Forfatter |
|
Visti Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 19 November 2004 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs! Jeg er, for et stykke tid siden, blevet den lykkelige ejer af en rørforstærker. I den forbindelse har jeg et ret basalt spørgsmål, som jeg dog ikke har kunnet finde et svar på. Det drejer sig om hvornår rørene bliver "slidt" - altså om de bliver slidt bare forstærkeren er tændt, eller om der skal lyd igennem før det tærer på levetiden?
Det kunne være ret rart at vide, da jeg er vant til at have min forstærker tændt 24/7, og det kunne vist godt blive lidt dyrt i rør, hvis det slider på dem 
|
Til top |
|
|
All4HIFI Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 19 November 2004 kl. 02:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan høre når rørende bliver slidt: Der er ekstra meget "sus" i højtalerne. Så er det på tide at få rørene skiftet. Rørende bliver slidt selvom der ikke kommer "musik" igennem dem. Det noget med antal timer de er tænkt og hvor hårdt de er spændt op (Bias strømmen. kører de kontant Klasse A ?).
Der er væsentlig forkel på hvor lang tid rørende holder, da der er stor forskel mellem hvor hårdt de er spændt op.
Du kan gemt selv skifte rørende. Mange gange er det ikke nødvendit st skifte alle rørene.
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 19 November 2004 kl. 03:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men selvom det måske ik er nødvendigt at skifte dem alle på engang, vil nye og gamle rør lyde forskelligt 
og ja de bliver slidte af at stå tændt, men de bliver også slidte af at blive tændt og slukket. så ik noget med at slukke hvis der lige går nogle timer hvor den ikke bruges
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 19 November 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er også forskel på hvor lang tid mellem skift afhængig af fabrikat.
AR siger 1000 timer for effekt og 5000 for forforst.
LAMM siger aldrig
|
Til top |
|
|
All4HIFI Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 19 November 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.eks ensretter rør, skal næsten aldrig skiftes, jeg har aldrig skiftet mine på min Croft. Effekt eller udgangs rør skal tit skiftes...Men som sagt du kan høre det...
Det minder lidt som om at du ligger på stranden og kan høre susen fra havet...Sådan cirka.
|
Til top |
|
|
proac D15 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 20 November 2004 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
øøhhhh hvilke type rør er det du har i din forstærker og hvad hedder din forstærker.?????
|
Til top |
|
|
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 10 December 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har en Manley effektforstærker. Den er begyndt at suse en del i den ene kanal, og så er det vel tid til at skifte rør. Men der sidder 3 forskellige slags rør i den, udgangsrør er 4 stk 6550A, driverrør er 2 stk 6414 og inputrør er 2 stk 12AT7. Vil det være nok bare at skifte 6550A rør eller?
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 10 December 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
Ja, men selvom det måske ik er nødvendigt at skifte dem alle på engang, vil nye og gamle rør lyde forskelligt 
|
|
|
Bare han skifter rørene ens for de to kanaler, hvis det ene driver eller fase-splitter går i den ene kanal så skal den anden kanal også skiftes.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 10 December 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Vis det er en du har købt brugt og den har nogle år på bagen så kan du se det på nogle rør de har ligsom en sølv agtig top er det sort er de slidte er de helt blanke er de nye, der er også en anden måde man kan høre det på er når lyden begynder at blive slap, bassen lyder som en papkasse bas elers ville jeg udskifte det hele så har du selv har styr på vor gamle de er og så kan du også høre hvordan det lyder når der kommer nye rør i det er ikke biligt at lytte til rør men det er en rørende lyd 
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 10 December 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
der er også forskel på hvor lang tid mellem skift afhængig af fabrikat.
AR siger 1000 timer for effekt og 5000 for forforst.
LAMM siger aldrig |
|
|
En gang fis
AR siger når det er tiden .
LAMM siger hver uge
|
Til top |
|
|
Torben Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) så må jeg hjem og tjekke de rør, og evt. skifte det hele. Så må jeg bare finde ud af om jeg vil bruge Svetlana som der sidder i nu, eller om jeg skulle prøve et andet mærke.
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 10 December 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben skrev:
:-):-) så må jeg hjem og tjekke de rør, og evt. skifte det hele. Så må jeg bare finde ud af om jeg vil bruge Svetlana som der sidder i nu, eller om jeg skulle prøve et andet mærke. |
|
|
Jeg kender ikke meget til rør i hifi sammenhæng, men i musikmijøet går rusiske rør for at være noget af det bedste der kan opdrives til bla. guittarforstærkere. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
Torben Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ikke Slipsefyr
Kender du nogen steder i Kbh hvor de har rør... f.eks til guitarforstærkere?
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 10 December 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben skrev:
Hej Ikke Slipsefyr
Mvh
Torben
|
|
|
Hej Torben.
Jaa, jeg er næsten sikker på at nedestående butik har rør hjemme eftersom de reparer guitarforstærere, så prøve evt at ringe til dem, jeg er temlig sikker på at en del af de rør der anvendes til hifi er af samme typer, måske pånær trioede rør hvis du har sådanne nogen i.
Basslab Electric |
 |
Musikinstrumenter |
Borups Alle 3, St |
2200 Kh N |
38882882 |
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
p_porskjær Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
Sendt: 10 December 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben skrev:
Hej Ikke Slipsefyr
Mvh
Torben |
|
|
Nu ikke for at spring for meget ud af tråden, men jeg vil bare lige sige at rør ofte kan hentes meget billigere hjem fra udlandet.
Svetlana kt88 - c winget versionen (tror jeg - det kan checkes hvis det har interesse) har været det bedste kt88 jeg har hørt.
|
Til top |
|
|
Hans Branchemedlem

ArtSound
Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 135
|
Sendt: 10 December 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis forstærkeren kun suser i den ene kanal, kan du prøve at skifte fx indgangsrørene rundt. Hvis suset skifter kanal, er det dem. Og du skifte så nok begge ( det andet suser nok om en uge alligevel..)
Hvis er udgangsrørene du bytter rundt på, er det en meget god ide at mærke op hvilket der sidder hvor, så du kan få dem tilbage på samme plads. Hvis forstærkeren er med auto-bias, kan man måske ikke bare bytte rundt på dem uden problemer. Men du kan godt prøve det for at lokalisere problemet. Bare tilbage på rette plads igen
|
Til top |
|
|
Torben Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tog i Lydbutikken på Frederiksberg og snakket med Claus vedr. min Manley forstærker, og han mente ikke det var 6550 udgangsrør som var problemet men at det nok var input eller driver. Så jeg købte nogen nye 6414 og 12AT7 af mærket GE, og det lyder til at det har løst mit problem vedr. susen så nu skal de jo bare spilles til.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
Sendt: 11 December 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør fra udlandet:
www.tubedepot.com
har jeg handlet med en gang. Billig. Ingen problemer med levering. De har c-vinget Svetlana KT88.
|
Til top |
|
|
Allan Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
Sendt: 11 December 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben skrev:
:-):-) så må jeg hjem og tjekke de rør, og evt. skifte det hele. Så må jeg bare finde ud af om jeg vil bruge Svetlana som der sidder i nu, eller om jeg skulle prøve et andet mærke. |
|
|
Hvis jeg var dig ville jeg prøve rør fra Electro Harmonix.
De kan fås hos www.pyndt.dk , det er der jeg plejer at
handle rør.
|
Til top |
|
|