Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 18:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: FM antenne - rundstråleanne ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 06 November 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jeg står og skal bruge en FM antenne, til indendørs brug (på værkstedet hvor jeg arbejder), men er det en rundstråleantenne jeg skal gå efter, og skal den være med forstærkning - hvad mener i ? Hænger pris sammen med kvaliteten ?

Det er især hvis kanalen modtages i stereo at der kommer sus på, der er dog også lidt sus på i mono med den nuværende lille plastic antenne, som følger med mange anlæg.

Jeg har fundet frem til disse antenner :

http://www.thansen.dk/product.asp?c=345422414&n=50797831 8&pn=794257801

http://www.paraboleksperten.dk/catalog/catalog/product_info. php?cPath=28_50&products_id=42

http://www.parabolshoppen.dk/shop/default.asp?ProductID=947

http://keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=133

Thomas

Til top Vis Sputnik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sputnik

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 November 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Min erfaring siger at den bedste er sådan en her:

http://keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=133

Den skal vende, som om den var monteret på et mast-rør. Det optimale vil være, at montere den på et rør udendørs. Den støj du oplever stammer sikkert fra maskiner, lysstofrør m.v., og så længe antennen sidder tæt på disse "støjsendere", har vi balladen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 November 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hej !

Vis det er så mange kanaler du vil have er en runståle antenne men har du en fast kanal du kun høre ver dag vil jeg vælge en http://keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=136 op på en mast i det fri og det gæller begge antenner så får du de beste signaler.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke mulighed at montere den udenfor, men kan sætte den op ved loftet som der er ca. 8 meter op til.

Hvad er din mening mht. til forstærkning på antennen eller ej ?

Thomas

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 November 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Forstærkning vil jeg ikke bruge så heller en 4/5 elm. og så dæmbe signalet så fjerner man side skygger, det er det samme man gør når man sætter tv antenner op.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 08 November 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Glad-glad har ret; en rundstrålende antenne kan tage radiostationer fra alle retninger og har i sig selv 0dB´s forstærkning. I 8 meters højde skulle den nok kunne få de nærmeste lokal-radioer ned med tilfredsstillende resultat!!!

Men skal du have kvalitet og kun bruger en sendemast, så er det langt at foretrække med en direktionel FM-antenne med 3, 4, 5 eller 8 elementer; jo flere elementer, des højere forstærkning!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hvor meget bedre vil en rundstråle-antenne være kontra "2 stykker ledning" som antenne ?

Flere andre steder i virksomheden bliver denne løsning brugt med et ganske rimeligt resultat.

Thomas

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Sputnik; altså løsningen med 2 stk ledninger??? I så fald er det bedst at "klippe" antennen ned til 1,52 meter fra spids til spids; det svarer til 1/2 bølgelængde ved ca. 98Mhz. Ingen af disse to antennetyper har en egenforstærkning, så igen foreslåes en 3-8 element FM-antenne, de har en 9-15dB´s forstærkning og 250-500kr er vel ikke for dyrt, eller hvad???  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 November 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

De her gutter kan noget med tuner ingen andre kan, jeg kan anbefale deres ST-2.

http://www.magnumdynalab.com/home.html

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
altså løsningen med 2 stk ledninger??? I så fald er det bedst at "klippe" antennen ned til 1,52 meter fra spids til spids; det svarer til 1/2 bølgelængde ved ca. 98Mhz. Ingen af disse to antennetyper har en egenforstærkning, så igen foreslåes en 3-8 element FM-antenne, de har en 9-15dB´s forstærkning og 250-500kr er vel ikke for dyrt, eller hvad? 

Det med de 2 ledninger... de er jo ofte med til mange anlæg - eller, det var der ihvertfald tidligere, end stump tynd toledet kabel som kunne hænges op på væggen i hvert plastøje for ende af kablet. Det var dét jeg spurgte om hvor meget bedre en rundstråle antenne så ville være ? Prisen er ikke afgørende, men det vil bare se lidt "vildt" ud med en antenne med op til 8 elementer indenfor - synes jeg...

Thomas 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Nå den slags antenne!!! Den er nogenlunde ligeså dårlig som en rundstrålende, men den er direktionel og skal altså orienteres efter senderen; det skal en omnidirektionel/rundstrålende ikke!!!

"...Prisen er ikke afgørende..."!!! Okay, så er antennen fra Magnum-Dynalab lige noget for dig, 99US-dollars á 5,75 = ca. 1300 afgiftsplagede danske kroner. Jeg har 10hver10fald tænkt over, at købe en sådan M.F.; det ser jo unægteligt lidt bedre ud end en 5 elements FM-antenne under loftet!!!

Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
"...Prisen er ikke afgørende..."!!! Okay, så er antennen fra Magnum-Dynalab lige noget for dig, 99US-dollars á 5,75 = ca. 1300 afgiftsplagede danske kroner.

Alright, nu kan det så også "overdrives", det var mellem 250-500kr. at prisen ikke var så pokkers afgørende  

Anyway...tak for de gode svar, jeg vil arbejde videre med projektet, og efter hvad jeg kan læse mig frem til, så er det lidt som at vælge mellem pest-eller-kolera, når der her snakkes alm. low-budget antenne med 2 ledninger, eller en rundstråle antenne...

Thomas

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Så foreslår jeg den rundstrålende antenne opsat under loftet, en sådan vil give et udemærket (men ikke glimrende) signal!!! God fornøjelse!!!  

Galver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Sendt: 13 November 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

"...Prisen er ikke afgørende..."!!! Okay, så er antennen fra Magnum-Dynalab lige noget for dig, 99US-dollars á 5,75 = ca. 1300 afgiftsplagede danske kroner. Jeg har 10hver10fald tænkt over, at købe en sådan M.F.; det ser jo unægteligt lidt bedre ud end en 5 elements FM-antenne under loftet!!!

Har du et link til den antenne??? 

Hilsen Galver

Til top Vis Galver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Galver

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 November 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Galver skrev:

Har du et link til den antenne??? 

Hilsen Galver

CPH-R postede det tidligere i tråden:

http://www.magnumdynalab.com/home.html

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

http://www.psaudio.dk  (i Herning) har Magnum Dynalab antennen!!!  Prisen må du lige høre om; jeg mener at den koster 1300,-!!!

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 13 November 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej !

Vorfor ikke bare bruge en gammel V antenne som man brugte i gamle dage og påmontere et nyt kabel i den længdte man skal bruge, har selv gjort det for en og det VIRKER  det er da den billigaste måde når det skal være indøres vor der er meget støj i forvejen, det beste er at sætte en uden for men vis man ikke har den mulighed er det da bare bruge det billigeste.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Handler det om musik til arbejdet i støjfyldte omgivelser, så kan en strikkepind gøre det ud for en antenne!!!

Meeen hvis man har en "høj"kvalitets-tuner, som måske skal bruge en hel del signal for at spille i stereo uden støj/sus, så er der ingen vej udenom, desværre!!!

Merlin og andre har disse "V-shape antenna" til en 200kr-seddel og de bliver da også en kende mindre støjende, hvis man skifter antennekablet ud med et dobbeltskærmet, men modellerne fra Magnum Dynalab (de har også en V-shape til 33US-dollar) er langt at foretrække, ifølge min ydmyge mening!!! Kan de tage FM-stereo langt ude på den nordamerikanske prærie, så virker det nok også i ved den jydske vestkyst, måske!!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes