Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 02:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: strøm forsyning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2004
Status: Offline
Sendt: 29 November 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu er jeg bestemt ikke den store teknikker, og fysik timerne i skolen var ikke dem jeg fulgte mest med i. Derfor et måske lidt banalt problem.

I det sidste High Fidellity læst jeg i spørgsmål/svar sektionen om brum fra en amerikansk forstærker som kunne skyldes manglende tilpasning til vores el forsyning. Vi bruger som bekendt 230V og amerikanerne 110V. Vil det sige at hvis man køber noget udstyr i USA eksempelvis, så kan det ikke umiddelbart kobles til herhjemme? Hvad sker der hvis man gør det? Jeg går udfra at der trods alt er en del som køber udstyr i andre lande, skal det udstyr så omkring en teknikker bagefter? Hvor vigtigt er det egentlig?

Er 230V normen i hele Europa(EU) og er der evt nogen som ved hvad der er på el-nettet i et land som Kina.

VH

Blitz

Til top Vis blitz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blitz

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

http://www.gbaudio.co.uk/data/mains.htm

/U.

EDIT: Den her ser bedre ud:
http://www.blowmoldingmachine.com.tw/tech/Volt.htm

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

blitz skrev:
Vil det sige at hvis man køber noget udstyr i USA eksempelvis, så kan det ikke umiddelbart kobles til herhjemme?

Rigtigt. Det kan det højst sandsynligt ikke.

blitz skrev:
Hvad sker der hvis man gør det?

Så kan du brænde den af.

blitz skrev:
Jeg går udfra at der trods alt er en del som køber udstyr i andre lande, skal det udstyr så omkring en teknikker bagefter?

Måske. Det står i manualen. Se Carrotmans link og forstå, at det kommer an på, hvilket land det er købt i.

blitz skrev:
Hvor vigtigt er det egentlig?

Det finder du ud af - bagefter . . .   

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

blitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Fin liste Carrot.

Hvad er det mere præcist der skal laves om ved grejet og er det en beskostlig affære? Jeg kan se at Kina køre med 220V. Vil en forstærker defra være et problem at koble til vores 230V.

Blitz

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Enten skal man "bare" dreje på et rødt hjul i bunden af apparatet, eller man skal ind og rode i elektronik. Pris? . . . hrm . . . en timeløn . . .

Fra Kina, nej, da vi herhjemme egentlig også kører 230V. Men der er ikke noget let og direkte svar på dit spørgsmål, da det kommer an på spænding og frekvens, og hvordan apparatets strømforsyning er bygget op. For at finde ud af det, må man søge oplysning om apparatet aller lave sig en omformer; 220V/50Hz -> 110V/60Hz.

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

blitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Boholm

Hej Boholm

Hmmm dreje på et rødt hjul...forklar

Du mener altså umiddelbart ikke der skulle være problemer med eks en forstærker fra Kina. Du skriver at da vi egentlig også herhjemme kører 230??? øhh det er vel det vi gør. Kina kører 220.

Blitz

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 November 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

220V er det samme som 230V - altså som overordnet specifikation. Herhjemme kører vi 220V, men den spænding som apparaterne kan risikere at blive udsat for (tordenvejr ikke medtaget) er 210-230 Volt. Blandt andet afhænger din netspænding af afstanden til transformerstation og forbrugssituationen på nettet. Ofte oplevede man 230V i industrien, hvor forsyningspændingen er tilpasset et kraftigere forbrug.

Men som nævnt i tidligere indlæg ovensfor så er der forskel på frekvensen mellem US og det meste af verden, idet US kører med 60Hz.  Jeg kan forestille mig at fx. trafo'er der er lydløse ved 60Hz kan finde på at brumme ved 50Hz. Så komponentvalg i en US-forstærker kan gå hen og være mindre optimalt ved 50Hz. Jeg har lidt svært ved at forestille mig at et ripple-filter skulle være følsomt for frekvensforskellen så mon ikke det omtalte brumproblem var af direkte akustisk karakter - altså brum fra selve forstærkeren (trafo'en) og ikke i signalet?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Walin: Nemlig.

I bunden af mange - men ikke alle - elektriske apparater til underholdning er der et firkantet hul, hvor igennem man kan se noget rødt. I det røde er der skevet med hvidt tekst: "220" eller "230" og noget mere eller kombination heraf. De røde er faktisk et hjul, man kan dreje på. Men det eneste, der sker, er, at man omkobler primærsiden af transformatoren fra seriel til parallel (primærsiden består af to sæt viklinger, hvis ikke flere). Men jeg vil ikke love, at det er det eneste, der skal til. Det kommer an på strømforsyningens opbygning. Igen: Søg specifikt oplysning på apparatet (kan jeg understrege nok, at det er vigtigt? Nej vel ? ).

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 December 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

En af mine venner har et fandens dyrt Krell anlæg han har købt i US. Og han havde store problemer med at få det omstillet til 230v/50Hz.

Krell har været så søde at have en frekvenstællere indbygget i mange af deres apparater.

De gør der fordi de ikke ønsker at deres apparater skal skifte markeder.

Men det er kun en skræk historie som ses meget sjælden.

<>Hvis du er heldig så er det som BoHolm beskriver.
Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

OverKill-LaRSeN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 01 December 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

bob
Til top Vis OverKill-LaRSeN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OverKill-LaRSeN

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes