Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Eliminere "overgang" - hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hej

På dele af mit anlæg, mærker jeg med oversiden af hånden, en svag brummen / snurren. Er det hvad man kalder "overgang" ?

Det har vel næppe en gunstig indflydelse på lyd- og billedkvalitet (udover det er lidt generende). Hvordan slipper man af med det?

Venligst
Bjarne

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Januar 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Enkelte gange kan du være heldig, at det er nok at bare vende power stikket til det udstyr der brummer

Mvh. BenFi

Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad der gør at det føles sådan, men det er der sikkert en anden der ved. Det går med sikkerhed væk hvis du "jorder" apparaterne, men det er de færreste der har jordforbindelse i deres stikkontakter. Har du prøvet hvis du rører apparatet med en hånd og stryger en finger henover det med den anden, så forsvinder snerret også midlertidigt. Meget mærkeligt!
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Der er også en anden mulig årsag...

Jeg har flere gange oplevet at røre ved extruderede alu profiler, hvor jeg kunne mærke en snurrende fornemmelse - som om der var strøm i skidtet, men det indeholde endnu ikke noget elektronik... Så det må have været overfladen der var lidt speciel.

Denne fornemmelse fremkon kun når jeg bevægede min finger hen over overfladen, og ikke når jeg bare sat en finger på apparatet.

Hvis du også mærker denne snurren/brummen når du bare rører ved dit apparat, skyldes det nok ikke overfladen. Rører du ved flere tin samtidigt, således det er potentiale forskelle du oplever - det kan godt kilde lidt i fingerne!!. Jeg oplever det hver gang jeg piller ved kablerne mellem min dvd afspiller og min forstærker indgang - og jeg bliver lige forskrækket hver gang

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hm - jeg har tjekket mine stikkontakter, og der er ikke jord. Hvorfor man har undladt dette når man har trukket kabler rundt er mig en gåde - så meget kan der da heller ikke været sparet ved det.

Nuvel - jeg tænkte på om man måske kunne undgå spændings-nivau forskelle (hvis det er årsag til snurreriet) - ved at bruge en strømskinne og -kabler med jord, selvom skinnen ikke bliver tilsluttet et vægstik med jord?

Har diverse "surge protectorer" som denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=52880 nogen gunstig effekt?

Tak for jeres feedback

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes