Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 13:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: MM spændings problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har et mindre problem på indgangen af min DIY MM Riaa. Der står en spænding på 115mV. på indgangen ved 47kOhms belastning, denne spænding falder til 6mV. ved 1kOhms belastning, men dette er dog mere end jeg tør lade PU'en udsættes for.
Det er Phono Dude Riaa'en jeg har bygget, dog med den modifikation at der er et 7025/ECC803S som indgangs rør, i stedet for et 5755 rør. Jeg var godt klar over dette ville give en spænding på indgangen, men ikke at den var så høj.

Er der en god løsning på dette eller er det bare en ommer?

Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hej
Det er klart, når din katode på indgangsrøret er koblet direkte til stel, vil gitteret altid forsøge at trække lidt gitterstrøm, og derfor for du en lille spænding over 47k modstanden i indgange, og det kan nemt dræbe din pick-up, så den går ikke. Hvis du vil køre med den konstruktion, skal du have en kondensator i serie med gitteret, før 47k modstanden i indgangen.

Mvh
Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2014 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hej Allan
Ja, det var netop det jeg frygtede, det er nok svært at finde en kondensator der ikke farver lyden, når det er på indgangen, kondensatoren skal også være af en ret stor størrelse for ikke at skære bunden af, ca. 5uF = 4Hz (-3dB)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Januar 2014 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hvad er dit problem med 5755 røret??? Det er valgt netop for IKKE ha´ det problem du beskriver

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2014 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke noget problem med 5755 røret, andet end det er svært at finde så mange forskellige mærker, det er primært JAN Raytheon der kan fås.
Det skal siget jeg har en PHONO DUDE RIAA med 5755 rør i indgangen og ECC83 i udgangen og denne fungerer helt efter bogen.
Men jeg ville jo prøve med ECC803S/7025 i indgangen i stedet for, da jeg har en del forskellige slags af disse på lager, derfor lavede jeg en ekstra riaa med ECC803S, jeg havde godt læst at det ville give en spænding på indgangen, men havde ikke troet det ville være så meget.
Jeg har forsøgt mig med kondensator i indgangen, men dette påvirker tydeligt lyden, da man kan høre ret stor forskel på de forskellige kondensatorer her.

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2014 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Nå, så må jeg lave RIAA'en om, så der sidder 5755 rør i indgangen som på den originale konstruktion.
For jeg kan ikke forene mig med lyden gennem kondensatorer på dette sted, påvirker lyden for meget.

Det letteste er at købe en 5755 til ECC83 konverter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes