Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 01:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Partner til XT25TG30-04? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hej drenge.

Jeg har et sæt XT25TG30-04 liggende, og jeg tænkte på hvilke parametre jeg skal kigge på, for at finde en makker til dem til
et 2-vejs hygge-bygge-projekt.

Frekvenskurven på enhederne er oplagt.
Følsomheden på de 2 enheder skal helst passe sammen (gør dette sig også gældende hvis en 4 ohm's diskant bliver
kombineret med en 8 ohm's bas/mellemtone).
Andre ting jeg skal være opmærksom på?

Bud på en 8" der kunne gå godt til et 2-vejs system med ovenstående enhed modtages med kyshånd.

Har kigget lidt på denne enhed, som jeg synes ser fornuftig ud:
22w-4534g00

Men den er sikkert helt hen i hampen pga den noget højere følsomhed, og så kan jeg ikke gennemskue om de 2 nævnte
enheder kan nå hinanden på frekvenskurven?

Formålet med hygge-bygge-projektet er 90db følsomhed eller mere, samt dybere bas end mine standerhøjttalere jeg har nu
(Gulvhøjttaler).

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Du nævner ikke hvilken højttaler du har nu, eller hvor dyb bassen er.

Hvis du prøver at google XT25TG30-04, vil du nok ikke finde nogen forslag til 8", fordi den vil give en lidt ulden
mellemtone, og den er ikke hurtig nok til at møde en diskant - der vil være for stor forskel på en 8" og en diskant.
Hvis du er ligeglad med mellemtonen, og kun ønsker dyb bas - så læs ikke videre her, for jeg kan kun anbefale mindre
basser !

Men prøv 18cm/6,5" eller mindre og du vil få en mere harmonisk højttaler. Der findes masser 18cm enheder hos:
Audiotechnology, Scanspeak, Vifa og SB Aacoustics. Med Audiotechnology 18cm C-Quence enheder kan du få en ret
dyb bas, men 6,5" har sin begrænsning m.h.t. rummets størrelse.

Og Troels Gravesen har nogle forslag på sin hjemmeside:    
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspe
aker_Projects.htm#Vifa

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Tak for svar

Ja det var det jeg var bange for. Men det kunne være der var en 8" der kunne klare jobbet.

Har mine selvbyg troels gravesen CSM, som spiller noget ala 50hz på -3db men med en følsomhed på kun 86-87 stykker.

Det er mere lidt højere følsomhed + lidt mere hug der er interessant i dette projekt end det er dybbas.

Blev inspireret af denne:
Bostrup

Så det kan godt lade sig gøre, men nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvordan den nævnte højttaler lyder. Det er måske
først muligt med et højere budget mht enheder? :)

Mvh

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:

Formålet med hygge-bygge-projektet er 90db følsomhed eller mere, samt dybere bas end mine standerhøjttalere jeg har nu
(Gulvhøjttaler).

Mvh

Hvis du ønsker en samlet følsomhed omkring 90 dB skal du være opmærksom på, at din bas/mellemtone enhed taber niveau i de dybe frekvenser pga. det såkaldte baffelstep.
Du skal derfor finde en enhed, der ligger 3-5 dB højere (ifølge data sheet) end de 90 dB.
Så begynder det at blive svært.

I data sheets opgives enheders følsomhed typisk fra "infinite baffel" målinger. Dermed ment, at enheden har siddet monteret i en meget stor plade (typisk en væg), der har støttet enhedens udstråling.
Når enheden pludselig sættes i en mindre plade (fronten på en højttaler), opnår den ikke samme støtte. I praksis betyder det, at alle frekvenser med bølgelængder, der er længere end frontbafflens bredde, falder i niveau med 6 dB (teoretisk set). Da enheden typisk opnår lidt støtte fra spillerummets væg bag højttaleren, bliver det faktiske baffel-step oftest omkring 3-4 dB.

For at få en flad frekvenskurve på din højttaler, bliver du nødt til at sænke niveauet på enheden/enhederne over baffelstep frekvensen, så de kommer ned i niveau med den dybe bas.

Regn derfor med, at det er din basenhed, der styrer den samlede højttalers følsomhed, og resten af enhederne må så tilpasses i niveau (kan kun sænkes i passive filtre), så de passer.
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg var klar over at der mistes på de dybe frekvenser. Det andet var jeg ikke klar over.

Så vidt jeg kan se på Brostrup højttaleren, har den Vifa NE 225 en følsomhed på 90db, og følsomheden i den færdige højttaler
lyder stadig på 90db?

Men det du siger er at jeg bør finde en bas/mellemtone med væsentlig højere følsomhed end de diskanter jeg har liggende, hvis
jeg gerne vil ende på 90db følsomheds højttaler?

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Jeg var klar over at der mistes på de dybe frekvenser. Det andet var jeg ikke klar over.

Så vidt jeg kan se på Brostrup højttaleren, har den Vifa NE 225 en følsomhed på 90db, og følsomheden i den færdige højttaler
lyder stadig på 90db?

Men det du siger er at jeg bør finde en bas/mellemtone med væsentlig højere følsomhed end de diskanter jeg har liggende, hvis
jeg gerne vil ende på 90db følsomheds højttaler?

Enheders følsomhed opgives nogle steder med forskellige referencepunkter (tilført spænding på enheden). Det kan være en forklaring.

Men jeg vil mene, at den nævnte Bostrup højttaler bør have en noget lavere følsomhed end de angivne 90 dB (hvis opgivet efter samme reference som Vifa NE 225 enhedens data sheet).

Der er selvfølgelig en grænse for, hvor højt op, du bør gå med basenhedens følsomhed i forhold til diskantens. Du skulle jo helst ikke ramme alt for højt over diskantens niveau, efter du har taget højde for baffelsteppet.
Diskantens niveau kan som sagt ikke hæves i et passivt filter og man bør helt undgå at skulle dæmpe basenheder.

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hvis målet er en gulvhøjttaler med mere punch end din CSM og lidt højere følsomhed, ville jeg nok gå efter en 2½-vejs med 2 stk 6½" basser.

Her kan du bruge den ene 6½-er til at kompensere for baffelsteppet og så har du mulighed for at ramme en samlet følsomhed i nærheden af de 90 dB (hvis dine 6½ tommer enheder har i omegnen af denne følsomhed opgivet).

Med 2 stk 6½ tommer enheder får du også et membranareal i bassen svarende til lidt mere end en 8 tommer enhed.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig umuligt at sige uden målinger, men vil du mene 93db bas/mellemtone til en 90db diskant er passende?

Eller skal vi højere op

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Nej, du bør nok ikke gå meget højere op.
Dæmpning af diskanten er som sådan ikke noget problem, hvis det blot er et par dB.

Baffelsteppets størrelse afhænger også af, hvor tæt du placerer din højttaler op ad vægge osv.

Men jeg ville som sagt nok foretrække at gå på kompromis med størrelsen af enheden og så benytte to mindre enheder i stedet.

Alternativt skal du bygge en decideret 3-vejs konstruktion.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ja en 2½-vejs lyder godt nok som vejen frem i dette tilfælde, men det var også for at forsøge at simplificere delefilteret at det
var 2-vejs jeg havde i tankerne, men det er måske ikke muligt.

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

2½-vejs filteret bør ikke være så meget mere kompliceret end 2-vejs filteret.

Den ene bas skal kun have et low-pass filter, der deler omkring baffelstep frekvensen.

Den anden bas skal ligeledes kun have et low-pass filter, der deler ved delefrekvensen med diskanten.

Så det bliver ikke meget voldsommere, end hvis du med éen 8" enhed først skulle kompensere for baffelstep og bagefter dele til diskanten.

2-vejs med 8" basenhed er bestemt muligt.
Troels Gravesen har også lavet en sådan konstruktion for to år siden, hvor han bl.a. benyttede en Scanspeak 21W bas.

Men din XT25 kan ikke lide at blive delt lavt (helst ikke meget under 2 - 2.5 kHz alt efter filterstejlhed), hvilket er kravet for at få en 2-vejs med en 8" til at fungere.
Så hvis du virkelig vil holde fast i denne ide, bør du nok finde en anden diskant, der kan deles markant længere nede - gerne helt nede omkring 1 kHz.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2013 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Ok, så det er ikke at bruge en 8" i 2-vejs men snarere diskanten der ikke kan spille lavt nok. I mine øjne ser det jo bare ud til
at den fint kan klare ned til 1Khz :)

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2013 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Sammensætninger af enheder er altid et spørgsmål om at indgå kompromiser, så man opnår en nogenlunde lineær frekvenskurve i det hørbare spektrum.
Herudover kommer så ligeså vigtige faktorer såsom faseintegration og forvrængning.

Faseintegrationen foretages i filterdesignet. Der simuleres typisk et filter, som har en nogenlunde flad frekvenskurve og fornuftig faseintegration i delefrekvensen(erne).

Forvrængning undgås ved at man kun lader enhederne arbejde under optimale forhold.
Bassen skal ikke arbejde for højt i frekvens (den bliver også for langsom).
Mellemtonen hverken for dybt eller for højt.
Diskanten bør heller ikke presses for lavt.

Zaph har testet en masse diskanter herunder Vifa XT25.
Det konkluderes at enheden forvrænger betragteligt under 2kHz til trods for dens angivne Fs omkring 500 Hz.
Der gives ingen "vandfald" plots (over forvrængningen), men det er vist alment kendt for denne enhed.
Samtidig anbefales det at dele denne enhed ved minimum 2 kHz LR4 (4. ordens filter) eller minimum 2.5 kHz LR2 (2. ordens filter).

Den "rigtige" 8" kan godt benyttes i en 2-vejs. Men der er virkelig tale om et kompromis.
Det er bestemt ikke en fordel at lade den samme enhed spille fra 35-40 Hz og helt op til omkring 1.5 kHz.
Troels Gravesen testede to 8" enheder i sit projekt fra 2011. En OEM enhed (unavngiven) og en Scan-speak 21W. Diskanten var en Scan-speak D2904 710003.
Diskantdomen kunne sagtens deles lavt. OEM enheden (8") slap rimeligt fra at spille hele vejen op til diskanten. 21W enheden kunne også komme til at fungere.
Men 21W har slet ikke i nærheden af den følsomhed, du søger.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2013 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Måske derfor Troels blev nødt til at få special designet sin enhed.

Tænkte bare at der måske var en 8" der kunne deles højt nok og havde en fornuftig følsomhed, hvis blot det kom til at koste
lidt på dybbassen

Evt en 1,25 eller 1,50" diskant der kan nå længere ned men måske mister pusten fra 16Khz og opefter? Godt nok ikke "hi-fi"
rigtigt efter moderne standarder, men kan ikke høre ret meget deroppe alligevel

Jeg kan næppe være den første der vil lave en 2-vejs højttaler med 8" bas/mellemtone :)

I en 2½-vejs spiller begge bas/mellemtoner bassen, hvor så den ene bliver afskåret fra mellemtonen. Så man dæmper vel
egentlig bas området for frekvenskurven bliver linær?? Eneste smarte ved dette fremfor en 3-vejs såvidt jeg kan se er at
man kan få en lidt slankere/kone-venlig højttaler da man kan spare lidt på bassens størrelse da der er 2 enheder til at spille
bassen? :)

Tænker D'Appolito er nemmere at gå til? Et skud i tågen er at formålet her er at begge bas-mellemtoner spiller samme
område for at hæve følsomheden på den givne enhed brugt med 3db? på den måde ville jeg både få højere følsomhed og
membran-areal, eller hvad?

Kan det lade sig gøre at komme i gang med mine egne målinger for en 1000-1500kr? For det lyder ikke til at jeg kommer
udenom at måle på sagerne før jeg kan bygge noget som helst :)

Tusind tak for inputs so far Enthusiast.

Alternativt må jeg bare begynde at spare sammen til Troels Gravesens TQWT, som jeg har haft et godt øje til fra starten af,
men begyndte med CSM'en, da jeg kendte lidt til enhederne og at den var noget nemmere at gå til som DIY nybegynder :)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Der er en pendant til en 8" Vifa M21WN-07-04, som Scanspeak vist nok fremstiller. Denne er dog med gummi ophæng. Frequence.dk har brugt denne som erstatning for Snell E3's basmellemtone på et tidspunkt. Denne kan fint bruges op til 2-2300hz i et 2-vejs system.

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2013 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Tænkte bare at der måske var en 8" der kunne deles højt nok og havde en fornuftig følsomhed, hvis blot det kom til at koste
lidt på dybbassen

Det kan også lade sig gøre med valg af de "rigtige" enheder. Men jeg skal ikke gøre mig klog på, præcis hvilke enheder, der kan være egnede - og hvilke man skal holde sig fra. Det har jeg ikke forstand på.

rskriver skrev:

Evt en 1,25 eller 1,50" diskant der kan nå længere ned men måske mister pusten fra 16Khz og opefter? Godt nok ikke "hi-fi"
rigtigt efter moderne standarder, men kan ikke høre ret meget deroppe alligevel

Så kan man jo næsten lige så godt gå hele vejen og lave en 3-vejs

rskriver skrev:

I en 2½-vejs spiller begge bas/mellemtoner bassen, hvor så den ene bliver afskåret fra mellemtonen. Så man dæmper vel egentlig bas området for frekvenskurven bliver linær?? Eneste smarte ved dette fremfor en 3-vejs såvidt jeg kan se er at man kan få en lidt slankere/kone-venlig højttaler da man kan spare lidt på bassens størrelse da der er 2 enheder til at spille
bassen? :)

Den ekstra bas i 2½ vejs konstruktionen benyttes i princippet til at hæve følsomheden af højttaleren, da baffelsteppet udlignes i frekvenserne under denne frekvens. Samtidig boostes højttalerens bas-formåen pga. det fordoblede membranareal.
Du vinder ca 3 dB ved den ekstra enhed i bassen, hvilket passer meget godt med tabet pga. baffelstep.
Man skærer den deciderede basenheds bidrag væk over baffelsteppet, så man slipper for at skulle dæmpe begge basenheder i frekvenserne over baffelsteppet.
Der skal ikke dæmpes noget i bassen.
Fordelene er som du nævner højere følsomhed end i 2-vejs konstruktionen og småt "footprint".

rskriver skrev:

Kan det lade sig gøre at komme i gang med mine egne målinger for en 1000-1500kr? For det lyder ikke til at jeg kommer
udenom at måle på sagerne før jeg kan bygge noget som helst :)

I princippet skal du jo blot bruge en målemikrofon, en mikrofonforstærker/mixer samt et fornuftigt lydkort til din computer - evt. USB lydkort, hvis du bruger bærbar computer.
Målesoftware kan downloades gratis - bla. hos Holm Acoustics

Hermed kan du måle frekvens og fase på dine enheder. Impedans mm. skal der mere avanceret udstyr til såsom eks. CLIO.
Selvfølgelig får man, hvad man betaler for. Ovenstående foreslåede udstyr er billigt og præcisionen af mikrofonen er måske ikke perfekt.

Jeg har ikke selv måleudstyr, men har indtil nu modtaget hjælp fra kyndige selvbyggere til de få målinger, jeg har fået foretaget.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2013 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Godt bud.

Det må være denne her, da M21WN-07-04 ikke findes nogle steder. Eller kontakter man Scan Speak direkte?

M21

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2013 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Der er en pendant til en 8" Vifa M21WN-07-04, som Scanspeak vist nok fremstiller. Denne er dog med gummi ophæng. Frequence.dk har brugt denne som erstatning for Snell E3's basmellemtone på et tidspunkt. Denne kan fint bruges op til 2-2300hz i et 2-vejs system.

M21WO39-08

Det virker da som et udmærket forslag ja.
Med en følsomhed lige under 90 dB ender man op med noget der ligner 86 dB i den færdige konstruktion.
Det er da til at leve med.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Godt bud.

Det må være denne her, da M21WN-07-04 ikke findes nogle steder. Eller kontakter man Scan Speak direkte?

M21

Fuldstændigt korrekt. Nej, den anden enhed kan ikke købes mere til DIY, men de fremstilles dog af Scanspeak specielt til snell højttalerne til Hirezservice.com, så der er reserve dele til snellerne. Ikke billigt, men godt.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2013 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Enthusiast skrev:

Den ekstra bas i 2½ vejs konstruktionen benyttes i princippet til at hæve følsomheden af højttaleren, da baffelsteppet udlignes i
frekvenserne under denne frekvens. Samtidig boostes højttalerens bas-formåen pga. det fordoblede membranareal.Du vinder
ca 3 dB ved den ekstra enhed i bassen, hvilket passer meget godt med tabet pga. baffelstep.Man skærer den deciderede
basenheds bidrag væk over baffelsteppet, så man slipper for at skulle dæmpe begge basenheder i frekvenserne over
baffelsteppet. Der skal ikke dæmpes noget i bassen.Fordelene er som du nævner højere følsomhed end i 2-vejs konstruktionen
og småt "footprint".

Så med en 2½-vejs á 1stk 90db diskant + 2stk 90db mellemtoner vil man typisk lande omkring 90db følsomheds højttaler,
mens man med en 2-vejs á 1stk 90db diskant + 1stk 90db mellemtone typisk vil lande omkring 87db, er det sådan det skal
forstås?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum