Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 11:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: En side for begyndere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zenmester
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 September 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

hej allesammen

Tak for et rigtig godt forum

Jeg har et spørgsmål til åben debat, og til moderatorerne i særdeleshed.

Kunne man samle trådene med spørgsmål fra begyndere, i alle forum til en totalt begynder guide? Således at I (kloge hoveder - erfarne ræve - gamle katte i gården) slipper for at svare på de samme spørgsmål igen og igen, og så sådan en som jeg kan researche selv, uden at skulle belæmre jer med de spørgsmål i har hørt en million gange før?

Jeg ved at der ikke er en færdig opskrift på at sammensætte et anlæg, men der må da være retningslinier man kan følge!

Ex. Hvad gør en gulvhøjttaler frem for en standerhøjttaler?

Hvilken frekvens range skal en højttaler, som minimum have i sine specs?

Hvad er gode specs for en forstærker?

Hvorfor er kabler til 400,- meteren bedre end andre osv. osv.?

Altså begynder ting, som er så hovedrystende åbenlyst for jer, og som jeg ikke har en særlig klar ide om hvad betyder.

Det ville være en kanon stor hjælp og en rigtig lækker mulighed for at kunne begynde til tillære sig noget om hvad jeg personligt håber vil blive min hobby og fornøjelsr mange år frem i tiden.

Med venlig hilsen

Anders Nielsen

En  bruger der intet ved endnu, men håber på at kunne stå på skuldrene at sine interessefæller og dermed se det samme som de ser, og længere.

Til top Vis zenmester's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zenmester

Lukas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Sendt: 16 September 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis du har det mål at stå på skuldrene og se det samme og se længere,

så ville jeg ikke prøve med Zen.

Jeg er i øvrigt frisk på ideen. Det må også godt være med en økonomisk

rimelig prisramme.

Til top Vis Lukas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lukas

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 September 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Du kan som start bruge lidt tid på at kigge i ordbogen her på siden. Der står forklaringer til nogle af de ord der bruges herinde. (Den skal måske lige opdateres lidt)

Ellers vil jeg anbefale dig at læse de gamle indlæg, stille alle de spørgsmål du kan komme i tanke om (indenfor HiFi ) og ellers besøge nogle forhandlere og lytte til forskellige anlæg.

Meget kort og hurtigt svaret, men jeg tror at det bedste man som begynder kan gøre er at lytte til så meget forskelligt som muligt, så man får lært hvad verdens bedste hobby går ud på.

Brian

Til top Vis brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian Besøg brian's Websted

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det er svært at svare entydigt på de spørgsmål du har stillet.

Det ender meget nemt med at man anbefaler et eller flere produkter. Det er noget hø fordi de andre leverandører så vil føle sig forbigået.

I sidste ende er det et spørgsmål om at prioritere. Det er klart at man skal kende parametrene for at kunne det. Oftest er det et spørgsmål om smag. Men da begyndere typisk ikke aner hvad de kan få eller hvad de vil have, andet end "Det skal spille godt", er det monster svært at anbefale noget.

Der har været en række begynder tråde herinde, hvor folk, deriblandt jeg har kommet med nogle generelle betragtninger. Det er i de fleste tilfælde endt med at folk har valgt noget fordi deres far, kammerat, en sælger, katten eller en helt anden har sagt god for det.

Som jeg ser det er det følgende retningslinjer som gør at folk vælger deres anlæg:

• Design
  • Pris/ydelse
  • Tekniske specifikationer
  • Størrelse
  • Mærkets renommé
  • Lyd
  • Samspil med øvrige komponenter
  • Evne til at spille højt
  • Lytterummets beskaffenhed

Om det lige skal være standerhøjttalere eller en gulvmodel afgøres ved en afvejning af økonomiske, designmæssige og lydmæssige kriterier. De der stiller krav om en dyb bas, køber sjældent reolhøjttalere. Hvis man ikke har meget plads giver det vel sig selv.

Afhængigt at hvordan man sortere parametrene laver man sit anlæg.

Jeg ved ikke om ovenstående var en hjælp, hvis man har styr på hvordan man vil prioritere ovenstående punkter er det meget nemmere at vælge produkter.

Find ud af hvad du vil, så hjælper vi gerne med at finde de rigtige ting.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 September 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Kim F. lavede for et stykke tid siden en oversigt, over forstærkerforslag i forskellige prisklasser. Den er selvfølgelig ikke fuldt opdateret mere, men det kan være en start.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6032&KW =Kim+F%2E

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes