og dermed bruge lim til at få det helt luft tæt. man kan vist godt få nogle pæne forcromede pynteskruer til den slagt formål. hvis du bare går efter et stål look kan du lime en slebet rustfri 1½mm. plade på et almindelig træbaffel. det ville desuden være langt det billigste.
|
Til top |
|
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 26 April 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror den stål højtaler i nævner var lavet af flere plader limet sammen med en vibrations dæmpende lim som vist også bruges på færger...
måske det er lang tid siden jeg hørte historien...
lol
|
Til top |
|
|