| Sendt: 16 Marts 2013 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet kabinetter i en sandwich af MDF og Fermacell (16 + 10 mm) og det kan IKKE anbefales. Af en eller eller anden mærkelig grund ringer og klinger det "voldsomt". Jeg havde adgang til 10 mm PVC, som jeg så klæbede indvendigt (det snupper jo lidt volumen) og det kunne afhjælpe det værste. Men alt i alt ikke besværet værd. Det frarådes hermed af en, der har prøvet det selv og VED hvad der snakkes om.
Jeg har haft lavet nogle små kabinetter i krydsfiner med alm. spånplade indvendigt. Jeg kan ikke være 100 % sikker på det var de to materialer der sammen var velegnede, for kabinetternes beskedne dimension gør det svært at bedømme. Men ved berøring/håndtering/knotest får jeg det indtryk at det er en god sandwich. Det er dog langt det nemmeste, og billigste at bygge med, jeg foreløbig har prøvet. Muligvis krydsfiner/MDF ville være bedre end krydsfiner/spånplade, hvad dæmpning angår. Spånplade er dog nemmere at lime pga. dets meget porøse endesnit, som tillader overskydende lim at fortrænges, så samlingerne ikke har så voldsom tendens til at skride, mens limen er våd.
Fermacel er højest skruefast 25 - 30 mm fra kanten - dvs. du kan hænge et billede op på den færdige væg (det er jo det Fermacell skal bruges til), men du kan ikke skrue i nærheden af Fermacellpladens kant ved f.eks. en vinkelret samling af to plader.
Umiddelbart er jeg ikke begejstret for Fermacellpladen i forbindelse med kabinetter. Men jeg må indrømme at de har en høj vægtfylde i forhold til f.eks. spån/MDF, så måske man kan få noget godt ud af dem på den rigtige måde. Men mit forsøg sammen med 16 mm MDF må siges at være mislykket.
Stort set alle højttalerproducenter med respekt for reklamekanonerne har forsøgt sig med opfindelsen af den dybe tallerken der kan forkortes med tre til fire store bogstaver. Det havde været dejligt hvis man i stedet kunne se en udlæsning fra et accelerometer under ens testbetingelser. Der er ikke nogen her i forum, der har adgang til udstyret og mod på at teste forskellige materialer under ens forhold?

I de to tyske blade (Hobby HIFI og Klang & Ton) lavede de sidste år kabinetter dæmpet indvendig med hhv. kakler og granitfliser. De lovpriser altid deres egne konstruktioner som noget nær verdens bedste. Var der ikke også kakler/fliser involveret dengang HIGH Fidelity lavede DSH (Den Sidste Højttaler)? Det forekommer mig bare at jeg (her i forum???) har læst at det heller ikke altid er lykken, da det kan klinge. Jeg kan for min død bare ikke komme på hvor det var jeg læste det...
|