Forfatter |
|
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad gør man når man er ved at gå i stå?
Jeg er ved at køre lidt sur i surround - for lidt tid til at se de film der retfærdiggør anlægget, og hvad er løsningen så? Skifte over til stereo med det samme?
Eller skal man gå i terapi og se film en hel dag, så man føler man får noget ud af anlægget? 
Jeg har altid været vild med det fede ved at kunne sidde i centrum af filmen, så man rigtig kan leve sig ind i scenerne, men det er ved at blive lidt halvkedeligt når man kan smutte en tur i en fed bio og samtidig få oplevelsen ud af det.
Music for Montserrat-dvd'en lyder jo herregodt i surround, men man misser næsten ingenting hvis man spiller den i ren stereo.
Er der andre med lignende oplevelser - har jeg noget at tabe ved at skifte til ren stereo?
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej !! skift hurtigst muligt efter mit skifte har jeg absolut ik savnet snurrerundten.... kun ren glæde over den forbedrede to kanals lyd selv til film kan jeg bedre lide en fem stjernet stereo istedet for en ok surround..
Intet at tabe og alt at vinde 
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan selv se, på den primære del af det sidste års investeringer, peger i retningen af en bedre stereodel. min center og baght, er ikke blevet tilgodeset. Jeg overvejer selv, om jeg skal gemme center og baght væk, for et års tid. og koncentrere mig om stereo istedet. Jeg har alligevel overvejet at købe en effektforstærker til fronterne, sælge min surroundforstærker og købe en forforstærker. men om denne skal være ren stereo, eller der skal være mulighed for surround!? så langt er jeg ikke nået endnu.
Jeg tror ikke at jeg vil miste ret meget, ved at gå tilbage til stereo. Jeg ser færre og færre film. Jeg har endda set en del film i ren stereo, uden at kede mig. Men som du nævner, så er koncerter i surround en fed oplevelse og jeg nyder det da stadig. Dog ser jeg fx Robbies "Live in Knebworth" i stereo, og har gjort det de sidste ca 20gange.
Jeg er så småt også begyndt at gå i biografen igen. Det var jeg næsten stoppet med, da jeg også fik en fed oplevelse hjemme. Men efter at have set Van Helsing, så har jeg igen fået lyst til at gå i biografen.
Jeg har mindre og mindre tid til at se film, men musik kan sagtens køre i baggrunden, mens man læser lektier eller skriver herinde. Jeg er spændt på at se, hvad det bliver til..
|
Til top |
|
|
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ville have svært ved at skulle undvære surround-delen, og det at skifte hele set-up´et ud med udelukkende stereo del, er mig helt utænkeligt.
Jeg tror det er helt naturligt, at interessen daler en smule i perioder. Sådan har man det vel ind i mellem??? Det handler nemlig også om humør og lysten til at lade sig underholde af det man stående.
Om det er dit set-up som ikke helt leverer varen, eller om det er varmen (eller mangel på samme), som spiller dig et pus eller noget helt tredie, skal jeg ikke kunne sige, men jeg er RET sikker på du kommer til at savne dit surround med tiden!
|
Til top |
|
|
brian Branchemedlem

Odyssey Audio Danmark
Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke købe en god 2-kanals effektforstærker og så have både i pose og sæk (som man vist sagde i 1930'erne).
|
Til top |
|
|
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres guldkorn. Bliv endelig ved. 
Til Brian:
Jeg ved ikke om de sagde det. Der var jeg ikke født. Men vi skriver 2004 så vidt jeg husker, og der er det vist mere ordsproget om at pengene ikke hænger på træerne, der er på tale? 
Jeg er absolut ikke skuffet over mit anlæg, men det er mere tanken om at jeg måske kunne udnytte spareskillingerne endnu bedre, ved at sælge surround-tingene og købe ren stereo for pengene. Når det alligevel ikke bliver brugt særlig meget.
brian skrev:
Hvorfor ikke købe en god 2-kanals effektforstærker og så have både i pose og sæk (som man vist sagde i 1930'erne). |
|
|
|
Til top |
|
|
Mirovich Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører ikke musik hver dag og der kan godt gå lang tid mellem jeg har lyst til at høre noget. Nogen gange skyldes det at jeg ikke lige har en cd der passer andre gange så falder det mig bare ikke ind at høre musik.
En eller anden dag midt i denne periode hører man måske lige et nummer et sted ude i byen og så drøner man hjem for lige at høre et nummer man kom til at tænke på. Og så er man tilbage på sporet så længe det nu varer.
Venlig hilsen
Mir __________________ The good news is that we're quick, but the bad news is that we're worried about the brakes.
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mirovich skrev:
Jeg hører ikke musik hver dag og der kan godt gå lang tid mellem jeg har lyst til at høre noget. Nogen gange skyldes det at jeg ikke lige har en cd der passer andre gange sker så falder det mig bare ikke ind at høre musik.
|
|
|
Det første jeg gør om morgenen, er at tænde forstærkeren. om det så er radio, eller cd der bliver spillet er ligegyldigt. Jeg kan ikke mindes sidste gang jeg stod op, uden musikken spillede. Musik er en stor del af min hverdag, jeg har stort set alle genrer repræsenteret i min samling.
Fordi musik er en stor del af min hverdag, overvejer jeg at køre ren stereo. men alligevel kan jeg godt følge admin, i at man nok kommer til at savne surrounden.
Kim, når du nu er så fortvivlet, så kan jeg varmt anbefale en endagsudflugt til fx århus, hvor der er så mange forskellige hifibutikker. besøg dem alle, og lyt til nyt grej, både stereo og surround. Det gør jeg de dage, hvor jeg er lidt "træt" af mit eget setup. Så går jeg i KT, og bruger et par timer i det gode rum, på heldige dage er MACen (McIntosh MC6900) sat til, den er i mine drømme .. det er ganske vist ikke i min prisklasse. Men så får jeg noget at stile efter..
Jeg kan også bruge timer foran, Martin Logan, System Audio eller se længe på det store flotte Pioneer plasma.. pioneers højttalere er ikke min kop te, men AX10eren er nu flot, jeg skal høre en AX5'er imorgen. jeg glæder mig, for det er på højttalere jeg kender lidt i forvejen, og hedder ikke pioneer ..
Jeg synes ikke du skal sælge dine surroundhøjttalere, hellere investere de næste kr i stereo. bare for at se om det ER noget for dig, og derefter kan du så bestemme dig for hvad der skal ske med baghøjttalerne.
held og lykke..
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at mange begår den fejl at de netop vil have i både pose og sæk.
Et surroundsystem der blot er en udvidelse til et stereosystem lyder ofte også præcis sådan.
Omvendt lyder stereogengivelsen fra et surroundsystem sjældent som et ægte fuldblods stereoanlæg.
Prøv f.eks. at tænke over, at en optimal højttalerplacering til surround ofte bringer fronthøjttalerne længere fra hinanden end man vil have dem ved stereo. Så derfor stilles de til hifi, hvilket giver et lidt for 'smalt' surround lydbillede, og tydelige 'spring' ved overgang til baghøjttalerne.
Og den lidt skarpe THX-klang der får patronhylstre der rammer et marmorgulv til at lyde helt rigtigt, vil ofte lyde lidt for hidsigt i stereo.
...så derfor venner: Hav et rigtigt stereo anlæg OG et rigtig surroundanlæg, eller nøjes med et af delene og accepter at prioriteten er lagt ét sted.
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stereo har to væsentlige fordele frem for surround:
1. Tidsmæssigt forpligter film frem for musik. Selvom man kun har tid til at høre en halv plade, dvs. bruge 30 minutter, så kan det sagtens være tilfredsstillende. Det giver ikke meget mening for mig at slutte midt i en film fordi man ikke har tiden til mere.
2. Fordybelsen i musik overgår langt fordybelsen i film. Simpelthen!
Desuden er det langt billigere at få noget ordentligt stereo gear i hus i forhold til surround, men det er selvfølgelig et problem som alle ikke har  __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo starte med at drøne din center højttaler ud, da den kun kan lave rod i lydbilledet.
Det er ikke lykkedes mig endnu, at høre en center der er integreret i lydbilledet. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
jeg kan godt nok ikke helt se problemet... 
du siger du er glad for dit anlæg og lyden...
nu siger du at du har mistet lysten lidt til at se film osv.. og at det
ikke sker så ofte at du ser en film og at der ikke er meget tid osv
osv..
så se da en enkelt film i ny og næ og blive henrykt over surrounden og
glem det der med at "nørde" den ene film efter den anden så man køre
træt i effekterne...
hvad er så mest fedt når du nu er så glad for dit surround
sælge anlæget og få noget stereo... eller beholde det du er glad for...
jeg sys ik rigtig det holder... stil din forstærker på 2ch stereo og lyt til noget musik eller noget andet..  men der er da for himlens skyld ingen grund til at sælge bare fordi du ikke lige er "in the mood"
|
Til top |
|
|
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft nøjagtigt samme overvejelse som dig, Kim F!
Jeg har heller ikke fået set så mange film som jeg gerne ville, pga. tiden, men har tilgengæld fået hørt en masse skiver. Derfor tænkte jeg også at pengene ikke var lagt så godt ud som de komme. Men da LOTR 3 så udkom og jeg fik den smækket på kom jeg i tanke om hvorfor jeg havde surround. Jeg kan ikke undvære det! Det er altså ikke noget som et godt lyd spor, hvor man virkelig føler sig fanget at filmen.
|
Til top |
|
|
Sezuan Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
I takt med at verden omkring sig ændres, så ændrer man sig også selv og nogle gange er det så meget at det virkelig kan mærkes og ses af ens nærmeste.
Denne udvikling er jeg dog overbevist om at man ikke skal sammenligne med helt normale livs-rytmer. Disse rytmer gør at man i perioder er træt af huset, kæresten, bilen, hunden, livet og sidst men ikke mindst også ens surround anlæg.
Jeg syntes at man skal slå koldt vandt i blodet og være glad for, at man fra tid til anden kan nyde en rigtig god koncert eller film i de bedste lyd-omgivelser til dato. Det behøver jo ikke at være hver dag, eller uge for den sags skyld, at du ser film og så videre - bare nyd kvaliteten og lyden engang i mellem.
Det er i hvert fald mine erfaringer, håber du/I kan bruge dem til noget! 
|
Til top |
|
|
Jeffen Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 151
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm for mit vedkommende har det noget at gøre med at vi skriver 1 juni og derved sommer. Jeg får bare ikke set nær så mange film når solen først går ned ved 22 tiden. vent til vinter eller bare en våd sommerdag som vi kender dem bedst fra den danske sommer. Der sætter jeg mest pris på mit surround. __________________ Dyrk mit grej
A wise man once said, forgiveness is divine, but never pay full price for late pizza
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører altid musik, fra jeg står op til jeg går i seng næsten, i hvert fald en masse timer om dagen  og ser ikke ret tit dvd film (pga jeg syntes de skiver er for dyre. ) Men jeg kan overhovedet ikke forestille mig gå over til ren stereo. Oplevelsen ved en musik cd vil ikke kunne overgå oplevelsen ved en god dvd film efter min mening
|
Til top |
|
|
pulse83net Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 325
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fournais skrev:
|
|
|
Det er da vist ikke "simpelthen". Det er da klart en smagssag. Film rammer, i min smag, langt mere de dybe følelser end musik gør det...og det er selvom jeg mindst hører musik 3-4 timer om dagen og slet ikke ville kunne overleve uden. Men et billede siger tusind ord, ikke sandt?
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nået frem til at det perfekt surround er for dyrt set i forhold til hvor meget jeg reelt bruger det til at se film. Derfor er jagten på "det perfekte surround-setup" indstillet og jeg er ved at overgå til et surround setup som har en acceptabel standard i forhold til hvor meget jeg egentligt bruger det.
Så det primære for mig er stereo-setup, her synes jeg at jeg får meget mere value-for-money. Stereo er så dejligt enkelt at gå til... Her kommer det "perfekte" pludseligt inden for overskulig rækkevidde
stereo gør mig glad  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
pulse83net skrev:
Fournais skrev:
|
|
|
Det er da vist ikke "simpelthen". Det er da klart en smagssag. Film rammer, i min smag, langt mere de dybe følelser end musik gør det...og det er selvom jeg mindst hører musik 3-4 timer om dagen og slet ikke ville kunne overleve uden. Men et billede siger tusind ord, ikke sandt?
Det siger vel sig selv at det er min subjektive holdning. Men derfor må du selvfølgelig gerne kommentere 
|
|
|
__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke jeg kan undvære min surrond receiver. Samtidig vil jeg gerne have en god stereo forstærker ved siden af surround receiver'en, derfor overvejer jeg at investere i en god inte. stereo forstærker ved siden af min surround receiver.
(PM-14)
|
Til top |
|
|