Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 13:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: SACD - multi-channel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
josan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Hvad er egentlig forskellen på en stereo og en mutlichannel sacd?

Question

Mvh.

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Antallet af kanaler?

Hvis du vil have mere specifikke svar, hjælper det at stille mere specifikke spm.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

Schriver
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter egen anmodning

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Lars forstår ikke dit spørgsmål.

Men en stereo SACD er to-kanal og benytter SACD teknikken der b.a. giver et udvidet frekvensområde i forhold til CD.

Multikanal SACD benytter 5 kanaler - ligesom i surround (2 front, 1 center, 2 bag). Også her benyttes SACD teknikken med udvidet frekevensområde i forhold til CD. Musikken er indspillet/mixet ud i de 5 kanaler.

Mvh Søren

Til top Vis Schriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schriver

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Schriver skrev:

Lars forstår ikke dit spørgsmål.

Men en stereo SACD er to-kanal og benytter SACD teknikken der b.a. giver et udvidet frekvensområde i forhold til CD.

Multikanal SACD benytter 5 kanaler - ligesom i surround (2 front, 1 center, 2 bag). Også her benyttes SACD teknikken med udvidet frekevensområde i forhold til CD. Musikken er indspillet/mixet ud i de 5 kanaler.

Mvh Søren

Man kan måske tilføje, at alle multichannel SACDer også indeholder et stereospor.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Der er også en LFE-kanal i multi-channel mixet...

Daniel M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hvad så¨hvis man ikke har et fuldt 5.1 kanals system, kan afspilleren så tage højde for det (lige som en reciver)?? eller skal reciveren gøre det??

Daniel

Til top Vis Daniel M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel M

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Daniel M skrev:

Hvad så¨hvis man ikke har et fuldt 5.1 kanals system, kan afspilleren så tage højde for det (lige som en reciver)?? eller skal reciveren gøre det??

Daniel

Det kan afspilleren, eller i hvert fald de afspillere, jeg kender til. Det er heller ikke alle multikanals-sacder, der har signal i alle kanaler  - nogle er fx i 4.0, men 5.1. er dog det mest almindelige.

josan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Så det vil sige, at min shanling kan afspille også multichannel sacd uden at det lyder underlligt? Grunden til, at jeg spørger er, at jeg har købt Blue Oyster Cult - Agents of Fortune på multichannel.... og jeg synes den lyder lidt tynd/underlig.

Mvh.

Johnny

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

josan skrev:

Så det vil sige, at min shanling kan afspille også multichannel sacd uden at det lyder underlligt? Grunden til, at jeg spørger er, at jeg har købt Blue Oyster Cult - Agents of Fortune på multichannel.... og jeg synes den lyder lidt tynd/underlig.

Mvh.

Johnny

Du mener, om din afspiller kan finde ud af at afspille disken i stereo, selvom skiven også indeholder et multikanalspor? Eller er dit anlæg sat op til surround?

På min afspiller kan man indstille, hvilket spor den skal finde, fx at den på hybridskiver eller multikanalskiver automatisk vælger stereo-sacd.

Findes der ikke nogle indstillinger i den Shanling, hvor man kan tilpasse den slags?

josan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
josan skrev:

Mvh.

Johnny

Du mener, om din afspiller kan finde ud af at afspille disken i stereo, selvom skiven også indeholder et multikanalspor? Eller er dit anlæg sat op til surround?

På min afspiller kan man indstille, hvilket spor den skal finde, fx at den på hybridskiver eller multikanalskiver automatisk vælger stereo-sacd.

Findes der ikke nogle indstillinger i den Shanling, hvor man kan tilpasse den slags?

Jeg synes det eneste jeg kan se er valget mellem cd og sacd. Det lader ikke til, at jeg kan vælge multichannel... men den spiller da cd'en.. jeg synes bare den lyder underligt tynd i lyden.

Mvh.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

josan skrev:

Mvh.

Johnny

Din Shanling er ikke en multi-kanals afspiller. MEd multi-kanal betyder det at du skal have en 5.1 tilslutning til din surround-receiver med 5 signalkabler.

Problemet med din Blue Oyster Cult, er sandsynligvis at den kører i Multichannel, og når Shanling´en er en 2-kanals afspiller betyder det at du mangler alt hvad der sker i center og bagkanalerne, deraf den tynde lyd!

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

josan skrev:

Mvh.

Johnny

Ja kan den , og husk på køb kun ren SACD er , de multi cder er ikke særlige gode .

Jeg har små 130 og har det samme problem .

Der er meget stor forskel på dem , jeg har endan fundet fejl på dem , den ene fra opus 3 vender faseen når den spilles i alm format .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
josan skrev:

Ja kan den , og husk på køb kun ren SACD er , de multi cder er ikke særlige gode .

Jeg har små 130 og har det samme problem .

Der er meget stor forskel på dem , jeg har endan fundet fejl på dem , den ene fra opus 3 vender faseen når den spilles i alm format .

Vil det sige, at nogle stereo-SACD-afspillere har svært ved at læse stereosporet korrekt fra en skive, der også indeholder et 5.1-spor?

I mine ører lyder det ikke til, at multikanal-skiver ikke er særligt gode, men  nærmere til, at de pågældende afspillere er dårligt konstrueret. Eller påstår du ligefrem, at stereosporet skulle være bedre på en single layer-skive? Det synes jeg lyder ret usandsynligt taget i betragtning, at formatet er ukomprimeret.

Min afspiller har aldrig over grublet over at skulle læse een eneste af de omkring 100 sacd-skiver, den har smagt, og hver gang har den korrekt valgt stereosporet.

Folk kan selvfølgelig en SACD-afspiller af forskellige grunde, men når man tænker over, at udvalget trods alt er begrænset til under 3.000, er det i mine ører en voldsom indskrænkning kun at skulle kunne købe rene stereoskiver. Det udelukker jo en fra et væld af glimrende sacd-skiver, som kun findes som multiskiver, og desuden lader den rene stereo-sacd til at være en uddøende race.

Om man vil lytte til musik i 5.1. er en helt anden sag, men mulighed for at læse alle sacd-skiver, ville jeg da anse for helt essentielt ved en sacd-sfspiller.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

jensen skrev:
josan skrev:
Ja kan den , og husk på køb kun ren SACD er , de multi cder er ikke særlige gode . Jeg har små 130 og har det samme problem . Der er meget stor forskel på dem , jeg har endan fundet fejl på dem , den ene fra opus 3 vender faseen når den spilles i alm format .

Vil det sige, at nogle stereo-SACD-afspillere har svært ved at læse stereosporet korrekt fra en skive, der også indeholder et 5.1-spor?

I mine ører lyder det ikke til, at multikanal-skiver ikke er særligt gode, men  nærmere til, at de pågældende afspillere er dårligt konstrueret. Eller påstår du ligefrem, at stereosporet skulle være bedre på en single layer-skive? Det synes jeg lyder ret usandsynligt taget i betragtning, at formatet er ukomprimeret.

Min afspiller har aldrig over grublet over at skulle læse een eneste af de omkring 100 sacd-skiver, den har smagt, og hver gang har den korrekt valgt stereosporet.

Folk kan selvfølgelig en SACD-afspiller af forskellige grunde, men når man tænker over, at udvalget trods alt er begrænset til under 3.000, er det i mine ører en voldsom indskrænkning kun at skulle kunne købe rene stereoskiver. Det udelukker jo en fra et væld af glimrende sacd-skiver, som kun findes som multiskiver, og desuden lader den rene stereo-sacd til at være en uddøende race.

Om man vil lytte til musik i 5.1. er en helt anden sag, men mulighed for at læse alle sacd-skiver, ville jeg da anse for helt essentielt ved en sacd-sfspiller.

Må jeg svare ærligt ?.

Ja rene stereo er bedre på alm end på multi cder .

Det er ikke SACD maskiner jeg snakker om .

men hvis du tager en multi cd og spiller det alm stereo spor , så lyder det bedre med en alm stereo cd i samme maskine

De fusker på de multi cder .

Det gælder mest på sonys cder .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hej !

Nååå......dejligt at høre ,at jeg ikke er den eneste der kan høre forskel

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17875&K W=Bond

Bond

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
[QUOTE=Vanderlay]

men hvis du tager en multi cd og spiller det alm stereo spor , så lyder det bedre med en alm stereo cd i samme maskine

De fusker på de multi cder .

Det gælder mest på sonys cder .

Jeg er ikke helt med, om du taler om stereo sacd-spor, om alm. cd-spor eller om begge?

Hvis du taler om sacd-stereo-spor, forstår jeg ikke helt, hvad det er, du sammenligner, for de er vel meget få udgivelser, der findes med samme master i både en multi- og en ren stereoskive?

Hvis du taler om alm. cd-spor på henholdsvis sacd-hybrider og på rene cder, gælder det vel stadigvæk, at der tit er tale om forskellige masters? Jeg har ikke meget teknisk viden om det, men på de skiver, jeg har sammenlignet, har der enten ikke været nogen hørbar forskel, eller også har forskellen været den omvendte, at cd-sporet på hybriden var det bedste. Naturligvis ikke, fordi det er en sacd, men fordi der er tale om en remastered udgave i forhold til den rene cd-udgave (det gælder fx. Steely Dan's Gaucho)

Hvad mener du med, at de fusker?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg kan nu se, at vi har haft den samme diskussion før.  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes