Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ny Spole i delefilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kideh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2014 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg fik endelig taget mig sammen til at åbne min ene Cerwin Vega CLSC-10 efter at diskanten var blevet meget stille.
Som i kan se på billedet forneden har den ene spole det ikke helt så godt! (Under spolen står der 0.38mH-1)

Nu ville jeg gerne høre jeres råd til hvilken spole jeg skal købe istedet.
Ud fra nogle andre posts herinde søgte jeg mig frem til denne.. kan den anvendes :)?
Europe-audio.com spole 0.38mH

- Kideh
Til top Vis Kideh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kideh

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Marts 2014 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

I princippet ja, bare den har den rigtige værdi (0,38 mH). Men, jeg undrer mig lidt over, at en delefilterspole kan ødelægges på den måde, uden at diskantenheden osse er stået af... Har du testet enheden?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kideh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2014 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Aner heller ikke hvordan! Jeg har testet enheden på det andet delefilter, der spiller den fint og fuldstændig ligesom den anden.
Mht spolen: Har modstandsværdierne noget at sige her? (0,195OHM på den jeg linkede til)

- Tak for svaret :)

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Marts 2014 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at 1 tallet står for 1mm tråd, forskellen på modstanden i 0,8mm og 1mm vil nok ikke være alverden, men du kunne tage en 0,39mH i 1mm tråd og vikle et par omgange af.
En tredie mulighed er en luft spole i 1,4mm tråd.

Er du iøvrigt sikker på at spolen er defekt, der skal meget til at brænde en solid kobber tråd over, og delefilter teknisk sider spolen ikke i serie med diskanten, Men den kan selvf. være kortsluttet.
Du kan evt. give os et billede af printets forside og bagside, Har du tjekket lodninger? 

Og så må jeg lige advare mod det firma du vi handle hos, jeg har bestil dele der den 11 feb. og ikke set noget endnu, der er efter flere rykkere lovet til d. 24.! På den anden side er det billigt, nemt og vel assorteret. 
Når du er sikker på hvad der skal skiftes kunne handle hos Dansk Audio Teknik så sparer du fragt.

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Marts 2014 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

God ide med at tjekke lodninger, men det er heller ikke helt usandsynligt at det er en printbane, som er brændt af. Printbanerne brænder i hvert fald af før den kobbertråd, der sidder på spolen!
vh

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Kideh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2014 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Hej igen..

her et lille album med nogle lidt større billeder (kunne ikke uploade herinde :))
Delefilter billeder

På nogle af billederne er der en ledning med på.. jeg testede en bro over spolen med en full-range højtaler (virkede)

Og tak for advarselen! Ikke sjovt at bestille og derefter vente i flere måneder :O

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Marts 2014 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Det kan normalt ikke svare sig for en fabrikant, at spare på spolen i forbindelse med en diskantenhed. Faktisk mener jeg, at du kan tillade dig at ignorere modstanden i spolen, og blot gå efter spolens induktans (den der er opgivet i mH). 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Marts 2014 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Kideh skrev:
Jeg har testet enheden på det andet delefilter, der spiller den fint og fuldstændig ligesom den anden.

Så ville jeg prøve samme test med spolen.

Spoler i delefiltre sidder normalt ikke i serie med diskanten, så det er ikke den mest oplagte fejlmulighed hvis diskanten er svag. Den smeltede plastik udenpå spolen har ingen betydning for funktionen, og kobbertråden ser intakt ud. Jeg tror ikke at det er spolen du skal fokusere på.

Svag diskant skyldes oftest en defekt kondensator/elektrolyt. En af modstandene kan også være problemet.

Og efter at have set dine billeder, kan jeg se at der sidder en lille gul PTC i serie med diskanten. Dem har jeg tidligere skiftet mange af i andre delefiltre for svag diskant.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2014 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har, ved hjælp af dine billeder, tegnet diagram over den del af delefilteret der er relevant for diskanten.

Jeg vil stadig mene at du skal glemme spolen, og starte med PTC´en.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2014 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Kideh skrev:

På nogle af billederne er der en ledning med på.. jeg testede en bro over spolen med en full-range højtaler (virkede)

Det er egentlig ikke spolen du bypasser med den ledning, men de to kondensatorer C1 og C2. Jeg er ikke helt sikker på hvordan du har testet, men hvis det virker ens med begge delefiltre med ledningen på, er det altså en af de to kondensatorer (eller begge) der er synderen.

Kideh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2014 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

@Stanley mange tak for at tage et kig på det her!

Tester lige spolen alene så snart jeg er hjemme fra arbejde!
Mht PTCen kan den bare bypasses med en ledning for at teste? (Bruger igen en gammel full-range til test)

Er rimelig ny til meget af det her men et eller andet sted skal man jo starte

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2014 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Din ledning er placeret som den grønne streg på tegningen her :

DU MÅ IKKE SÆTTE LEDNINGEN DIREKTE OVER SPOLEN.

PTC´en er en lille modstand som har den virkning at den dæmper signalet til diskantenheden når den bliver varm. Den sidder der altså for at beskytte diskantenheden hvis du spiller højt i længere tid. Den kan du godt bypasse.

Kondensatorerne C1 og C2 sidder der for at begrænse de lave frekvenser. Hvis du bypasser dem som du har gjort, slipper der mere igennem. Hvis du har en fuldtoneenhed på terminalerne i stedet for en diskantenhed vil den sige mere. Hvis PTC´en ikke er afbrudt men bare vokset i modstand, kan det måske snyde så du tror at det er ok når du bypasser kondensatorerne.

Hvis du ikke er sikker på hvor du skal placere ledningen, er det nok en bedre løsning at bytte komponenter med det raske delefilter til du flytter fejlen. Altså samme princip som da du testede diskantenheden. Hvis du sætter ledningen fra plus til minus, bliver det jo en kortslutning af indgangen og det er din forstærker ikke så glad for.

Kideh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2014 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

jamen i havde alle ret med at det ikke var spolen!
At hoppe over PTCen virkede heller ikke, så tog jeg den grove vej ved lige at tage både C1 og C2 ud af printpladen og bruge
dem fra det fungerende delefilter.. så skete der noget igen!
Og nu hvor jeg allerede var i gang tog jeg også PTCen ud, den målte 1Ω hvor den anden var på 0.6Ω

Så jeg skal lige finde 2 nye kondensatorer og en PTC så håber jeg den kører igen :)

Tak for alle svarene, nu fik jeg da i hvert fald lært lidt omkring delefiltre

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Marts 2014 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

PTC modstanden fejler sikkert ikke noget. PTC står for positiv temperatur koefecient. Dvs. modstanden stiger med
temperaturen. Har den lige været udloddet eller du har varmet den op med hænderne, - vil den have højere modstand end den
"kolde" du sammenligner med. Tror dine kondensatorer er futtet af, hvad dit forsøg jo også indikerer.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Marts 2014 kl. 05:26 | IP-adresse registreret  

Skift alle elektrolytter ud med rullefilms kondensatorer (samme type som de gule).
De er noget dyrere, men det betaler sig
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes