Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: At starte på at købe god lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mhca
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 November 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har i de sidste par uger af forskellige grunde åbnet øjnene for at bruge flere penge på lyd og billede end jeg tidligere har gjort.

Jeg sidder meget ved min computer, hvor jeg ofte hører musik. Mange af mine cd'er lægger jeg ind som MP3'er i 192 Kbps fordi det er nemmere at vælge en sang hurtigt. Jeg ved godt at kvaliteten er langt under en rigtig CD, men jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig hører forskellen medmindre det er et rigtigt skod-rip.

Samtidig ser jeg ofte film via min 1000 kroners Philips DVD-afspiller gennem det medfølgende Scart-kabel fra Philips på et 25" 12 år gammelt Beolink fjernsyn.

Mine computerhøjttalere er nogle flade NXT højttalere fra danske Mermaid. De er vist på 2x40 W og subwooferen er også på W RMS så vidt jeg husker http://mhca.homepage.dk/skrivebord.jpg

Jeg har læst at NXT-teknologien giver en lidt diffus lyd, hvilket kan være godt til diverse ting, men ikke en stor fordel ved film og musik, hvis man ellers sidder rigtigt placeret.

Mit problem er mit værelse. Det er et 16 m² stort værelse med seng i den ene ende og et fjernsyn der kan drejes mod sengen. Jeg kan lade højttalerne fra computeren stå bag ved fjernsynsskærmen og fungere som stereo-højttalere, hvis jeg tilslutter dem fjernsynet. Det giver lidt bedre lydeffekter bl.a pga. bassen.

Jeg har lidt holdt mig fra surround generelt, selvom jeg synes det er fedt, og jeg jo ser en del film. Mit problem er, at jeg tror det er svært for mig at indrette til det, da jeg også gerne vil bruge mine højttalere til at høre musik, hvilket de oftest bruges til.

Jeg er derfor i tvivl om jeg bare vil spilde en masse penge, hvis forsøger at købe andet end stereo-lyd, som også vil være svære at anvende sammen med mit TV.

Jeg havde blandt andet overvejet at købe 2xgulvhøjttalere fra Dali og en surround-receiver fra NAD eller Denon og så senere hen udbygge til et fuldt surround-system. Det løber bare allerede op i over 10.000 kr. for et stereo setup uden en separat subwoofer.

Jeg så så forleden en Dantax gulvhøjttaler til under 1000 kr. og begyndte at tænke mere på tegnedrengen. Når forholdene er sådan for mig, vil jeg så ikke bare ærgre mig, hvis jeg går ud og bruger over 10.000 kr. i stedet for bare at nøjes med noget billigt mindre kendt?

Jeg er konstant i vildrede om hvorvidt jeg bør købe noget dejligt grej.

Kan I på en eller anden måde hjælpe mig med min forvirring?

Til top Vis mhca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhca

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 November 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hvis billede er meget gældende for hvor meget plads du har tilrådighed ville jeg droppe alt hvad der hed tanker om store gulvhøjtalere.

Hvis man har et meget lille rum kommer højtalerne sjældent til sin ret, og springet fra en eks. dantak p2000 og så op til et sæt dali højtalere(gulvhøjtalere) vil på den plads ikke være pengene være efter min personlige mening.

Jeg ville personligt nok hoppe helt fra hvad der hed gulvhøjtalere, og så måske finde et sæt baghøjtalere fra en surround serie man godt kunne tænke sig i fremtidnen, og så købe en midlertidig stereo forstærker brugt.

Den anden løsning er helt små satelitter, men det kan være meget svært at se på billedet hvor stort rummet er og hvordan det kan indrettes. Og hvad er planerne for fremtiden, flytter du i større eller hvordan og hvorledes. Hvis man går ud og vil ovre eks. 10k mener jeg der bør være lidt fremtidsovervejer med i planerne, så man så vidt muligt kan genbruge.

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Brug 5000 på brugtmarkedet, og find en integreret forstærker, en cd-afspiller og nogen standerhøjtalere. Det vil sandsynligvis give et kæmpe løft i forhold til hvad du har, og samtidig er der ikke den store afskrivning, hvis du vil af med det igen.

Mvh. JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Som det første kan du overveje at købe noget brugt. Højttalere og forstærkere bliver ikke sådan lige slidt, det er nemt at se om der er passet på det. Der er nogle enkle punkter man kan tjekke ud, også selvom man er ung og ikke ved det store om det. Du kan læse anbefalingerne til andre om brugtkøb, her i forum'et.

Min holdning er: Hellere rimelig stereo end halvdårlig surround. Dette gælder også til film. Det er fedt at se en film med lyden fra et godt stereo anlæg. Mange ting mht. surround irretere mere end det gavner når vi snakker produkter i den (forholdsvis) billige ende (omkring 10K).

Du skal afgøre med dig selv om det skal være det ene eller det andet. Hvis du vælger stereo, kan du få et virkeligt fedt setup til de 10K. Der er masser af tråde herinde om den slags anlæg. Brug søge funktionen.

Hvis du brænder for surround så nap en surround reciever med god stereo lyd. De fleste timer den kommer til at spille bliver nok musik. Jeg kender ikke selv NAD men det har et ok ry. Eller skal du kigge på f.eks. Marantz de har en special udgave med god stereolyd. Problemet er at alle de funktioner og kanaler recieveren har gør kvaliteten af hver komponent billigere. Der er ikke så mange ting i en alm. stereo forstærker og kvaliteten af de enkelte komponenter i forhold til prisen er derfor meget højere. Derfor skal man give f.eks. 40K for en surround reciever der spiller musik ligesom en stereo forstærker til 7-8K. Hvis man vælger en brugt stereo forstærker til 3-4K får man derfor meget lyd for pengene.

Så vil jeg anbefale dig at købe dine højttalere brugt. Der er mange gode modeller der kan fås til røver pris. F.eks. fra Dali. Du skal ikke blive skræmt af at de f.eks. er 5-10 år gamle. Hvis de lyder rigtigt fejler de ikke noget og kan spille mange år endnu.

Held og lykke.

Troelskn (stereofreak også med skod lumatron surroundanlæg)

mhca
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 November 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Her er et billede taget ved kanten af skrivebordet. Det TV og bord der er med her, er det man kan ane kanten af på det andet billede:
http://mhca.homepage.dk/vaerelse5.jpg

Mit nuværende værelse er 16,5 m².

Når jeg engang om 1-2 år flytter i lejlighed ved jeg ikke hvilket rum jeg får.

Jeg har også kigget lidt på projektor for nylig, men dette er også af bl.a. indretningsmæssige grunde at jeg ikke ved om det er et dårligt køb.

Jeg ser rimelig meget film og synes det er fedt med god surround, men som I siger, så er det ikke altid man får lige så stor fornøjelse af det, som hvis man har noget god stereo.

Update: Hov her er også et andet billede taget ca fra sengekanten, så vidt jeg kan se. http://mhca.homepage.dk/vaerelse6.jpg Det er fra sengen at jeg normalt ser film.

Til top Vis mhca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhca

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 November 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Måske en projektor vil være en smule overdomensioneret til dit værelse

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes