Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvordan en cd plade bliver til. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Der har tit været diskuteret op og ned på hvordan en plade bliver til i et studie og hvad udstyr der anvendes etc...

Her er et godt link der trin for trin fortæller hvordan Mark Knopflers nye cd er blevet til.

http://www.guyfletcher.co.uk/guyedit/2004studiodiary.html

Gog fornøjelse.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 September 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

spændende læsning!

Der er fin lyd på Mark Knoflers ting.

Jeg er helt vild med "Sailing to Philadelphia", specielt titelnummeret som han synger sammen med james taylor er super godt

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

spændende læsning!

Der er fin lyd på Mark Knoflers ting.

Jeg er helt vild med "Sailing to Philadelphia", specielt titelnummeret som han synger sammen med james taylor er super godt

Ja salling to philadelphia er vel egentlig hans bedste album siden Dire straits tiden.Du skulle nu få fat i den amerikanske version, der er et nummer på der hedder "do amerika", det er et fedt nummer. 

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

den vil jeg holde udkig efter så!

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Bestil den evt.på Amazon´s amerikanske hjemmside.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 September 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hej, de ser da ud til at hygge sig i Sunny California. Flot natur, en tur på surfbrædtet og et stykke god kage bagefter. Bemærkede de optog noget af det analogt for senere at smelte det sammen med resten. Noget med at 'hugget' blev bevaret på den måde. Må med skam indrømme jeg måtte slå denne Guy Fletcher op. Ah ha. Så blev man så klog. I samme ombæring så jeg at MK er manden bag TTs Private Dancer. Vidste jeg heller ikke.

Godt link slips.

mvh

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Rigtig godt link

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:

Hej, de ser da ud til at hygge sig i Sunny California. Flot natur, en tur på surfbrædtet og et stykke god kage bagefter. Bemærkede de optog noget af det analogt for senere at smelte det sammen med resten. Noget med at 'hugget' blev bevaret på den måde. Må med skam indrømme jeg måtte slå denne Guy Fletcher op. Ah ha. Så blev man så klog. I samme ombæring så jeg at MK er manden bag TTs Private Dancer. Vidste jeg heller ikke.

Godt link slips.

mvh

Ja, Guy Fletcher kom med i Dire Straits i 1985 og er faktisk med på albummet  brother in arms. Han er Knopflers højre hånd og har været med knopfler i næsten alt hvad han har rørt ved siden 1985 og det er del faktisk.  

Det er nemlig rigtigt, knopfler har skrevet Private dancer, det var et nummer som han faktisk spillede live sammen med dire straits, men senere gav han det til Tina Turner. Det skal da så også lige nævnes at Mark Knopfler også har skrevet nummeret "overnight sensation" fra Tina Turners break every rule plade , der også indeholder nummeret paradise is here som er produceret af Knopfler....jooo han er en alsidig herre der iøvrigt også har skrevet en masse filmmusik. 

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

musikken til Cal er fantastisk, især irish boy, som alle danskere forbinder med "forsvundne danskere" 

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
musikken til Cal er fantastisk, især irish boy, som alle danskere forbinder med "forsvundne danskere" 

Jeg kan lide al hans filmmusik,men cal er da smuk musik.

Screenplaying er iøvrigt en opsamling over hans filmmusik og indeholder de bedste numre.

Efter denne opsamling har han dog skrevet musik til filmene: Vag the dog,metroland & a shot at glory.

Mark Knopfler  - Screenplaying, soundtracks CD cover

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 September 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
MaltheK skrev:

Ja og vær opmærksom på og evig forvisset om at der kommer både dansk told og moms på sammen med forsendelsen som heller ikke er gratis, for at sige det mildt. Mit forslag "køb aldrig uden for EU" med mindre det er noget helt specielt, CD-WOW Hong kong er dog undtagelsen da varene bliver afsendt fra Sverige. Undskyld lille sidespring, og nu tilbage til tråden.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:
MaltheK skrev:

Ja og vær opmærksom på og evig forvisset om at der kommer både dansk told og moms på sammen med forsendelsen som heller ikke er gratis, for at sige det mildt. Mit forslag "køb aldrig uden for EU" med mindre det er noget helt specielt, CD-WOW Hong kong er dog undtagelsen da varene bliver afsendt fra Sverige. Undskyld lille sidespring, og nu tilbage til tråden.

hmmm, jooo, det har du sikekrt ret i , det har jeg nu aldrig bemærket på de ting jeg har fået fra usa, det har i hver fald ikke været skræmmende priser .

Men ellers er jeg sikker på at den også kan købes på amazon.uk. i den udgave.

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Sendt: 14 September 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Måske jeg spørger dumt,   men nu der er flere mikrofoner end der er atom'er i det studie,   så er det vel spild af tid når folk påstår at de kan høre hvor de forskellige instrumenter er i forhold til hinanden,  right ??     Der er vel ikke ret mange indspilninger mere,  som bliver optaget med kun 2 mikrofoner ?

"Og ja,  langt de fleste cd'er,  bliver lavet ved at alle instrumenter bliver optaget hver for sig,  så er det endnu mere skummelt når folk kigger på et cover,  hvor der er et billed af band'et,  og siger,  ja,  jeg kan fint høre at trommerne er placeret som på billedet,  det er helt sikkert..  hmm"

Ligesom dem der siger computeren ikke kan bruges til noget som helst..  Alle CD'er i dag bliver til på en..   Alle de "film" jeg har set om hvordan en cd er blevet lavet,  viser hvor meget  pro tools  der bliver brugt,  endda på selv de mest none-techno lydspor..    Copy/Paste  bliver endda også brugt..

Selv live optagelser kommer igennem en computer,  og der er heller ikke kun 2 mikrofoner,  så på hvilke cd'er kan man faktisk høre alle disse ting som folk siger ?

Hilsen en mega hifi newbie,  som undre sig meget over visse ting..

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Det er nemlig rigtigt, knopfler har skrevet Private dancer...

Jeg har også altid syntes, at det - især omkvædet - mindede påfaldende meget om "Love Over Gold" fra albummet af samme navn. Prøv selv at lytte.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hej Muttley.

Det er selvfølgelig forskelligt hvordan det bliver mixet, knofler er jo netop eksempler på at det går temmeligt OK til i redigeringen. Normalt "placere" produceren instrumenter og stemmer i lydbilledet i sin mixer (correct me, if that wrong). Derfor kan der godt være et dybt og bredt lydbillede på en optagelse lavet til 287 spor i en digital mixer.

Der værste eksempel på dårlig producering jeg lige kan komme på er Jon's debutplade This side up. Der er så mange tydelige overdubs altså steder hvor 2 forskellige "takes" spilles ind i hinanden er det er næsten uhyggeligt. Det bærer i den grad præg af kun at have taget en uge. Godt det er konens cd.

Der er langt mellem optagelser med kun 2 mikrofoner, men de er ikke mindre sublime af den grund.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Mark Knopfler inspiller dog stadig sine cdér med musikere og musikerne er til stede alle sammen, selvom de måske spiller i hver deres rum, så ved jeg de indspiller numerne forholdvis live, det er et minimum af overdubs på hans optagelser, det drejer for det meste kun om hans egen sang, kor og guitarsoloer der bliver lagt på til sidst.

Det er der ikke mange der gør i dag, her er musikerne sjældent samlet under optagelse, de laver deres spor hver for sig over flere dage.

Og så er der dem som Mr. Jon fra flopstars der vel dårligt har musikere med på pladen.

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Sendt: 14 September 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

troelskn>>

Ja,  det er klart at du kan mixe det,  så det lyder som stod instrumenterne på en hvis måde..   Men det er så ikke real jo,  det er noget som bliver tilføjet efter optagelsen..   Jeg har ikke noget imod denne metode,   det giver langt den bedste lyd,    men det er nu sjovt når folk med store anlæg diskutere,  så kan de jo høre alt,  selv de 4 bussemænd der ligger i venstre hjørne af rummet med 7.14 cm. mellemrum..     Der er jo ikke det rum på den måde som de beskriver,  rummet er lavert på computer..  Det er det jeg syntes er sjovt..

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Efter denne opsamling har han dog skrevet
musik til filmene: Vag the dog,metroland & a shot at glory.
...som faktisk allesammen er bedre end det der er på
"Screenplaying" Køb dem!

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Efter denne opsamling har han dog skrevet
musik til filmene: Vag the dog,metroland & a shot at glory.
...som faktisk allesammen er bedre end det der er på
"Screenplaying" Køb dem!

/U.

Hmm, jaa, Vag the dog og Metroland er fede og kanon lyd,a shot of glory er der lidt mnidre godt på syntes jeg, men smag og behag såmænd, men jeg kan lide alt hvad han laver næsten, han er et musikalsk geni. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes