| Forfatter |
|
E30NA Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
| Sendt: 23 Juni 2013 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Min mor vil gerne have en keyboard forstærker til når hun er ude og spille og øve, så jeg tænkte med det samme at sådan en skal da laves diy.
Det skal være en "kasse" med forstærkere og højtalere bygget sammen til en enhed. Kravene er at prisen skal ligge i omegnen af 2-3kg max, og den skal kunne spille rimeligt højt. Lyden skal være i orden, men selvfølgelig ikke hi-fi. Og så skal størelsen være sådan, at en 60 årrig kan slæbe den med, uden at skule have en "flyttemand" med hver gang (hun kan selv slæbe et keyboard). Den skal kunne spille hele frekvens området, og kan man få den til at gå ned til 50-60hz i bassen, ville det være det være perfekt. Jeg tænker selv på en 2 vejs konstruktion.
Jeg tænker at den kunne bestå af et mini dsp modul, nogle diy forstærker moduler og nogle nogen lunde effektive højttaler enheder. Jeg vil gerne bruge dsp, da det giver muligheden for at undgå et delefilter, og muligvis hæve outputtet lidt i bassen, så man kan holde størelsen på højttaleren lidt nede.
Ved godt at kravene er høje, og tipper prisen lidt over, så må der genforhandles med køberen. Men kom med jeres bud, al hjælp er velkommen 
|
| Til top |
|
| |
E30NA Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2013 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 23 Juni 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved godt du gerne vil bygge selv men prisen går meget hurtigt op - og det skal være muligt at transportere.
dette var en anden mulighed:
Yamaha
ca 2400 kr - så kan i sætte mic og gitar til og vægten er 11 kg
|
| Til top |
|
| |
E30NA Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2013 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for indsparket. Det var selvfølgelig også en mulighed og købe en færdiglavet. Har haft lidt kig på to fra Monacors IMG Stageline, der holder sig inden for budgettet. Men er lidt lun på og lave noget DIY, da jeg er ret overbevist om at man ville kunne få mere vellyd per kr på den måde.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 23 Juni 2013 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu véd jeg jo ikke, hvilke muligheder du har inden for selvbyg - færdigheder, adgang til udstyr o.s.v. Men, kast et blik på Bill Fitzmaurice' hjemmeside, han er en amerikansk musiker & højtalerkonstruktør. Dette er et af hans simple, lette og små bokse (husk at gange målene med 2,5 for at få dem i centimeter):
http://www.billfitzmaurice.com/Jack.html
Du må desværre selv C&P linket, funktionen plejer ikke at fungere i firefox browseren. Der er links til hans andre konstruktioner på ovennævnte side.
|
| Til top |
|
| |
E30NA Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon: tak for linket. Har luret lidt, og følsomheden er ret høj på hans horn. Det bekymrer mig bare lidt at bassen er så vigene, da det er vigtigt at højttaleren kan spille hele frekvens området fra bassen til diskanten. De er med i mine overvejelser.
Jeg har fundet det her modul fra Hypex: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2931
Vil den kombination med Hypex modulet og de to enheder komme til og virke efter hensigten? Jeg kan se at Monacor selv anbefaler et basreflex kabinet på 45L, så det vil være muligt og lave forstærkeren rimelig kompakt.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke, at du skal være altfor bekymret for basoutputtet. Dels er det begrænset, hvad et alm. keyboard kræver, dels er man, når man kommer fra hifi-perspektivet, tilbøjelig til at lægge en overdrevet vægt på basbehovet i instrumenthøjtalere. Det reducerede output i bassen i Bills horn er en naturlig konsekvens af den høje følsomhed, men netop denne gør det osse muligt at EQ'e uden de store problemer. Basoutputtet bekymrer tilsyneladende ikke Bill, og han er selv bassist (elbas).
Den nævnte Hypex burde sagtens kunne trække Monacorenheden - du skal dog have tjek på, at det samlede system (inkl. keyboardet) gør det muligt at styre lyden efter musikeres behov. Da størrelse er en faktor, kunne du overveje f.eks. en 37 liter konstruktion med en refleksafstemning en smule under den anbefalede for en 45 liters. Husk, at volumenanbefalinger som regel er boksens interne volumen - hertil skal du så lægge hvad boksens vægge og eventuel afstivning fylder.
|
| Til top |
|
| |
mmunk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg snakker nu ud for mine egne erfaringer ang at spille musik og jeg har næsten lig med nul erfaringer for diy.. men en af de pianister jeg har spillet med har 3 forskellige forstærkere.. den første og primære-fuldtone diy.. den anden til øve-fuldtone købt færdig den tredje til koncert hvis den første dør-horn/bas.. en ting der går igen hos de pianister jeg kender er fuldtoner... store fuldtoner på en 10-12" og så i basrefleks og det lige meget om de købt eller bygget selv.. dette syntes jeg du ska tænke på i din søgen :)
__________________ mit anlæg
Mit DIY projekt
hilsen mmunk
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2013 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den løsning du nævner, Mmunk, er givetvis både billig, effektiv og nem, med den rette enhed. Men den har visse begrænsninger, bl.a. m.h.t. spredningen i diskanten - det kan betyde en del, såfremt man ønsker, at andre musikere og publikum osse skal kunne høre, hvad der sker...
|
| Til top |
|
| |
mmunk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 25 Juni 2013 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ka godt passe, jeg spiller akustisk så vil ik gøre mig mere klog på de få erfaringer jeg kan trækker der fra samt fra mit hifi :-)
__________________ mit anlæg
Mit DIY projekt
hilsen mmunk
|
| Til top |
|
| |
E30NA Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2013 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lige nøjagtigt derfor jeg spørger, for jeg tænker selvfølgelig lidt i hifi baner 
Grunden til at jeg tænker sådan på selve bas outputtet er, at den også skal kunne bruges som stand alone enhed, hvor den skal kunne varetage bassen og trommerne fra keyboardet.
Jeg har ikke meget forstand på PA, og går også og tænker på hvor meget max SPL skal ligge på, hvis den skal kunne følge med andre instrumenter? Feks en uforstæket violin eller et sæt trommer og sådan, der jo kan spille ret højt i sig selv.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2013 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enhver, der selv har prøvet at sætte sig ved et trommesæt véd, at et sådant kan larme en del... . Det kan være svært uden videre at sætte dB-tal på kravene, men til formålet vil jeg tro, at 115 dB / 1 meter må være et minimum. 120 dB ville være rart. Hvis de 97 dB's følsomhed, som Monacorenheden opgives til, står til troende, når man (på papiret) 117 dB v. 100 watt. En af grundende til min begejstring for Bill Fitzmaurice' konstruktioner er netop følsomheden, som gør det betydeligt nemmere at opnå pæne lydtryk, uden nødvendigvis at have kæmpeforstærkere til rådighed. Prisen er så, at boksene er sværere at bygge .
|
| Til top |
|
| |