Nåe du stiller det op på den måde er det - måske for første gang for mig - let at svare på det vanskelige spørgsmål.
Dit spg går jo på at sammenligne lyden fra to forskellige anlæg. Det kan vi som mennesker sagtens og det gør vi en del i. Og så kommer diskussionerne væltende; hvis er mest "rigtig", hvis anlæg farver lyden, lydtryk, og jeg ved ikke hvad.
Det er selvfølgelig fair nok at man sammenligner to ting der ER sammenlignelige. Begge er musikanlæg/stereoanlæg, altså apparater og fysik og støm og kabler og alt muligt. Deres udgangspunkt er i deres væsen er ens. Og man kan diskutere til dommedag hvad der er mest rigtigt og man gør det sikkert.
Nå, min langsomt slæbende pointe er at man ikke kan og ikke skal sammenligne hifi/stereoanløg/apparaters lyd med lyden, stemningen og perceptueringn af det at være til stede ved en koncert. De to ting kan man ikke sammenligne - jo det kan man godt men de er meget forskllige i deres origine udgangspunkt.
Så det er bedst at sige de er forskellige.
Nu er jeg ved at være der hvor jeg for mig selv har trukket en streg i sandet for nylig; uanset hviket anlæg jeg hr haft, og de var meget forskellige i deres lydbillede, så har jeg aldrig nogen sinde hørt eksempelvis bare et flygel som et flygel i VIRKELIGHEDEN lyder som. Det lyder bare så meget blødere og egentlig lidt mulmt, den helt specille klang og klangbund det har har jeg aldrig hørt på noget anlæg uanset pris. Never. Ja, ja, jeg har hørt rigtig mange anlæg i mine 30 år som HIFI interesseret.
Den anden pointe er at det kan logisk set og argumentteknisk helller ikke ske; de er forskellige ( virkeligheden og optagelsen af virkeligheden) så da det gik op for mig her for nylig slog det klik. Et behageligt klik.
Argumentrækkefølge gentages for mig selv på vej til finalebeslutning omkring HIFI; den første erkendelse er at HIFI er et relativt tomt postulat. Det er kun højt troværdigt, ikke ultimativt troværdigt. Bare denne erkendelse gør jeg pt har lidt ondt af typer som Hr. Bojer der vel stadig farer rundt og tror han kan (gen)finde den "rigtige lyd". Han og hans ligesindede er for evigt fortabte i den sandørken de går hvileløst rundt i.
Næste erkendelse; da det ikke kan lade sig gøre at (gen)skabe det oprindelige, det origine, det som VAR ved optagelsen og jeg heller ikke kan regne med at HIFIanlægget, uanset hvor godt det er, kan gengive det 100%, jamen så står jeg totalt af ræset. Jeg opgiver at forfølge selv det andre knapt så rabiate HIFIfreaks kalder "realistisk billede". Forget et maid. Det kan kun være en stærk vilje til selvindbildning der gør nogle tror de er bare tæt på. For dem er det at søge målet blevet til en endeløs hobby; the quest for the truth. Et avanceret mindgame, man vel inderst godt ved ikke kan vindes!
Således fremme ved skillevejen har jeg afskediget mit eget "in search of the truth" anlæg og går nu og finder ud af hvilken lyd jeg bedst kunne lide af alle de anlægskombinationer jeg har haft gennem tidens løb. Tænk sig; jeg endte med et simpelt setup anno 1990; en Musical Fidelity A1, et par Snell J tror jeg bogstavet var, og en Linn grammofon. Never been happier.
Nogle Linn fanatikere fik mig hevet vær fra dette system, ved at bilde mig ind mit ikke kunne spille rytme, o.s.v. og siden gik jeg af HIFI dydens smalle sti; den som går lige gennem HIFIjunglen, der hvor sandheden antages at findes.
Nu vil jeg tilbage. Kan se MF A100 kan købes brugt her og der for små 1200 og Snell´er ditto for 3-4 kilo. Og idag har jeg en Linn LP12 med en del garniture.
Pointe nummer tre er at der hvor dette anlæg, denne tænkte kombination er, der lyder for eksempel et flygel ret blødt. Og tonalt smukt og rigtigt. SÅ fanden i ambience, transparens, perspektiv og min bare ...
Jeg har valgt side. Glæder mig til at slappe af overofr mit hifianlæg. Tit, alt for tit er det jo sådan at når jeg sad og lyttede så lyttede jeg efter fejl på anlægget eller ved optagelser. Hold kæft hvor er det langt ude.