| Forfatter |
|
Sezuan Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 23 Maj 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg surfede lige en smule rundt på nettet her til aften og faldt over noget ganske interessant på HIFI-Imports hjemmeside, hvor de fortæller en smule om hvordan man måler den reelle udgangseffekt på sin surround receiver.
(Nedenstående taget fra www.hifi-import.dk )
For at beregne udgangseffekten, skal du kende virkningsgraden, som i teorien ligger på ca. 78,5 % for et ideelt effekttrin, men i praksis ligger det nok omkring 60 % (virkningsgrad = 0,6) for et klasse B effekttrin, som alle vores receivere er. DVS. receiveren har et effekt tab på ca. 40 % som går tabt i komponenterne. Det er især udgangstransistorerne der har det store effekt tab, som du også kan mærke via den varme som receiveren giver.
Formelen for at regne udgangseffekten ser sådan ud:
Udgangseffekt pr. kanal = (Effekt fra lysnettet * virkningsgrad) / antal kanaler
Et eksempel med f.eks. Yamaha RX-V640 surround receiver, der har et effektforbrug fra lysnettet på max. 320 watt. Den maksimale udgangseffekt er på 6x135 watt ifølge producenten. Den reelle effekt er:
(320 * 0,6 ) / 6 = 32 watt pr. kanal.
Den reelle effekt på RX-V640 er altså 6x32 watt. Det er ikke kun Yamaha der har "lidt" for høje effekt opgivelser, der er alle producenter der gør det (Sony, Pioneer, Onkyo, Denon osv.). Yamaha er faktisk en af dem der ikke pynter så meget på effekt tallene som så mange andre mærker, det er især No Name mærker der opgiver forkert udgangseffekt.
Det vil sige at på f.eks Yamaha's største surround receiver, hvor effektforbruget er på 500W, kan den ikke levere mere end 50W til hvert kanal i et 6.1 surround system. Dvs at den kun, hvad Watt angår, er 28W (ca. 44%) pr. højttaler bedre end en Yamaha RX-V640. Rystende, selvom jeg udemærket godt ved at der er andre faktorer der spiller ind, når man skal bedømme kvaliteten af en receiver.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 23 Maj 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan altid betale sig at kontrollere producenternes tal. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har set forstærkere der praler af en udgangseffekt der er højere end det maksimale effektforbrug fra lysnettet.
Det kunne lade til at enkelte producenter kan "trække" effekt ud af den luft der omgiver forstærkerne. Vi bør derfor ikke tvivle deres effektopgivelser, men glædes over de producenter, der besider så højteknologisk udstyr, at de kan trække effekt ud af ingenting...
(P.S Det var sarkastisk!)
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 23 Maj 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der vist noget med 1/8del så længe den kun spiller musik, så
jeg er ikke helt sikker på det passer
Se kapitel 2 i denne her for den lange forklaring
(http://doc.utwente.nl/fid/1351)
/U.
EDIT: Men hvis du vil have den maksimale effekt (kontinuerligt) pr.
kanal kan du jo gange tallene fra formlen ovenover med 8!
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nååhhh ja forresten: Hvad med virkningsgraden på strømforsyningen??
/U.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaee det er skræmmende!
Papir er taknemmelig, og det er alt for let bare at skrive 6x130watt, på en lille 6kg forstærker. Derfor hører en badevægt til blandt det finere måleudstyr, når man skal vurdere en forstærkers evne til at spille højt (gælder ikke for PWM forstærkere).
Og netop fordi producenterne lyver om effekten, har folk fået et totalt forskruet forhold til watt. Mange tror jo, at der skal flere hundrede watt pr. kanal til, bare for at skabe nogenlunde lydtryk (det skal der også, hvis man regner i bambus eller PMPO watt, eller hvad de end finder på af smarte navne, for at dække over noget meget lidt smart).
En fornuftig dimensioneret 2x50watt forstærker, som vitterligt kan levere 50watt til højtalerne, kan spille imponerende højt. Man bliver chokeret!!! Men i japanertermonologi skulle den vel også hedde noget i til med "2x750watt super high current, special power PMPO"!
|
| Til top |
|
| |
Riverwind Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Jaee det er skræmmende!
[klip]
En fornuftig dimensioneret 2x50watt forstærker, som vitterligt kan levere 50watt til højtalerne, kan spille imponerende højt. Man bliver chokeret!!! Men i japanertermonologi skulle den vel også hedde noget i til med "2x750watt super high current, special power PMPO"!
|
|
|
Jeg har netop sat en 2x50 watt ældre Rotel effekt til min Yamaha RXV740 og det er no contest. Rotel'en slår Yamaha'en med flere længder. Kan ikke engang huske hvad Yammien praler med, men det er over 100 watt pr. kanal!
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det samme gør sig gældende for Min Mark Levinson.. dens 2 x 100 er langt kraftigere end tilsvarende Holfi og Harman Kardon 
Men er mange mildt sagt kreative måder at udregne watt på.. Bare en skam for "normale" mennesker sætter mængden af watt = Lydkvalitet 
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sunfires forstærkere har en effektivitet på ca 95%.
Det kan mærkes... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
95% ?? Er det Icepower? Kan man have så høj effektivitet med "alm." teknologi?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
| 95% ?? Er det Icepower? Kan man have så høj effektivitet med "alm." teknologi? |
|
|
Nej men det er noget med måden forstærkeren arbejder på, det er ikke det samme som Icepower eller Zap, Hasselhoff skrev engang et længere indlæg, men jeg kunne ikke lige finde det!
|
| Til top |
|
| |
Kenneth K. Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Og netop fordi producenterne lyver om effekten, har folk fået et totalt forskruet forhold til watt. Mange tror jo, at der skal flere hundrede watt pr. kanal til, bare for at skabe nogenlunde lydtryk (det skal der også, hvis man regner i bambus eller PMPO watt, eller hvad de end finder på af smarte navne, for at dække over noget meget lidt smart).
En fornuftig dimensioneret 2x50watt forstærker, som vitterligt kan levere 50watt til højtalerne, kan spille imponerende højt. Man bliver chokeret!!! Men i japanertermonologi skulle den vel også hedde noget i til med "2x750watt super high current, special power PMPO"! |
|
|
Ja, og fortæller man en forvirret person at han med en effektiv højtaler og med måske 10 watt kan spille øredøvende højt, ja så går hans verden helt i stå...
vh,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ICEPOWER er noget B&O har opfundet. Det har ry for at lyde temmeligt dårligt.
Sunfire er derimod dejlig varm og musikalsk... og med super effektivitet....
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
ICEPOWER er noget B&O har opfundet. Det har ry for at lyde temmeligt dårligt. |
|
|
Det kommer da vist an på hvem du spørger
/U.
PS: ICEpower er ikke noget B&O har opfundet.
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er ikke B&O. Var det ikke noget der hed POWERHOUSE der stod for udviklingen.
P.S Hørte lige Beolab 5 her i weekenden. De var desværre sat op til surround og kørte via et B&O tv. Nøj en lækker bas men resten var ikke på højde med bassen. Man skulle nok høre Beolab 5, med noget bedre udstyr end det B&O kan diske op med. Men det er en helt anden historie...
Hygge
(det var var da som 7 søren)
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øøhhhh hvad???
Det kan godt være det er svært at forstå, men nu skal jeg prøve at forklare det:
B&O har sammen Karsten Nielsen startet Bang&Olufsen Powerhouse. Karsten Nielsen lavede en Ph.D afhandling om denne nye måde at lave audioforstærkere på, og firmaet kører stadig som en delvis B&O ejet og delvis karsten Nielsen ejet virksomhed. Firmaet har valgt at kalde Deres teknologi for ICEPower, hentydene til forstærkerens evne til at levere store effekter, uden at blive varm. Pricippet er i øvrigt ganske almindelig PWM teknologi, med en integrerende modulator. Dog med det særlige, at man benytter en dobbelt loop. Altså to modkoblingssløjfer, hvor den ene arbejder indenfor den anden. Dvs sige, at der er modkobling både før og efter udgangsfilteret.
Så skulle der vist ikke være grundlag for flere hjemefilosofier omkring opstandelsen af ICEPower
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt vi har dig Langsom
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Reel udgangseffekt er et spørgsmål om dutycycle.
Jeg var tidligere tilhænger af at hvis en amp ikke kan give 100 procent dutycycle power dvs ren sinus kontinuerligt så var dens opgivelser fusk og svindel. Hermed ikke sagt at mange amps idag ikker har fuskede opgivelser.
Mit holdnings skred begyndte da jeg fik fingrene i den nye Crown I-Tech 8000 som gir 8000 watt ftc kontinuerligt fra 20 til 20khz, men den trækker aldrig mere end 10 ampere fra lysnettet ved 230 volt. 10 sekunder med lommeregneren afslørede at enten var der sket et mirakel eller så kunne den ikke give hvad der stod.
Jeg var jo vandt til at de gamle Crown amps som Macro tech, Dc300 ect kunne give 100 procent duty cycle sinus. De kan bruges som reelle strømforsygninger og er noget af det bedste der findes til det. Fx GE bruger Crown macro tech amps som gradient coil drivers i MR scannere som bruges på hvert hospital verden over.
Så jeg var noget skuffet og følte at seriøsiteten var blevet ladt i stikken, men det skulle vise sig at intet var længere fra sandheden. Efter en del målinger og tests viser det sig at en I-Tech 8000 kan give fuld effekt kontinuerligt til musik og det var mig helt umuligt at presse den uanset hvad jeg satte på som test. Dens strømforsygning er så stiv og hurtig og den har så meget storrage ved høj spænding at den kan give 10000 watt sinus i 5 sekunder uden at overstige 10 ampere ind. Gradient Coil driver kan den ikke bruges til...men musik no problem.
Poienten er at en amp behøver ikke at tage 100 watt ind for at give 100 til musik eller andet hvor dutucyclen holdens pænt under de 100 bare den har storrage nok til at overlappe mellem peaks og max sinus drift.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasslhof, så længe du bruger musik som ikke er for hårdt
komprimeret eller et IEC-tessignal, så ligger du og roder omkring 1/8
af udgangseffekten (selvfølgelig korrigeret for virkningsgrad i
forstærker og forsyning). Dvs. at en 10 kW forstærker med 90%
virkningsgrad i forstærkeren og 90 % i forsyningen (= nogenlunde
velkonstrueret SMPS) ikke trækker mere end ~1,55 kW fra nettet(!).
Det er kun 6 ampere og en sjat  På den baggrund er forsyningen i
crown'en veldimensioneret, selvom virkningsgraderne måske er lidt
lavere og pro-grej typisk er spec'et lidt højere - helt op til 1/3 af fuld
power.
/U.
|
| Til top |
|
| |