| Forfatter |
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har efterhånden hørt fra flere pålidelige kilder og endvidere læst i forskellige Hi-Fi-magasiner, at nogle sorte CD-R skiver skulle være af en væsentlig bedre kvalitet, end de andre fabrikater/mærker, der findes på markedet.
Spørgsmålet, eller spørgsmålene må jeg vist heller sige er, hvad/hvorfor skyldes det at disse sorte skiver karakteriseres som værende de andre konkurrenter overlegne?
Hvor forhandles disse sorte skiver?
Kender I noget til prisen?
Håber I kan hjælpe undertegnede, der gene vil have nogle gode skiver, når der en sjælden gang skal en enkelt skive i brænderen.
På forhånd tak.
Mvh. FLEX
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 28 August 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt nogle hos www.nierle.de de viker fint men om de er bedre end andre aner jeg ikke! __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 28 August 2004 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flex,
De gange jeg har hørt forskel på normale og sorte, har de sorte lydt bedst. Men jeg kan ikke afgøre om det var fabrikatet eller farven, så meget har jeg (endnu) ikke analyseret det.
Med venlig hilsen __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 28 August 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas og dr. jeep.
Foreløbig tak for jeres indput.
Som du selv skriver, Thomas, at de gange du har hørt de sorte skiver har de lydt bedst, og det er også det indtryk jeg har fået, når jeg har lytte (en sjælden gang) til disse. Hvad det skyldes kunne jo være fint at finde ud af, og jeg håber, Thomas, at du vil følge lidt op på dette emne...jeg skal i hvert fald gøre mit til at finde en acceptabel forklaring.
Jeg vil først og fremmest lige bestille nogle stykker på http://www.nierle.de/, og så prøve mig lidt frem og tilbage med nogle blindtests/A+B-tests.
Fortsat god aften.
Mvh. FLEX
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 28 August 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
God aften.
Så er der bestil sorte brændbare skiver fra vor tyske brødre. Nu kan jeg blot vente indtil der dukker en sort Mercedes med tonede ruder op ved Casa Flex, så jeg kan komme i gang med at teste disse sorte perler.
Mvh. FLEX
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 28 August 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at være lyseslukker, så vil jeg lige påpege en faktuel ting. Den afgørende ting for CD-R/RW og DVD-R/RW skiver er det reflekterende lag. For perfekt gengivelse skal dette være helt "lukket" dvs. uden mikroskopiske huller som i billige pressede skiver fra Østen. Om man så anvender sort indfarve polycarbonat og sort forside er reelt blot en kosmetisk ting.
Jeg kender til det gamle trick om at male kanten sort, men der er intet der slår en helt lukket og perfekt reflekterende lag. Og disse finder man ofte kun på højkvalitetsskiver fra bla. Verbatim. Og skal det være helt perfekt har Kodak nogle master-skriver hvor man anvender guld.
Alt andet er lappeløsninger i min bog. Just my 5 cents...
|
| Til top |
|
| |
SandSand Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 28 August 2004 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også altid sværget til Kodak Gold skiver. Men ligepludselig kunne jeg ikke finde dem i butikkerne mere.
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 28 August 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
SandSand skrev:
| Har også altid sværget til Kodak Gold skiver. Men ligepludselig kunne jeg ikke finde dem i butikkerne mere. |
|
|
Merlin er stadig forhandler af disse skiver fra Kodak, ellers kan du købe dem over nettet hos bl.a. www.nierle.de. Skiverne er faktisk ikke så dyre, men fragten, den får du lov til at bøde for. Det er prisen man må betale, hvis man vil have nogle ordentlige medier at brænde på.
Mvh. Flex
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 28 August 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
|
Uden at være lyseslukker, så vil jeg lige påpege en faktuel ting. Den afgørende ting for CD-R/RW og DVD-R/RW skiver er det reflekterende lag. For perfekt gengivelse skal dette være helt "lukket" dvs. uden mikroskopiske huller som i billige pressede skiver fra Østen. Om man så anvender sort indfarve polycarbonat og sort forside er reelt blot en kosmetisk ting.
Jeg kender til det gamle trick om at male kanten sort, men der er intet der slår en helt lukket og perfekt reflekterende lag. Og disse finder man ofte kun på højkvalitetsskiver fra bla. Verbatim. Og skal det være helt perfekt har Kodak nogle master-skriver hvor man anvender guld.
Alt andet er lappeløsninger i min bog. Just my 5 cents...
|
|
|
Du har sikker ret i alle de ting du her nævner og jeg kender også selv til det gamle hekse-triks med at farve kanten sort.
Jeg vælger nu alligevel, at prøve et par foprskellige medier i den sorte genrer, og så må vi se/høre om de er så meget bedre, eller om jeg blot skal vende tilbage til Kodak's guldskiver.
Jeg har valgt, at prøve lidt forskelligt, så der er lidt at lege med i A+B-tests. De skiver jeg har valgt denne gang er:
CD-R 80 Min/700 MB Prodye Black Edition

CD-R 80 Min/700 MB Maxdisc Black

Så er det kun at vente til de dukker op, og så skal jeg selvfølgelig nok vende tilbage med nogle indtryk, når de har været en tur i Beat'en.
Mvh. FLEX
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 28 August 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den der Prodye jeg har købt.... De virker upåklageligt!
__________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 28 August 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg har prøvet en del skiver. Den ovenstående Prodye Black Edition er rigtig god. Jeg købte 100 i slimcase for 385 kr. over nettet for 1½ år siden.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er skiverne dukket op, og det er ved at være tid til at "lege2 lidt. Nu skal der brændes og sidenhen testes om der er en hørbar forskel...Tror lige, at jeg skal ha' fruen til at være dj for en aften, så der kan laves blindtests af disse skiver.
Jeg vender tilbage med mine observationer, når jeg har lyttet til de forskellige typer af skiver.
Mvh. Flex
|
| Til top |
|
| |
LassePedersen Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jowjow vi er spændte!
__________________ /Dillermand
You have to keep moving - after all no dog has ever p***ed on a moving car.
|
| Til top |
|
| |
Skov Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 05:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad blev resultatet?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav
Et bud på hvorfor sorte kunne/kan lyde bedre er. At den sorte farve er komplementær farve til alle andre. Derfor modvirker, den sorte farve måske at det lys der spredes, gennem det gennemsigtige plastlag og dets overgange, bliver reflekteret rundt i pladen. Og derved skaber noget diffust lys i selve plaslaget
...bare et bud.
Har en gang købt 10 stk. hos brink elektronik til billig penge. ved ikke om de stadigvæk har dem 
mvh Peter
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har sammenlignet og sort kom ud som taber. Ikke meget, men nok til at det ikke skulle gentages.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
pbrand Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
i mit studie har vi alle dage brugt emtec's audio master. den har været alt andet overlegent.
der er for tiden bare ikke nogen forhandler i danmark
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
|
| Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
|
jeg har sammenlignet og sort kom ud som taber. Ikke meget, men nok til at det ikke skulle gentages.
mvh Steen Duelund
|
|
|
Hej Steen.
Jeg har igennem en længere periode nu prøvet, at sammenligne de sorte skiver med en lang række andre skiver, og i lang de overvejende tilfælde var det sort, der var de andre fabrikater overlegende.
Det virker som om, at basgengivelse er af mere stram karakter og bedre deffineret. Om det er mine øren, der spiller mig et puds ved jeg ikke, men har kun oplevet ét tilfælde hvor de sorte skiver kom ud som taber. Det viste sig på en optagelse med soulsangerinden Alicia Keys, hvor der manglede dynamik i forhold til den originale indspilning.
Så indtil videre er det de sorte skiver, der bliver benyttet, hvis der skal brændes en "sikkerhedskopi"
HJeg vil prøve, at lytte lidt mere og se om jeg kan finde frem til en mere videnskabelig forklaring på føromtale lydmæssige fænomener.
Mvh. FLEX
|
| Til top |
|
| |