Jeg er enig en del af vejen... jeg vil gå så langt som at påstå at 90% af alle tweak og andre tiltag ikke er hørbare ved en blind test..
Og at man i langt de fleste tilfælde er offer for psykoakustisk bedrag..
( man VIL! / forventer at høre forskel!! og så høre man det eller rettere et og andet man selv bilder sig ind, forventer at høre eller har fået at vide vil ske og man så vil høre....)
Hvad er så til at høre??? og hvad er ikke???
Tjaaa jeg kan sgu kun gå ud fra mine egne erfaringer og øre... sååååååå..
Ting jeg selv kan høre forskelle på er kabler så som højtaler kabler og ínterconects.. her er det dog svært at høre forskelle når man når en hvis kvalitet og prsi ( ydelse) klangligt er der som regel ganske tydelige forskelle.. men hvad der er mest opløst og detaljeret og alt det der!??... er ik til at høre.. altså det klanglige r der hørbare forskelle på men det kvalitative er der ik meget at høre nogle gange.. det samme gælder en del godt udstyr...
Dette gør at det så i højre grad drejer sig om hvilken klang man finder bedste ( mest troværdig / rigtig) end om hvad der kvalitativt er bedste..
Net kabler kan jeg også høre forskelle på.. op til NKT1,5 mm. kabel.. her over sker der INTET!!.. ( dog med undtagelse af nogle få hunde dyre typer der har nærmest indbygget støj og ind / ud strålings filtrering... her er der faktisk nogle jeg har kunne høre gøre en posetiv forskel.. men 99% af dem er der ikke noget at komme efter når man først har udskiftet det med følgende 0,5 eller 0,75mm. standard kabel med eks. et godt vel afskærmet kraftigt 1,5 - 2 mm NKT kabel.. ( så som det meget omtalte PKA som jeg selv anvender ) materiale valg er her underordnet så længe der er HUL IGENNEM! ( fornuftigt stort tværsnit.. 1,5 mm. min. ) og kablet er mekanisk stabilt og godt skærmet..
Om man bruger eks. loddetin til alm elektronik, eller specielt med sølv i, kan jeg ikke høre en skid forskel på...
Banan og spade stik typer på højtaler kabler heller ikke!!.... ( kun hvis de giver ualmindelig dårlig kontakt!)
Men jeg kan høre meget fine neuancer i phono stik.. ( nogle typer men ikke alle.. ) ligeledes phono bøsninger..
Men Højtaler terminaler?? nul!!! kun igen hvis kontakten er ualmindelig dårlig..
Balanceret Vs. ubalanceret er der også klart forskel på!..
Men typer af XLR terminaler og stik?? nix... ikke noget at høre..
Komponenter så som upamps i cd. maskiner og andet og ikke mindst modstande og kondensatore i eks. delefiltre er der ganske hørbare forskelle på!!.. ( spoler er svære og for det meste er der ikke den store forskel på om det er en 2 mm. cfac eller en 2 mm. tråd spole.. )
Hvad vej kabler vender kan jeg sgu ikke høre en dyt forskel på!!
Div. væg udtag og stik kontakter mm. nul og nix... intet at høre....( dog kun igen hvis kontakten er ualmindelig ringe )
Underlag og dæmpning af div apperater...??
Forstærkere og anden stabil elektronik... INTET! at høre uanset hvad det så står på!!...
Cd. afspiller.. ganske betydelig forskelle... men mest om det er stabilt og vel afkoblet eller ej... nogle gode gummi klodste og en stabil kraftig plade med stabilt og lige ( i vatter ) underlag.. så er den som regel hjemme... om det er sobotane feets, SD feets eller hjemmelavede silikone fødder er et fedt! nul forskel at høre.. men alle disse er bedre end eks spikes eller ingen afkobling end de normale hårde fødder der som regel er monteret.. under alle omstændigheder hjælper det på stabiliteten i perspektivet og klarheden i lyden at maskinen er så upåvirket af viberationer og resonanser som muligt..
Højtalere skal afkobles men samtidig stå klippe stabilt!.. hvilket er lidt modstridende med blød dæmpning.. jeg har gode erfaringer med en blanding af silikone masse og sand samt bitumen og noget meget hårdt gummi.. spikes er ikke så godt efter mine erfaringer.. ( nogle steder måske?? bare ik med de højtalere jeg har haft og i de rum jeg har prøvet.. ) men hvad højtalere står bedst på er svært!!... her må man forsøge sig frem!.. FOR HER ER KLARE HØRBARE FORSKELLE!!
Net filtre?? nogle gange virker de godt andre gange skidt... på min cd. har jeg et der filtrere strømmen der går UD! så støj fra denne ikke forplanter sig til resten af systemet.. ( alm. net filter på strømmen IND.. gør et og andet negativt ved dynamikken.. her ) aldrig noget på effekttrin! her gør de mere skade end gavn!.. dog findes der få der her kan anvendes.. men de koster sgu mere end de fleste effekttrin i sig selv!!.. men under alle omstændigheder er der her noget at høre og derfor at eksperimentere med!...
Net poleritet?? her er der klart et og andet at høre.. rigtig vendt giver det mere stabilitet og dybde samt ikke mindst ro og renhed i lydbilledet..
Alt dette er ting jeg i tiderne har prøvet og lyttet til og har erfaringer med..
mvh.