Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 02:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Evne til at lytt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hvor mange af de folk der påstår at kunne høre hvilken vej kablerne skal vende, om der er støv inde i forstærkeren har egentlig fået kontrolleret Jeres ører???

Det er jo kendt at ørernes funktion aftager med alderen. Jeg så også en der anbefalede øreskylning hos lægen... Det er et tweak jeg tror på.... og selvom det e gratis, kan det sikkert udkonkurrere ethvert tweat og enhver form for woodoo til under 100.000,-!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig en del af vejen...  jeg vil gå så langt som at påstå at 90% af alle tweak og andre tiltag ikke er hørbare ved en blind test..

Og at man i langt de fleste tilfælde er offer for psykoakustisk bedrag..

( man VIL! / forventer at høre forskel!! og så høre man det eller rettere et og andet man selv bilder sig ind, forventer at høre eller har fået at vide vil ske og man så vil høre....)

Hvad er så til at høre??? og hvad er ikke???

Tjaaa jeg kan sgu kun gå ud fra mine egne erfaringer og øre... sååååååå..

Ting jeg selv kan høre forskelle på er kabler så som højtaler kabler og ínterconects.. her er det dog svært at høre forskelle når man når en hvis kvalitet og prsi ( ydelse) klangligt er der som regel ganske tydelige forskelle.. men hvad der er mest opløst og detaljeret og alt det der!??...  er ik til at høre..   altså det klanglige r der hørbare forskelle på men det kvalitative er der ik meget at høre nogle gange.. det samme gælder en del godt udstyr...

Dette gør at det så i højre grad drejer sig om hvilken klang man finder bedste ( mest troværdig / rigtig) end om hvad der kvalitativt er bedste..

Net kabler kan jeg også høre forskelle på.. op til NKT1,5 mm. kabel.. her over sker der INTET!!.. ( dog med undtagelse af nogle få hunde dyre typer der har nærmest indbygget støj og ind / ud strålings filtrering...  her er der faktisk nogle jeg har kunne høre gøre en posetiv forskel.. men 99% af dem er der ikke noget at komme efter når man først har udskiftet det med følgende 0,5 eller 0,75mm. standard kabel med eks. et godt vel afskærmet kraftigt 1,5 - 2 mm NKT kabel.. ( så som det meget omtalte PKA som jeg selv anvender ) materiale valg er her underordnet så længe der er HUL IGENNEM! ( fornuftigt stort tværsnit.. 1,5 mm. min. )  og kablet er mekanisk stabilt og godt skærmet..

Om man bruger eks. loddetin til alm elektronik, eller specielt med sølv i, kan jeg ikke høre en skid forskel på... 

Banan og spade stik typer på højtaler kabler heller ikke!!.... ( kun hvis de giver ualmindelig dårlig kontakt!)

Men jeg kan høre meget fine neuancer i phono stik.. ( nogle typer men ikke alle.. ) ligeledes phono bøsninger..

Men Højtaler terminaler?? nul!!! kun igen hvis kontakten er ualmindelig dårlig.. 

Balanceret Vs. ubalanceret er der også klart forskel på!..

Men typer af XLR terminaler og stik?? nix... ikke noget at høre..

Komponenter så som upamps i cd. maskiner og andet og ikke mindst modstande og kondensatore i eks. delefiltre er der ganske hørbare forskelle på!!.. ( spoler er svære og for det meste er der ikke den store forskel på om det er en 2 mm. cfac eller en 2 mm. tråd spole.. )

Hvad vej kabler vender kan jeg sgu ikke høre en dyt forskel på!!

Div. væg udtag og stik kontakter mm. nul og nix... intet at høre....( dog kun igen hvis kontakten er ualmindelig ringe )

Underlag og dæmpning af div apperater...??

Forstærkere og anden stabil elektronik... INTET! at høre uanset hvad det så står på!!...

Cd. afspiller.. ganske betydelig forskelle... men mest om det er stabilt og vel afkoblet eller ej...  nogle gode gummi klodste og en stabil kraftig plade med stabilt og lige ( i vatter ) underlag.. så er den som regel hjemme...  om det er sobotane feets, SD feets eller hjemmelavede silikone fødder er et fedt! nul forskel at høre.. men alle disse er bedre end eks spikes eller ingen afkobling end de normale hårde fødder der som regel er monteret.. under alle omstændigheder hjælper det på stabiliteten i perspektivet og klarheden i lyden at maskinen er så upåvirket af viberationer og resonanser som muligt..

Højtalere skal afkobles men samtidig stå klippe stabilt!.. hvilket er lidt modstridende med blød dæmpning.. jeg har gode erfaringer med en blanding af silikone masse og sand samt bitumen og noget meget hårdt gummi.. spikes er ikke så godt efter mine erfaringer.. ( nogle steder måske?? bare ik med de højtalere jeg har haft og i de rum jeg har prøvet.. ) men hvad højtalere står bedst på er svært!!... her må man forsøge sig frem!.. FOR HER ER KLARE HØRBARE FORSKELLE!!

Net filtre??  nogle gange virker de godt andre gange skidt... på min cd. har jeg et der filtrere strømmen der går UD! så støj fra denne ikke forplanter sig til resten af systemet.. (  alm. net filter på strømmen IND.. gør et og andet negativt ved dynamikken.. her )  aldrig noget på effekttrin! her gør de mere skade end gavn!.. dog findes der få der her kan anvendes.. men de koster sgu mere end de fleste effekttrin i sig selv!!.. men under alle omstændigheder er der her noget at høre og derfor at eksperimentere med!...

Net poleritet??  her er der klart et og andet at høre.. rigtig vendt giver det mere stabilitet og dybde samt ikke mindst ro og renhed i lydbilledet..

Alt dette er ting jeg i tiderne har prøvet og lyttet til og har erfaringer med..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Hvor mange af de folk der påstår at kunne høre hvilken vej kablerne skal vende, om der er støv inde i forstærkeren har egentlig fået kontrolleret Jeres ører???

Det er jo kendt at ørernes funktion aftager med alderen. Jeg så også en der anbefalede øreskylning hos lægen... Det er et tweak jeg tror på.... og selvom det e gratis, kan det sikkert udkonkurrere ethvert tweat og enhver form for woodoo til under 100.000,-!

Støv i forstærkeren giver en dejlig varm mellemtone.

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at rense ørerne hjælper. Det er jo længere inde degraderingen er. Til gengæld tror jeg man ved at være opmærksom lytter, kan få mere ud af det man hører. Og erfaring med at lytte vil forbedre hørelsen totalt set. Der bliver jo dermed ikke "smidt så meget væk" fra hjernen - som er den der i virkeligheden lytter - når man er opmærksom.

Det kan ikke rubriceres som et tweak.

Jeg kan høre forskel på mange ting. Og sværger til hårde tweaks under alle apparater. Det er den bedste invest jeg nogen sinde har gjort. Har 18 Pulsar Points og 4 Cold Rays. Det sparker røv!

Mvh

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Og lige en ting at huske.. ikke alle tweak virker på alle apperater.. og eller lige godt på alle apperater!...og endda under forskellige omstændigheder.. 

Hvilket er med til at gøre det hele noget vanskeligt og uhåndtærligt...

Virker noget for den enkelte! så fint!!!!!!!!  why not!...

Og mange gange kan man snakke om at enkelte tweak ikke i sig selv er hørbare.. men husk at mange bække små kan gøre stor å!!....

Så man skal bestemt ikke afskrive noget!... heller ikke fordi man umidelbar ik kan høre noget...

Jeg har lige før redegjort for hvad JEG! har kunne høre og ikke høre.... men måske under andre omstændigheder, andet grej...  eller for en anden person.. vil det se anderledse ud!??...

Der er ikke nogen endegyldig løsning eller sandhed her!....

Meget er fup og voodo.... men noget virker da!...  det er at skælne mellem disse der er svært!....

Og før man SELV! har prøvet på sit eget udstyr under netop egne omstændigheder og med egne øre.. bør man da heller ikke afskrive noget!...

Men man bør da være lidt skeptisk & krittisk!! især overfor det der koster!!!!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Mike du har en beundringsværdig tilgang til HiFi
Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Hurtig skrev:

Støv i forstærkeren giver en dejlig varm mellemtone.

Næ prøv HØG så skal du høre ja endtil den stopper med at spille  .

Om man vil smider 100k ud på det ene alle andet er op til en selv og hvis man synes det er godt , ja så får man noget for sine penge sådan er det .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Meget er fup og voodo.... men noget virker da!...  det er at skælne mellem disse der er svært!....

Og før man SELV! har prøvet på sit eget udstyr under netop egne omstændigheder og med egne øre.. bør man da heller ikke afskrive noget!...

Men man bør da være lidt skeptisk & krittisk!! især overfor det der koster!!!!!

mvh.

Det er efter min mening den helt rigtige holdning

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

bliver simpelthen nød til at spørge igen; har langsom taget udfordringen op endnu?
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
bliver simpelthen nød til at spørge igen; har langsom taget udfordringen op endnu?

Hæ-hæ, nej, det går lidt langsomt med dét. Han kyller stadig - bååårk-bååårk!

Vi er nu tre, der har taget udfordringen op, men det ser desværre ikke ud til at blive til noget...

Men stegeposen er stadig klar!

Med gourmethilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Maj 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Personligt kan jeg slet ikke forstå, hvordan diverse kabler skulle have nogen form for forskel.

Jeg har dog hørt et "rigtig godt" kabel mod et standart kabel, og måtte erkende at der var en hørbar forskel. Men rent logisk forstår jeg det ikke  Inde i forstærkeren er kablerne ikke ret store/tykke, og det samme kan siges om banerne i printet. Ingen kæde er stærkere end det svageste led, men HVORFOR kan man så høre forskel på, hvad man forbinder med fra forstærker til højtalere, når det svageste led alligevel ligger i forstærkeren?

Det er muligt at der i virkeligt dyrt og seriøst grej findes tykke kabler mellem alle kombonenter, men jeg tvivler...

En der kan give en forklaring på dette?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes