Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Design af HIFI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perandersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg går på designskolen og har fået en opgave, hvor jeg skal designe noget HIHI-udstyr. Der er frit spil, så om det skal være et anlæg, en mp3-afspiller eller måske en DAB-radio må jeg selv bestemme.

Men nu vil jeg lige høre jer HIFI-eksperter om i ikke har nogle inputs eller idéer til hvad jeg skal lave. Har i også idéer til nogle alternative materialer, må i også meget gerne kommer med det. Jeg kan selv rigtig godt lide anlægene fra Henry Kloss men vil gerne prøve at finde noget helt nyt.

Jeg håber i har lyst til at komme med lidt idéer og inspiration
Til top Vis perandersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perandersen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

HIHI -udstyr...? - skal det nu også være sjovt at lytte til musik?

Spøg til side. Prøv at kigge lidt i de tråde der har har været vedr. "flotteste pladespiller", "flotteste højttaler og "pæneste højttaler". Højttalere er der bare så mange akustiske bindinger i - men deri ligger udfordringen sevfølgelig også.

Der ligger også muligheder i at anvende de "nye" teknologier som PWM-forstærkere og Switch-mode-strømforsyninger til at lave udstyr kompakt og med minimal varmeudvikling. Der er en nyvunden formgivningsmæssig frihed der kan mærkes. Se evt Linn Klimax, Jjazz, og Acoustic Reality-forstærkerne.

Se også ctacta's tråd, hvor han beskriver sit HTPC system med ICEpower-moduler.

God fornøjelse

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Se også ctacta's tråd, hvor han beskriver sit HTPC system med ICEpower-moduler.

Uh, pas på med det. Manden har jo taget pantent på sit design så vidt jeg har kunnet forstå.

Bortset fra det så, er no nonsens og symetri nogle af nøgle ordene i designet blandt af det meget populære.

For meget lysgeil og sølvfarvet plastic, giver tit indtryk af discount.

Personligt ville jeg nok kigge på en masse forskellige produkter og notere de ting du godt kan lide ved forskellige produkter (og måske hvad du absolut ikke kan lide). Sørg så for at det ikke bliver for mange ting der skaber opmærksomhed til sidst. Prøv at undgå direkte kloner. Jeg er ikke sikker på at det er den bedste fremgangsmåde, men muligvis et forsøg værd.

eksempler på design features jeg synes er lidt fede.

Rega forstærkere der har volume indikation i form af lysdioder omkring volume dreje knappen.

Sunfire hvor de har valgt at anvende de sædvanlige lydformat logo på fronten af en surroundreciever. Her lyser f.eks. Dolby Digital logo'et op når det den dekoder en sådan lydstrøm.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Det var nu heller ikke ment som en opfordring til at stjæle ideer eller formgivning - Jeg mener bare at ctacta's projekt er et glimrende eksempel på implementering af ny teknologi, altså at lave en HTPC, så den ikke ligner eller betjenes som en PC. Jeg tror også at en studerende på designskolen vil være alt for kreativ til at nøjes med at kopiere andres design.

I øvrigt gode kommentarer, Omega.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

perandersen skrev:
Jeg går på designskolen og har fået en opgave, hvor jeg skal designe noget HIHI-udstyr. Der er frit spil, så om det skal være et anlæg, en mp3-afspiller eller måske en DAB-radio må jeg selv bestemme.

Men nu vil jeg lige høre jer HIFI-eksperter om i ikke har nogle inputs eller idéer til hvad jeg skal lave. Har i også idéer til nogle alternative materialer, må i også meget gerne kommer med det. Jeg kan selv rigtig godt lide anlægene fra Henry Kloss men vil gerne prøve at finde noget helt nyt.

Jeg håber i har lyst til at komme med lidt idéer og inspiration

Undgå forloren ornamentik, boreplatforme i miniature og dårlige efterligninger af klassisk udstyr. Det skal være enkelt og logisk at betjene og en potentiel forbruger må ikke være i tvivl om hvad "tingen" er beregnet til

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

HEY giv manden en chance. Nu har vi endelig chancen for at få noget nyt frisk design istedet for matsort metal med store køleplader og knapper der ligner noget fra en vandvarmer. det bliver sq lidt kedeligt i længden med det der rotel/mark levinson design.

Per du skal jo vide at 'os' herinde foretrækker ofte designs der er så 'rå' som muligt, så vi ved at alle pengene er brugt på lyden og ikke på lysdioder og andre unødvendige ting. Men det vil som regel ikke tiltale kvinder og arkitekter/designerfans der så til gengæld kun kan finde på at sige "B&O" som også er r¤vkedeligt efterhånden.

Der findes dog også 'designer' hifi. Om det er kønt eller ej er jo meget subjektivt, men anderledes - det er det.

Per - tjek disse:

http://www.bowtechnologies.com/index1.html

http://www.perreaux.com/

http://www.metaxas.com/pages/masnewfiles/index.html

http://www.avantgarde-acoustic.de/

og mange mange andre...

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

www.jjaz.dk

www.bwspeakers.com  tjek nautilus "den originale"

perandersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de mange brugbare svar! Der er masser af inspiration til mig

Det er sjovt som folk der har forstand på HIFI altid rynker på næsen af B&O - er kvaliteten ikke bedre eller er det netop kun designet de tager penge for?

En af de ting jeg overvejer at lave er en bærbar DAB-radio. Synes selv, med min begrænsede viden, at selve idéen med DAB er rigtig god. Hvad er jeres holdning transportabelt DAB?
Til top Vis perandersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perandersen

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

uha (igen) B&o diskutionen har det med at grippe om sig. Prøv bare at søge efter andre b&o indlæg.

Jeg tror grunden til rynken på næsen er bl.a. at deres højtalere er begrænset af deres design, god bass output og små kabinetter hænger simpelthen ikke sammen... og dog, kan det lade sig gøre, hvis man hæver bassen på indgangs signalet, hvilket dog stiller krav til at forstærkeren kan levere en del mere effekt. Med deres IcePower teknologi, der giver mulighed for stort effekt output og lavt effekttab(varme), kan det jo rent faktisk lade sig gøre.

Men man kan jo selvfølgelig være kritisk overfor, hvorfor højtalerne ikke må fylde lidt? Derfor kan de jo stadig være meget flotte.

Bortset fra det så har b&o højtalere også ry for at være behagesyge sammenlignet med andre højtalere. Dermed er de ikke super detaljerede, men langt de fleste indspilninger vil lyde godt og man vil ikke lægge specielt meget mærke til hvis en indspilning er knapt så god.

Igen hænger der jo sammen med at b&o i bund og grund mest er henvendt til folk uden egentlig hifi interesse, som dog stadig vil ofre noget på et anlæg. Måske købes b&o af nogen hovedsageligt for at pryde deres hjem.

Jeg tror da helt bestemt at langt de fleste b&o ting giver en udemærket lyd, spørgsmålet er bare hvad man kunne få af alm. hifi til samme penge. Når b&o lave et design i en speciel retning, så har de det med at gå HELE vejen før det lykkedes, jeg mener bl.a. at deres videomeskiner med skjult foderskuffe skuffe skulle have været ret så dyr at udvikle, samt at de var nød til at få special fremstillet 7-segmenter til en radio da stregerne havde en forkert hældning.

B&o fjernsyn har generelt et rigtigt godt ry, for bl.a. stadig at anvende gode tunere og ikke springe på alt ny digital teknologi.

BeoLab 3 (microhøjtaleren) skulle også åben for helt nye muligheder for steder at placere og medbringe højtalere med en ok lydkvalitet.

DAB radio:

Jeg har pt. ikke haft mulighed for at høre dab radio, men kan egentligt meget godt lide ideen med digitale radio stationer, så længe de får båndbrede nok at sende på. Jeg havde faktisk planer om at købe en mp3 afspiller så snart de kom med FM radio og mulighed for at optage denne. Så hørte jeg om DAB-radio... hmm når engang de kommer med muligheden for at optage den digitale DAB-radio strøm direkte så skal jeg have mig én. Det ærger mig også lidt at DR alm radio stationer ikke bliver sendt som DAB, men så længe lydkvaliteten er meget bedre end deres netplayer er det da interessant.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

God ´formiddag perandersen.

Det med at designe en DAB-radio er en udemærket tanke, men sålænge at der sendes på et Så reduceret båndbredde, synes jeg du bør springe på noget andet.

Indtil flere forskellige tests af DAB har vist (læs bl.a. artiklen i High Fidelity om PURE Vs. HK) at lydkvaliteten slet ikke lever op til de tårnhøje forventninger. Mange FM-radioer modtager simpelthen signalerne langt bedre og derved en øget lydkvalitet. Men, igen, det kunne da være et spændende projekt at give sig i kast med.

I dit tilfælde vil jeg nu nok springe på design af fx encd-afspiller eller noget så gammeldags som en analog pladespiller til vinyl. Vinylskiver er meget op i vælten pt. og har helt klart fået et voldsomt comeback i hifi-kredse, grundet de klare lydmæssige fordele.

Held og lykke med projektet.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:
... spørgsmålet er bare hvad man kunne få af alm. hifi til samme penge.

En relevant betragtning, og naturlig for en hifi-interesseret. Man kunne også anlægge den synsvinkel, at mange B&O-køberere får bedre lyd, end de ellers ville have haft, da deres alternativ til at købe dette prestige-/livsstilsprodukt ikke vil være traditionel hifi men en lille ghettoblaster, der kan stå af vejen i reolen.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes også at du skal tage et kik på nogle af de tråde der har været!. For det som jeg har opserveret ved dem! At folk her i forumet er lidt konservative ”IKKE negativt” mht. design. Jeg tror mere at det er løs sluppende designer der mener at ting skal ligne tynde pinde i aluminium og at forstærkerne skal bare være underlige i designet for at være designer ting. Særligt tråden om pæneste højttaler, giver stof til eftertanke, her er der ret mange firkantede konventionelle højttaler der fremhæves.

Jeg opfatter det på den positive måde ”folk fra dette forum” at de har ikke noget imod design!?. Altså hvis form og funktion hænger sammen.

Hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej Perandersen og velkommen til.

Det lyder rigtigt interessant, læser du på Danmarks Designskole eller den i Kolding? Hvorlangt henne er du? Bachelor eller er du igang med dit speciale?

Anyway, jeg vil da godt give dig nogle gode råd med på vejen. Jeg tror at bærbart udstyr er en interessant indgangsvinkel, men det mere stationærer udstyr i hjemme ser alt for kedeligt ud. Så her er chancen for at få opmærksomhed nok størst.

Der er mange flotte designs på marked, men mange falder af i svinget pga. dårlig mekanisk konstruktion og billige materialer. Flotte streger er ikke nok, der skal også gode materialer til der kan give det udstryk man har i sine tanker. Men så ender vi nok i en lang snak om produktionsteknik og fremtagningspriser, for ikke at glemme produktionsfaciliteter.

En stor udfordring må ligge i et komme med et interessant design på en skærm. Altså af den flade type (LCD/PDP). Mange produkter ligner her nemlig hinanden alt for meget. Omvendt er meget highend udstyr også ekstremt kedeligt og koldt at se på, det er ofte alu og farven sort med store synlige bolte og samlinger der går igen og igen.

Ja, mit eget design er beskyttet hos Patent og Varemærkstyrelsen, der kan du også gå ind på www.dkpto.dk og deres designtidende og se 5-6 år tilbage på hvor kedeligt og flot design er repræsenteret. Du er også velkommen til at hoppe forbi www.cta.dk/forum og kigge under development - onyx mediacenter...

Jeg har lige et spørgsmål mere til dig, er det "kun" design du vil fremtage, eller indgår der også mekanik og egentlig konstruktion bagved? Såfremt det er sidstnævnte så kunne jeg måske sponsorrer dit projekt med en delvis bunden opgave, PM mig herinde for yderligere info.

Venligst,

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

perandersen skrev:
Mange tak for de mange brugbare svar! Der er masser af inspiration til mig

Det er sjovt som folk der har forstand på HIFI altid rynker på næsen af B&O - er kvaliteten ikke bedre eller er det netop kun designet de tager penge for?

En af de ting jeg overvejer at lave er en bærbar DAB-radio. Synes selv, med min begrænsede viden, at selve idéen med DAB er rigtig god. Hvad er jeres holdning transportabelt DAB?

Indtil ovenstående har ingen da nævnt B&O

Waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

omegasteffy skrev:
... spørgsmålet er bare hvad man kunne få af alm. hifi til samme penge.

En relevant betragtning, og naturlig for en hifi-interesseret. Man kunne også anlægge den synsvinkel, at mange B&O-køberere får bedre lyd, end de ellers ville have haft, da deres alternativ til at købe dette prestige-/livsstilsprodukt ikke vil være traditionel hifi men en lille ghettoblaster, der kan stå af vejen i reolen.

Jeg er glad for at du bruger begrebet "livsstilprodukt" da det "gode design" fra Struer er noget der var engang. B&O producerede HiFi med et design tilpasset toppen af dansk møbelindustri men idag ligner det noget fra "Kop og Kande"

Waal

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Design??

Tjaaa...

Jeff Rowland.

Accuphase...

Burmester.

Gryphon.

Bow.

For at nævne nogle der topper på min liste!!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Blev du klogere? Og fandt du inspiration?

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes