Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: 1 rækker, eller loge (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sam25
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

hvor lyder en koncert rigtigst ?

den lyder ikke ens på de to pladser. så den ene må være mere rigtig end den anden.

eller er det der, hvor mikrofonerne sidder ?

Til top Vis sam25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sam25

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel for det første an på hvilken slags koncert vi taler om. Er det Radioens Symfoniorkester, Metallica eller Cæcilie Norby?

Musikkens karakter, publikums præferencer om lyd og ikke mindst salens/spillestedets konstruktion spiller voldsomt ind.

Hvis man skal sidde hvor mikrofonerne er placeret skal man vist lide af personlighedsspaltning - i større koncertsale (klassisk musik) er det almindeligt at have ret mange mikrofoner rundt omkring i salen. Nogen skal opfange selve musikken (nogengange er der en mikrofon pr. instrument, andre gange pr. gruppe og sjældne gange blot en enkelt i hver side af salen til at opfange højre/venstre lyd. Og som regel også et par stykker til at opfange rummets akustik. Hvilken af disse mikrofoner er så placeret mest rigtigt? Ingen af dem - det er summen af det de opfanger som ender med at blive lydteknikeren/producerens opfattelse af hvordan det bør lyde. Det vil under alle omstændigheder i de fleste tilfælde være et lydbillede som ikke har kunnet findes ET sted i salen hvor koncerten blev optaget, og vil derfor være en anden oplevelse end den publikum har haft.

Om man så skal sidde på 1. række, midt i salen, på balkon eller hvad ved jeg må i bund og grund afhænge af lytterens præference. Vil man KUN høre musikken må 1. række være bedst (men er det akustisk musik vil de instrumenter der er nærmest måske dominere for meget i lydbilledet). Vil man også have "rummet" med bør man nok sidde et sted midt i salen. Sidder man på balkonen vil man efter min mening i mange tilfælde ikke få den bedste lyd - til gengæld har man måske bedre udsyn, og ved en livekoncert er det vel mindst lige så vigtigt.

Er der tale om (høj) rock i f.eks. Pumpehuset eller Valbyhallen, så vil nogen muligvis mene at den bedste lyd findes når man står med hovedet inde i baskassen ved scenen, andre at man skal ned på bagerste række for ikke at blive døv. Igen - personlige referencer.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

tjah, centreret i midten af alt, så tæt på at man kan se, dog uden dette inkluderer forsangerens øjenfarve, lyden er stereo, og samtidigt er der en masse glade mennesker omkring en.

jeg mener ikke at (forudsat vi taler rock og er relativt placeret midtfor alting) lyden er det vigtigste, det er oplevelsen.

snakker vi jazz eller klassisk er historien dog en anden.

jeg foretrækker at sidde et stykke fra scenen, således at jeg har det fulde overblik over musikkerne uden at dreje hovedet. således mener jeg at opnå det bedste lytteindtryk

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hej sam25...

Godt spørgsmål, der burde tvinge en tanke imod reproduceret musik i hjemmet.

kim olsen - live musik er ikke stereo, nærmere ét stort monoperspektiv. Dette selv om flere HT skulle være placeret H/V. Det hele foregår samtidigt, nu og her. Kan godt lide at betragte scenen som én stor HT...

HT i hjemmet, skal så bruges til at frembringe denne sceneperformance.

Den rigtige plads til en koncert, må være der hvor du har det godt, evt. med højt skum i h-hånd....

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

men da der jo kun (i følge nogen) findes en rigigt. så ville det jo være godt for os, der ikke har denne evne  at få at vide hvor vi skal købe billet !

men lur mig om de svare

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

jeg skal til rammstein til november... noget siger mig at jeg ikke får nogle af førnævnte problemer med at se eller høre

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Det er jo meget enkelt ... det afhænger af salen, og sikkert også hvilken type musik der spilles i den pågældende sal.

I nogle sale er der rimeligt god akustik på mange pladser, mens der f.eks. i det Kgl. Teater er ret så ringe lyd på mange pladser. Så vidt jeg har hørt skulle den bedste lyd (så vidt jeg husker) være på anden række på balkonen midt for. Og det er første etage over gulvet! Om det er korrekt ved jeg ikke!!!

Man må dog forvente, at mikrofoner søges placeret optimalt set i forhold til salen, men du vil jo i sagens natur ikke komme til at høre præcis det samme som mikrofonen, med mindre du sidder med den på hovedet!

Var selv ude for et sjovt eksempel ... eller ved ikke hvor sjovt det var. Da Clapton spillede i parken sad jeg 5 rækker bag en anden her fra forummet. Der hvor jeg sad lød det elendigt ... mens den der sad længere fremme synes det lød godt. Nu er der ikke tale om smag ... vi taler om at jeg dårligt kunne forstå hvad manden sang. Min kone sad på en af rækkerne mellem og hun havde også bedre lyd end mig!!

SATMIT 

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

er det ikke det der hedder træls?

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Det er jo meget enkelt ... det afhænger af salen, og sikkert også hvilken type musik der spilles i den pågældende sal.

I nogle sale er der rimeligt god akustik på mange pladser, mens der f.eks. i det Kgl. Teater er ret så ringe lyd på mange pladser. Så vidt jeg har hørt skulle den bedste lyd (så vidt jeg husker) være på anden række på balkonen midt for. Og det er første etage over gulvet! Om det er korrekt ved jeg ikke!!!

Man må dog forvente, at mikrofoner søges placeret optimalt set i forhold til salen, men du vil jo i sagens natur ikke komme til at høre præcis det samme som mikrofonen, med mindre du sidder med den på hovedet!

Var selv ude for et sjovt eksempel ... eller ved ikke hvor sjovt det var. Da Clapton spillede i parken sad jeg 5 rækker bag en anden her fra forummet. Der hvor jeg sad lød det elendigt ... mens den der sad længere fremme synes det lød godt. Nu er der ikke tale om smag ... vi taler om at jeg dårligt kunne forstå hvad manden sang. Min kone sad på en af rækkerne mellem og hun havde også bedre lyd end mig!!

SATMIT 

Gad vide om ham der sidder ved mikserpulten, går rundt i salen, for at checke om det lyder ok, alle steder.

Eller om han køre efter princippet, bare det lyder godt her, er alle glade.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hej Kibri! Super svar. Stereo er kun noget man har derhjemme. Og er vel opfundet for bedre at illudere det store "lydbillede" fra koncerter, som du rigtigt skriver intet har med stereo at gøre.

Den bedste plads? Jamen man er gået forkert i byen hvis man vil høre stereo og endnu mere hvis man vil høre hifi. Der er kun en grund til at komme: Høre musik, se kunstnere performe, og måske lige kontrollere kan de også uden korrektionerne i studiet.  

Man kan så se hifi nørderne fare forvildet rundt for at finde den bedste lytteplads, eller gå triste hjem fordi de ikke fandt den, eller en anden var kommet først.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Det er den totale oplevelse der gør en koncert god, og uanset hvor mange bestræbelser man har herpå, kan man aldrig opnå det derhjemme. Den bedste plads ved en koncert vil variere lige så meget som hvis man spørger 10 hifi-nørder hvilket grej der spiller bedst!

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Afhænger vel af hvad man vil have.

Er det den umiddelbare lyd skal man så tæt på som muligt.

Vil man gerne have lyden af koncertsalen med skal man længere væk.

Selv foretrækker jeg 1. midt for.

Her går jeg udfra, der tales om uforstærket akustisk musik.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Afhænger vel af hvad man vil have.

Er det den umiddelbare lyd skal man så tæt på som muligt.

Vil man gerne have lyden af koncertsalen med skal man længere væk.

Selv foretrækker jeg 1. midt for.

Her går jeg udfra, der tales om uforstærket akustisk musik.

Lige nøjagtig - deraf sammenligningen med hifi-nørderne!

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej koncertgængere,

jeg går en del til klassiske orkesterkoncerter og vælger gerne
6.-2. række midtfor. Der synes jeg der er mest at vælge
imellem, også 'stereo' virkning. Her er musikken i stand til at
overdøve de fleste host og papirknitren. Det kniber længere
bagude. Hører hvor instrumentet er placeret. Følge det. Iagtage en
solists arbejde. Deres ansigter, hænder og øjne. Eller bare lade
musikken lede een ind i den der tranceagtige tilstand hvor tiden
forsvinder.

Vil man have et mere samlet indtryk skal man længere
bagud. Det er der mange der foretrækker. Smag og behag.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Da jeg begyndte med at gå til klassiske koncerter var det i det gamle Fyns Forsamlingshus i Odense. Her var der pladser i siderne der gik op forbi orkestret så man kunne se solister, musikere og dirigent i arbejde – kun få meter væk.

Selvom det ikke var ret optimalt med lyd var dette så vildt spændende at det var min favoritplads. Blandt de store oplevelser har været: Alfred Brendel klaver, Tereza Berganza mezzo (hun er det smukkeste jeg har set),  Willi Bokowsky. Som MicJac skriver man følger øjne, kropssprog, koncentrationen – man ser dirigenten pumpe energi og tillid ud til orkestermusikeren der pludselig er solo - det er vildt fascinerende. Har i TV set Brendel og Rattle i en Beethoven koncert og genoplevede denne intense kommunikation mellem 2 musikere.

Billeder der er gode at have i hovedet når det bare er en plade man smider på. Da den blev lavet var det sådan det foregik.
Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

Hej sam25...

Godt spørgsmål, der burde tvinge en tanke imod reproduceret musik i hjemmet.

kim olsen - live musik er ikke stereo, nærmere ét stort monoperspektiv. Dette selv om flere HT skulle være placeret H/V. Det hele foregår samtidigt, nu og her. Kan godt lide at betragte scenen som én stor HT...

HT i hjemmet, skal så bruges til at frembringe denne sceneperformance.

Den rigtige plads til en koncert, må være der hvor du har det godt, evt. med højt skum i h-hånd....

Det er for det meste rigtigt,at det mest lyder som mono,men jeg kan nu stadig tydeligt huske i starten af 90érne hvor jeg sad på plænen i tivoli lige i midten af pa anlægget til en sko/torp koncert, vejret var blikstille så lydforholdene var helt kanon,det var fuldstædigt som at sidde foran et hifi anlæg bare så meget meget større og med massere af stereo på dregen. Lydmæssigt er denne koncert aldrig overgået i mit univers og intet hifianlæg vil kunne overgå dette.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej...

Hmmm.. sjovt Slips. Du sidder foran virkligheden, men drømmer dig imod et HiFi-anlæg.......

En tænker: jeg står i køkkenet og vasker op; i stuen spiller en jazzplade med Webster og en håndfuld klassemusikere. Det lyder som om de står i stuen og spiller, jeg kan følge hver enkelt musiker, afstanden imellem dem, den fortættede stemning o.s.v. Det selvom vandet løber fra vandhanen og jeg skramler med bestikket.

Hvad skyldes dette? Er min favoritlytteplads ved vasken i køkkenet? 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

Hej...

Hmmm.. sjovt Slips. Du sidder foran virkligheden, men drømmer dig imod et HiFi-anlæg.......

En tænker: jeg står i køkkenet og vasker op; i stuen spiller en jazzplade med Webster og en håndfuld klassemusikere. Det lyder som om de står i stuen og spiller, jeg kan følge hver enkelt musiker, afstanden imellem dem, den fortættede stemning o.s.v. Det selvom vandet løber fra vandhanen og jeg skramler med bestikket.

Hvad skyldes dette? Er min favoritlytteplads ved vasken i køkkenet? 

Jeg tror næppe din farvorit plads er foran opvaksen, i så fald er du anderledes end andre mænd.. Men musik til arbejdet gør nok opvasken nemmere at komme igennem.

Når jeg lige sammenligner en koncet fra det virkelige liv skyldtes det at lydforholdene var en sådan karakter at jeg følte jeg sad og lyttede til et stort hifi anlæg, sådanne oplelveser er sjældne,det meste PA lyd lyder ad ...... til.

Men stemningen ved en koncert i real life,får man ikke hjemme stuen på samme måde og så frem man ikke er svagtseende så er billedet også ganske fremragende.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes