Forfatter |
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 26 April 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvori består forskellen på de to ovennævnte modeller?
Frontpladen er selvfølgelig forskellig, men der må da være mere end det til at retfærdiggøre prisforskellen. De tekniske data er ikke så forskellige - eneste forskel er følsomheden og vægten (vel begge dele pga. frontpladen). __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
Sendt: 26 April 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kun forpladen til forskel, men forpladen i ALU er til gængæld ret dyr at fremstille. At man så selv kan fremstille en forplade til den nu gamle 9700 der ikke laver samme fasedrej og har i mine øre en meget bedre lyd, det er jo en helt anden sag. (Brug evt. noget 2mm neopren-gumme fra en hobby forretning til din egen 9700 forplade!)
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter
Hvordan laver man en frontplade som ikke laver det fasedrej du nævner? __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
Til top |
|
|

Branche medlem
|
Sendt: 27 April 2004 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det lang tid sigen jeg brugte denne diskant, men den er ikke dårlig, hvis man selv laver en forplade.
Du kan ikke undgå fasedrej med hverken 9900 eller 9700, da der jo er tale om en 1 tommer tweeter, men du kan selv tune de øvereste oktav fra en 9700 til din personlige smag ved at lave din egen forplade.
Brug evt. noget 2mm neopren gummi, som du kan købe i en hobbyforretning (koster ca. 20 dkr. pr. ark). Ligeledes dobbelt-klæbende tape fra f.eks. 3M, som kan klistre på neopren.
Du skal også købe en passer med monteret skæreblad (koster også ca. 20 dkr), således du kan skære ud til et hullet i midten, samt lave selve pladen ca. 130mm i diameter.
Hullet i midten skal være ca. 42 mm (så vidt jeg husker), det fik jeg et godt resultat med.
Du skal sørge for du laver en helt glat forplade til dit kabinet, dvs. du også skal undersænker neoprenforpladen med 2mm. Ellers hjælper arbejdet ikke.
Det du opnår er faseskålen fra 9900 forpladen helt undgåes og dermed bedre lyd. Den originale 9900 forplade spiller efter mine øre for hård, dvs. du kan undgå denne skinger, samt du kan også fin-tune 9700 diskanten med forpladen akustisk, til helt at undgå puklen på 12kHz.
Jeg vil nok anbefale du har lidt tålmodighed til "operationen" og akustisk måleudstyr kan her være til stor hjælp, derved når du hurtigere dit mål.
Forresten, så er 9300 født til at spille flot, men spiller måske "lidt for flot" og mangler måske lidt mere "krop", som nok er det du søger.
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget interessant. Det kunne være jeg skulle præøve det  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
Til top |
|
|

Branche medlem
|
Sendt: 28 April 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er MEGET at arbejde med og man bliver ALDRIG færdig, uanset hvad man begiver sig ud i, om det så er fra sub-bas til de øverste oktav
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel faktisk det der gør DIY sådan en pragtfuld udfordring for så mange entusiaster - at der ikke findes en endegyldig løsning som er den "bedste"
Det faktum giver jo netop muligheden for at man selv kan eksperimentere, diskutere og afprøve teorier i det uendelige - og muligheden for en gang i mellem at få en rigtig go' idéer 
Havde man kunne stille den "perfekte" højtaler op på en formel, havde der jo ikke været noget at udvikle på.
Prøv løs... __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 28 April 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
Der er kun forpladen til forskel, men forpladen i ALU er til gængæld ret dyr at fremstille. At man så selv kan fremstille en forplade til den nu gamle 9700 der ikke laver samme fasedrej og har i mine øre en meget bedre lyd, det er jo en helt anden sag. (Brug evt. noget 2mm neopren-gumme fra en hobby forretning til din egen 9700 forplade!)
_______________ Med venlig hilsen, Peter |
|
|
Hej Peter !
Vil det sige at 9700 ikke har alu forplade, den 9700 jeg har har alu forplade.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 28 April 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist også det, Peter fortæller. Ifølge ham kan det laves bedre hvis man selv laver en forplade der IKKE er af aluminium - det er ihvertfald sådan jeg læser det.  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 April 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Det er vist også det, Peter fortæller. Ifølge ham kan det laves bedre hvis man selv laver en forplade der IKKE er af aluminium - det er ihvertfald sådan jeg læser det.  |
|
|
Hej Ronin !
Jeg læste det som at det var 9900 der har alu forplade og ikke 9700 og at man kunne lave en alu til 9700.
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at se på www.d-s-t.com.
9900 har en ret stor frontplade, med let horn-udforming. Det er denne som er i alu, og som omtales her.
9700's forplade er ligeledes i alu, men er mindre og helt flad (billigere at producere), hvorfor der er en væsentlig prisforskel. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 April 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
Prøv at se på www.d-s-t.com.
9900 har en ret stor frontplade, med let horn-udforming. Det er denne som er i alu, og som omtales her.
9700's forplade er ligeledes i alu, men er mindre og helt flad (billigere at producere), hvorfor der er en væsentlig prisforskel.
|
|
|
Hej Frede1977 !
Jeg ved ikke om det du skrev var stilet til mig, vis så vil jeg sige at de to enheder kender jeg godt, vad angår lyden vil jeg sige at 9900 er lidt slanker i de neder diskandt vor 9700 er lidt varmer det giver ledt mere krop og fylde.
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej  
Ja, det var stilet til dig.
Jeg har også været ved at eksperimentere med de to enheder, og er nået til samme konklusion som dig. Kan nok egentlig bedst lide lyden fra 9700, men jeg erkender at 9900 er bedst  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
Til top |
|
|