Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi moden skifter hurtigt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 15 September 2004 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Sjovt at følge hifi moden herfra.

Specielt kabler kan jo forgudes for så at blive bortkastet på markedet til 1/3 af nyprisen efter noget tid. Tid med årsagen = opgradering som salgsargument

Også HT er med, hvem køber Vienna når de fås for 1/2 pris med få måneder på bagen? Det er jo nærmest mindre en indspildningstiden

Jeg kan ikke finde andre forklaringer en mode. Man gør som andre har gjort, så kan det da ikke kritiseres og man er med hvor det sker. Men så vågner man op en dag og kommer til at lytte....

En rigtig nød kan vel kendetegnes ved at "omsætningshastigheden" på setup komponenterne er jævnt faldende. Jo mere moden og afklaret man er, jo længere holder ens valg af setup. Og jo mere immun er man for ydre påvirkninger.

Find dig selv og så et anlæg, det modsatte er dyrt og utilfredsstillende

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Vise ord!

Bender
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2004 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke det giver et indtryk af "HIFI moden".

Det jeg mener man kan snakke om i forbindelse med HIFI mode er Stereo-Surround skiftet, samt "kabel snakken", men ellers er der vel ikke tale om mode begreber?

Det udtrykker måske nærmere en afhængighed af at føle det "rush" det er at udpakke nye komponenter og derefter kæmpe med at få det hele stillet op, for tilsidst at sætte sig og nyde den kommende tids "indbrænding" af det nyindkøbte.

... og sådan tror jeg der er mange af os der har det LOLLOLLOL

Til top Vis Bender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bender

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Der er noget om snakken.......

men på den anden side forandring fryder jo også

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 September 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Der er flere ting i det; rent menneskeligt er vi vidt forskellige!!! I den ene grøft (min side af vejen) gennemlyttes grundigt inden pengene afleveres, det er trods alt ikke helt gratis det der "Hifi"!!! Og så bliver anlægget i stuen med mindre opgraderinger i måske 10 år eller mere!!! I den anden grøft stoler folk ikke så meget på deres egne bedømmelser; de lytter i for høj grad til andres erfaringer og køber så det samme som de andre har købt. Når det så kommer hjem kan de godt høre, at det er "Hifi", meeen ikke lige deres version af "virkeligheden" og så bliver det nok snart udskiftet med noget andet, nogen andre har foreslået og så kører toget!!! Når så markedet flyder over med nyt til "næsten ingen penge", så koster brugt og næsten nyt "slet ingen penge"!!!

Dagens råd: LYT, LYT og LYT!!! Udvælg dig dit eget anlæg, spar sammen til det, køb det med hjem når du er helt sikker og vær så tilfreds når det kommer hjem i stuen. Det er IKKE helt perfekt, men med opgraderinger af kabler og diverse "tweaks" kan det sagtens opfylde ens behov for musikformidling i mange år, underordnet om det er baseret på spolebåndoptager eller SACD!!! "Hifi-nirvana/valhalla" opnåes ikke her på jorden, men mindre kan gøre det mens vi venter!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af den der har skiftet meget på det seneste.

Her kommer forklaringen.

Jeg startede med gerne at ville have nogle mere præcise højttalere, Jeg fandt nogen og begyndte at spare op. Så lukkede butikken hvor de stod og ventede på mig. Jeg nåede for næsen af 3 andre at få dem med hjem til nedsat pris.

Da jeg kom hjem var jeg glad, efter en del omflytning 1 måneds tid efter var konklutionen dog klar. De fungerede ikke i mit lytterum. Jeg satte dem til salg og ledte efter noget andet. Fandt noget interessant: fik demo af mine nuværende skatte-basser i over en uge hjemme ! Dem købte jeg og det fortryder jeg ikke !

Nu kræver de så lidt mere af forstærkeren, så forstærkerne er også solgt og jeg er på udkig efter en ny.

Damn det bider sig selv i halen. Men det er snart slut. "The final amp" er i kikkerten. Nu håber jeg bare det er det rigtige.

Moralen er den: Prøv for guds skyld udstyret hjemme inden du smider skejserne ! Ellers bliver det dyrt.

chriller4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hørt

Og særligt os der handler brugt, benytter os af denne fremragende faktor

Mit anlæg, klik her

Min hjemmeside: www.christerholte.dk
Til top Vis chriller4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chriller4 Besøg chriller4's Websted

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 September 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Dagens råd: LYT, LYT og LYT!!! Udvælg dig dit eget anlæg, spar sammen til det, køb det med hjem når du er helt sikker og vær så tilfreds når det kommer hjem i stuen. Det er IKKE helt perfekt, men med opgraderinger af kabler og diverse "tweaks" kan det sagtens opfylde ens behov for musikformidling i mange år, underordnet om det er baseret på spolebåndoptager eller SACD!!! "Hifi-nirvana/valhalla" opnåes ikke her på jorden, men mindre kan gøre det mens vi venter!!!

MEGET klogt sagt!  Som du også er inde på F.Chrisians så er der nok tale om to skoler/holdninger. Den ene holdning hører efter min mening til i hifi-barndomsfasen (ikke noget nedladende i dette udtryk). Det er her man lærer hvad god lyd er og hvad ting koster eller behøver at koste. Det medfører for mange mennekser en del udskiftninger af udstyr, hvor man langsomt bliver klogere.

Jeg er i en moden alder bestemt ikke nået til spitzenklasse, men jeg har gennem tiden haft stor glæde og tilfredshed med mit anlæg, hvordan det end har set ud. Når jeg sammenligner mine egne valg gennem tiden har de bestemt ikke været mange og der har da også været en lang periode, hvor der ikke foregik nogen udvikling. Mange i dette forum vil nok ryste på hovedet af mine valg og den langsomme udvikling, men faktum er at jeg HVERGANG har været lykkelig for den ændring (lille eller stor) som jeg har foretaget.

For at give et billede af min hifi-udvikling (væsentlige hovedtræk):

• 1965 Tandberg 1200 båndoptager med indb. stereoforstærker - hjemmebyggede  2 vejs Peerless reolhøjtalere - Garrard paldespiller m/safir! (bare det at kunne spille stereo var hottere end hot)
  • 1969 Klein&Hummel steroforstærker + Beogram1000 m/indbygget RIAA
  • 1971 Kenwood KA-6000 steroforstærker - Dynaco højttalere m/dæmpet basport
  • 1972 Tandberg 62X spolebåndoptager - Thorens TD 166 m/Shure pickup
  • 1973 Ny tonearm (Lustre) + Goldring pickup'er
  • (stor pause)
  • 199x Phillips CD  og senere Luxman CD spiller
  • 2004 Densen DM20 + Beat300 + AudioVector højttalere + Thorens TD 318 m/AudioQuest mc pickup

I ovenstående forløb har specielt tweaks med tonearm og pickup været meget lærerige, for slet ikke at tale om da Kenwood'en "lammetæskede" en highend Lansing forstærker inde hos KT-Radio og så kostede Kenwooden "kun" kr. 2.990,00 (det var såmænd ½ månedsløn dengang)

Med til ovesntående historie hører at jeg midt i 90'erne "forelskede" mig i DENSEN's DM20/30 og først nu 9 år efter er den lykkelige ejer. Bare det at ønske sig noget i 9 år og så få det opfyldt er alletiders!

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 September 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

endnu mere end troelskn står jeg vist for tur her

forresten er der endnu en cdspiller på vej. og mon ik den ryger igen pænt hurtigt.. sådan er livet nu engang..

for at starte et sted, flyttede fra Roskilde, til silkeborg (uden at have set lejligheden først  ) ja se det kan jeg os finde på..

desværre viste det sig hurtigt at mit nye lytterum er dicideret uegent til musik, og især straus og ML spillede alt for stort herinde !! rungede som en domkirke.. desværre ingen tvivl det skulle ud (p***e irriterende, for det er stadig meget tæt på mit mål med hifi, og leder stadig efter noget der gør det ligeså godt) prøvede så med en pathos, opera og beethoven (selvom jeg var blevet rådet til mozart herinde i det nye rum)

Det vidste sig dog hurtigt at de ting absolut ik passer sammen, og i en perfekt verden skiftede jeg kun en af tingene ud, men desværre har min uvidenhed overbevist mig om at hverken pathos eller beethoven kan måle sig med det gamle setup.. (beethoven har ellers imponeret mig lidt på det seneste, men ik den lyd jeg leder efter, igen en anden amp ku måske hjælpe på det, men ikke nok til jeg kommer tilbage til min lyd)

og somom det ik er nok, ja så sælger jeg sku os min opera som jeg ellers er glad for  hvorfor så det ku man spørge ? fordi jeg har lyst ku jeg svare  efter jeg fik min plov har jeg måske samlet brugt den i 20 timer maks.. og kun når her har været fest (ok så måske 40 timer da) og somom det ikke er nok, nu venter jeg på en endnu dyrere cd spiller  HVOR ER LOGIKKEN

jeg kan lide at høre nyt udstyr !! og har ik noget imod at tabe lidt på det i ny og næ..

at nogen regner mig som en tabt sag, gør ik mig noget.. hvis en forhandler eller to, ja måske tre, eller fire, bliver sure over jeg skiftede noget som de har været flinke nok til at hjælpe mig med at samle.. ja så er det jeg begynder at få dårlig samvittighed og vil begynde at låne alt først og så sammensætte et anlæg efter lytterum og komponenter, indtil det sker, vil jeg tage en chance og høre noget fedt udstyr samtidig !! har til dato kun haft et produkt jeg ik har kunnet se noget positivt i.. BURN  Burn

men ingentvivl.. strauss eller mahler på et ML/Mcintosh setup er min drøm når jeg har pladsen engang

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 September 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Sjovt at følge hifi moden herfra.

Specielt kabler kan jo forgudes for så at blive bortkastet på markedet til 1/3 af nyprisen efter noget tid. Tid med årsagen = opgradering som salgsargument

Witzel: den med nyprisen kan være flere ting. fx kan nyprisen i dk være 3000kr, men har sælger købt i tyskland til 1500, og sælger til 1000kr, så er det vel ikke helt galt at skrive nypris 3000, nu 1000?
Sælger kan have fået almindelig rabat, eller bare sælge tingene billigt.

Også HT er med, hvem køber Vienna når de fås for 1/2 pris med få måneder på bagen? Det er jo nærmest mindre en indspildningstiden

Witzel: Nu skal du passe på med dit ordvalg. Der kan være flere årsager til salget, og fordi en mand ikke kan lide lyden fra Vienna er det ikke ensbetydende med at det er noget l**t.
Det kan hurtigt komme til at lyde som, et angreb på Vienna, hvilket jeg tvivler på er din hensigt.
Nu er det jo sådan med de beethoven der er til salg på brugtmarkedet (går næsten ud fra det er dem du hentyder til), at vassagohifi sælger ud af den gamle beethoven model, til lav pris for en ny. og har du så en brugt beethoven af samme model, så er man nødt til at sænke prisen yderligere for at komme af med dem. - hvad ville du helst: give 22k for et sæt NYT beethoven, eller eks. 20k for et sæt brugt beethoven?

Jeg kan ikke finde andre forklaringer en mode. Man gør som andre har gjort, så kan det da ikke kritiseres og man er med hvor det sker. Men så vågner man op en dag og kommer til at lytte....

Witzel: ja det er ulempen ved at lave forhastede konklusioner, det har de fleste prøvet. jeg selv inklusive.

En rigtig nød kan vel kendetegnes ved at "omsætningshastigheden" på setup komponenterne er jævnt faldende. Jo mere moden og afklaret man er, jo længere holder ens valg af setup. Og jo mere immun er man for ydre påvirkninger.

Find dig selv og så et anlæg, det modsatte er dyrt og utilfredsstillende

Witzel: helt enig.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes