| Forfatter |
|
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg er lige kommet hjem fra en gåtur med hunden. Jeg havde min Minidisc med og gik og lyttede lidt Rammstein, Nephew og andet godt på et pænt højt volumen.
Én ting slog mig. I Nordjylland har det blæst/blæser meget i dag, og da jeg gik i modvind kunne jeg dårligt høre musikken, på trods af at det var skruet meget højt op. Ørepropperne sad ordentligt i øret, som de skulle og vinden alene overdøvede altså musikken.
Vil det så sige at man kan få høreskader af vindens susen, når den åbenbart kan lave så meget støj at den helt overdøver musikken fra ørepropperne? Det må have været en hel del støj-dB vi snakker om, uden at jeg tør komme med et reelt bud.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der er problemet som jeg opfatter det, er at ørepropperne ikke slutter tæt i dine ører. Derved er der en lille revne som luften kan trænge ind ad - på den måde bliver der som jeg ser det lidt mere tryk på for at komme ind hvor der er plads. Lidt ligesom hvis man tager en haveslange og trykker hullet sammen - der kommer pres på fordi den samme mængde vand vil ud, men af et betydeligt mindre hul.
Lyder det helt ude i hampen? __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej
__________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Vil det så sige at man kan få høreskader af vindens susen..
Jeg ved ikke om det er en røverhistorie, men jeg er blevet fortalt at mænd generelt hører en smule dårligere på venstre øre end på højre. Dette fænomen lider kvinder ikke af, og i England er det højre der er det dårlige.
Grunden skulle være at mænd oftere kører med nedrullede vinduer . Der genereres i hvert fald et pænt lydtryk ved ens øre når man gør det på motorvejen... Nu har jeg så anskaffet mig en bil med klima..
Men pas på med høj musik i ørebøffer - det er urimeligt nemt at anskaffe sig en permanent høreskade
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg for et års tid siden var til et foredrag om akustisk på AAU, fik jeg følgnde at vide:
Menneskets hørelse er langt fra liniær. Det samme gælder ørets følsomhed overfor lydtryk. Et lavt lydtryk ved en frekvens kan sagtens være mere skadeligt en et højt lydtryk ved en anden frekvens. Foredragsholderen fortalte at hvis en lyd er skadeligt for ørene kommer det ganske simpelt til udtryk ved at der gør ondt i ørene. Hvis ikke, ja så er det ikke mere skadeligt end alt andet!
Konklusion: Vinden kan ikke give høreskade. Ihvertfald ikke her hvor jeg bor
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
så skal man også passe på når man kommer hejm at man ikke får en kæp i øret  __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg som Dj. har spillet en hel nat, og kommer hjem, så har jeg oplevet tinitus i en dags tid efter...
Dette må da være skadeligt????
Det går dog væk igen...
MEN! på intet tidspunkt har jeg dog nogensinde haft ondt i ørene hverken på jobbet eller bag efter!..
Har dog konstant en lille bitte smule susen / hylen i ørene.. meget meget lavt!.. og kun mærkbart / hørbart i ABSOLUT! stilhed.. oghvis jeg decideret så ligger stille og "lytter" efter det...
Det har dog fået mig til at være EKSTRA! påpasselig nu!.. da jeg nødig ønsker mere eller højre tinitus.. eks. som det jeg tidligere har oplevet umidelbart efter arbejde og timer til en dags tid efter...
Så nu anvender jeg høreværn, ( ørepropper der dæmper liniært) og når jeg spiller helt lukkede høretelefoner, hvor jeg stiller lydstyrken så den ikke er nær så høj som "ude" omkring mig...
Siden har jeg ikke oplevet tinitus efter jobbet!..
Så det jeg mener at det der giver øreskader eller rettere den højde i lyden der gør dette, behøver vel ikke nødvendigvis at gøre ondt før den er skadelig!????
Det kan vel komme snigende uden man om man så må siger "mærker" det!?? eller??
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det forholder sig desværre sådan at øret tager skade før man kan mærke en smerte.
Det der også har noget at sige, er hvor lang tid man påvirkes af et bestemt støjniveau.
Godt råd: hør musik ved lav eller moderat styrke samt brug høreværn på job eller i fritiden, når det støjer.
Husk øreskader er permanente (måske i en fjern fremtid er det muligt at erstatte et øre v.h.a genteknologi).
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Det der er problemet som jeg opfatter det, er at ørepropperne ikke slutter tæt i dine ører. Derved er der en lille revne som luften kan trænge ind ad - på den måde bliver der som jeg ser det lidt mere tryk på for at komme ind hvor der er plads. Lidt ligesom hvis man tager en haveslange og trykker hullet sammen - der kommer pres på fordi den samme mængde vand vil ud, men af et betydeligt mindre hul.
Lyder det helt ude i hampen?
|
|
|
Jeg har prøvet at trykke lige så stille på propperne for at få dem til at slutte lidt tættere, og det løser naturligvis noget af problemet. Men jeg synes stadigvæk der i hård vind lader til at være højt støjniveau.
Det er ikke fordi jeg er paranoid, jeg har hverken tænkt mig at bruge pandebånd eller andet udstyr bare for at gå en sølle tur. I vinden. Det interesserede mig såmænd bare.
Din forklaring lyder også meget rimelig. Så det kan godt være jeg bare skal se enten at tilgro mig noget mere ørevoks, eller finde nogle propper der kan fylde øregangen lidt mere ud.. 
|
| Til top |
|
| |