Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 21:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: DR - 16:9 - Undertekster (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 August 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hvad !#€% har de gang i ?!

Er det bare mig, og i såfald er der nogen der kan forklare mig logikken?

Når man ser DR's egne 16:9 programmer så er undertekster altid placeret pænt i bunden af 16:9 billedet. Så kan alle læse dem og sådan er det nok bedst.

Men lige så snart de vælger at spille en eller anden 16:9 film i fjernsynet så har de gud hjælpe mig, placeret den ene linie indenfor 16:9 billedet og den anden udenfor.

Så er det nok pænt lige meget at sende filmen i 16:9 hvis den bedste måde at se den på er i 4:3.

Personligt ville jeg nok foretrække at de valgte at placere dem udenfor 16:9 billedet, men det sker nok ikke.
Men de kunne da i det mindste vælge om de vil have dem indenfor eller udenfor.

am i right ?

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 August 2004 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Enig!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 August 2004 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

jeg er sq bange for at der er firmaet der laver underteksterne... men måske ikke alligevel?

Jacob AN
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Der er ingen logik i tekst metoden, du skal tænke på, at film er lavet til 4/3 formatet selvom at filmen tit er lavet til 22/9- og ikke 16/9 som man skulle tro. Det kan man se på tykkelsen af de sorte striber som er foroven- og neden.

Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
Til top Vis Jacob AN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob AN Besøg Jacob AN's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

22:9 ??? mener du 2,35:1 ?

jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du prøver at sige ..

EDIT:

og hvad mener du med at film er lavet til 4:3 ?? de færeste film er da lavet til 4:3, de bliver næsten altid lavet til enten 2,35:1 eller 1,85:1 (næsten 16:9)

disse er de mest gænge formater:

1.33:1 (4:3)
1.78:1 (16:9)
1.85:1 (widescreen)
2.35:1 (cinemascope)

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 August 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig enig

Hvad F*^'@#€ har de gang i ???

Det værste er sq at den er gal på næsten samtlige kanaler.....

Hvad har de tænkt....."Øhhhhh tjaaa Halvdelen har 4:3 og resten har 16:9 øhhhhh jamen lad os slå halv skade" .......bare ærgeligt at ingen af parterne har speciel gavn af løsningen....  Ahrg jeg bliver vanvittig af det....

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 August 2004 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hordan DR modtager de film de køber, men jeg kan da godt se at, hvis de får "bredformat-filmene" som 4:3 - altså med sort top og bund - så kan det ikke gøres meget bedre.

Så er det bare surt når man zoomer og klipper på en DR "widescreen" film. Billedet bliver nu noget grumset. Dog kan jeg bedre li' den løsning fremfor TV3's der bare vælger de klippede 4:3 versioner.

Er der forresten nogen, der kender til antallet af solgte bredformat TV i Danmark? Hvor mange % sidder tilbage med et "gammelt" 4:3 apparat i dag?

Til top Vis Lar5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lar5

Thunderhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 August 2004 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Personeligt , har jeg valgt at blive på 4:3 da næsten alt tv sendes i 4:3 og på den måde ikke ser godt ud på 16:9
Til top Vis Thunderhawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunderhawk Besøg Thunderhawk's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2004 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

Ja, almindelige TV udsendelser er i typisk i 4:3, men alle film (på DVD) er jo widescreen. Så ser man mange film, så er 16:9 fjernsyn vejen frem.

Jeg har lagt mærke til at der er kommet flere almindelige udsendelser på DR1 og DR2 der sendes i widescreen. Faktisk synes jeg også at have læst af DR1 og DR2 har en plan om at producere flere og flere programmer i widescreen.

Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Thunderhawk skrev:
Personeligt , har jeg valgt at blive på 4:3 da næsten alt tv sendes i 4:3 og på den måde ikke ser godt ud på 16:9

Hvad mener du med at det ikke ser godt ud ? Du kan da bare lade være med at zoome og stretche så ændre man ikke på opløsning og format.

16:9 er vejen frem og jo før folk for skiftet jo før kan vi udryddet alt det der 4:3 knald. Vores øjne er ikke ment til at se i så firkantet et format.

daniels skrev:
Ja, almindelige TV udsendelser er i typisk i 4:3, men alle film (på DVD) er jo widescreen. Så ser man mange film, så er 16:9 fjernsyn vejen frem.

Jeg har lagt mærke til at der er kommet flere almindelige udsendelser på DR1 og DR2 der sendes i widescreen. Faktisk synes jeg også at have læst af DR1 og DR2 har en plan om at producere flere og flere programmer i widescreen.

jeps, DR er generelt ret seje til det.

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 12 August 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Den gang jeg stadig havde digital parabol kunne man vælge 2 udgaver af DR signaler. Den ene viste 16:9 med sorte bjælker, altså i realiteten 4:3. På denne husker jeg også at teksten nogle gange sad oppe midt eller under. Men, de udsendte også et signal som var ægte 16:9 på denne mindes jeg at teksten af gode grunde altid var inde på billedet.

Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men dengang jeg opdagede det var jeg superglad for det.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

jeps .. har godt hørt at det er sådan på parabol .. det er bare synd for os som bor inde i byen og ikke har mulighed for at sætte parabol op, og må "nøjes" med kabel.

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 August 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Det ville være smart hvis de sendte filmene uden tekster, og man så kunne tekste v.h.a. tekst-tv. På denne måde burde teksterne stå nederst på skærmen uanset hvilket format man så det i.
Til top Vis s991116's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s991116

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=kontakt&subsekti on=105&FaqId=1&SearchString=Undertekster

hmm fandt dette svar på dr's hjemmeside.

Emne: TV-teknik
Spørgsmål: Hvordan ser undertekstning ud fra DR i skærmformaterne 16:9 og 4:3 ?
Svar: Ægte 16:9 findes kun på digital form. Her findes underteksten i billedfeltet.
Den analoge udgave af samme, sendes i letterbox med undertekst i letterboxen, d.v.s. man kan zoome billedet op til fuld 16:9 skærm med undertekster på skærmen.

Når DR (og alle de nordiske tv-stationer) modtager 4:3 materiale, bliver det udsendt som sådan, og tekstet som 4:3 materiale, uanset om der er sorte streger foroven og forneden eller ej. Dette er et kompromis mellem de mange 4:3 modtagere, og dem med 16:9.

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 12 August 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

jeg kan da se 2 forskellige dr 1 signaler et 16:9 og et 4.3 tror ikke jeg er ene om

har telia stofa et eller andet prøv at søg efter dr1 i 4:3 du har den sikkert mono-

tovarisj

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

hmm .. is that a joke ?

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 12 August 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

haha nej det er det ikke men måske det bare er et nordjyst fænomen jeg

jeg var faktisk lige inde og tjekke det på tv'et på den ene kan du se dr1 logoet

på den anden kun det nederste af logoet og de står begge to på "smart"

hvorfor ved jeg ikke måske to sendere?det er helt tydeligt med 16:9 programmer

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

hmm .. men er der forskel på underteksterne ?

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 13 August 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=MonoTovarisj]

Hvad mener du med at det ikke ser godt ud ? Du kan da bare lade være med at zoome og stretche så ændre man ikke på opløsning og format.

16:9 er vejen frem og jo før folk for skiftet jo før kan vi udryddet alt det der 4:3 knald. Vores øjne er ikke ment til at se i så firkantet et format.

Bare lige for en ordens skyld: 4:3 er ikke mere firkantet end 16:9

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 13 August 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=MonoTovarisj

Bare lige for en ordens skyld: 4:3 er ikke mere firkantet end 16:9

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes